Grannen har renoverat badrummet och dragit pex 15 rör i väggen till duschblanadaren. Tyvärr så har varm och kallvatten förväxlats. Detta upptäcktes när blandaren monterades. Lite sent att göra om och göra rätt så vad gör man?

Det är ett FMM blandarfäste på 160 cc

obs, grannen vill vara anonym :)

Vänd rummet upp och ner? ;)

Går det inte att åtgärda i andra änden av PEX-rören? Dvs där de är anslutna till en fördelare eller dylikt?

• Gilla
andersudden
  • Laddar…
eller enklare, vända på blandaren :) Eller påverkar det kanske funktionen?

Det finns en möjlighet att växla, men då blir det varmvatten i toaletten. Eller sprätta upp väggen från andra sidan (regelvägg med enkelgips) men det blir stora ingrepp och eventuellt skarvning.

Finns det inga ställbara eller "tvärtom" blandare?

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
D
Ja, varför inte montera blandaren upp och ner? Att temperaturvredet blir på fel sida osv kan man nog leva med, vänjer man sig nog snabbt vid. Duschslangen har ju utgång upptill eller nedtill beroende på blandare så det är ju inte väsentligt och om man tycker det kan man ju välja en blandare som passar.

Tvivlar på att regleringen bryr sig om ifall den sitter upp och ned. Möjligtvis att risken för sönderfrysning skulle kunna påverkas om det är i ett fritidshus.

• Gilla
rofr
  • Laddar…
rofr skrev:
Grannen...
:rolleyes:

• Gilla
rofr och 1 till
  • Laddar…
Jag... jag menar min granne... ;) :rolleyes:

Krilleman
Men slangarna är väl kopplade någonstans på någon fördelare eller T-rör. Där brukar det kunna gå att ändra!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.