Hej på er.
Lägger mitt öde i all den fantastiska kompetens som finns här på forumet. Jag har plockat bort ett element i ett rum och då jag framöver i tiden ska skarva på golvvärmen där så kapade och blindade jag rören. MEN jag glömde skriva vilket rör som var vilket. Så nu har jag inte en aning om vilket som är till och retur, hur tar man reda på detta? Det går inte att följa och se på något sätt eftersom rören är ingjutna i golvet.
Patrik

M
Man kan ju försöka komma på det genom att titta på hur kopplet på elementet såg ut. Ofta sitter väl tilloppet högre upp och returen längre ner, vilket brukar leda till att tilloppet sitter ytterst.

krilleman_215 skrev:
Hur såg inkopplingen ut?

Som i denna tråden:
[länk]

Eller kanske som i denna tråden:
[länk]
Det var ett gammalt element så det var inget koppel utan rören gick för sig till returen och till loppet. Så nu är det bara två järnrör som sticker upp ur golvet. Ska försöka få in en bild på det.

Jag hade också den tanken att till sitter ytterst. Men frågan är om man vågar chansa på det då det är ganska bökigt att ändra om senare. Försöker att bifoga en bild här hur det ser ut.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Kör värmesystemet på max och känn på rören. Tillröret borde bli varmare även utan att det är kopplat (om det inte är ettrörssystem).

Tänk på att det är vanskligt att köra golvvärme och radiatorer på samma krets, men du kanske ska montera en shunt där elementet satt?

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Satt elementet åt höger på bilden ska det mycket till om inte tillopp var vänstra röret mot dörrkarmen. Speciellt om det var anslutet på vänster sida också.

Ibland, i vissa hus, sprider sig vibrationer väldigt bra i rören. Prova att knacka på tillopp- respektive returrör i intilliggande rum. Medans någon känner på rörstumparna.

Jag gjorde som tommib sa och det blev lite varmare på det vänstra. Ibland finns det så enkla lösningar bara man kommer på dom😃😃. Stort tack allihop.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.