Var nere vid bergvärmepumpen igår. Hörde lite droppande vatten! Kom vid koppling som sitter på inkommande vattnet. Är det någon form av "avluftningsgrej" tro? Lite halvdålig bild men längst upp sitter en liten blå "hatt", när jag tryckte lite på den rann det ut lite mer vatten men sen tyckte jag det lugnade sig! På vänstersidan där vattnet droppar ut är det någon gänga som går att rubba på och under sitter också något man kan skruva på!
Någon som har någon ide?
Bilden längre ifrån visar bara det inkommande vattnet som sen går upp i en böj och sen tillbaka och där sitter sen den här kopplingen som förhoppningsvis syns på detaljbilden!
Mvh Fredrik
Någon som har någon ide?
Bilden längre ifrån visar bara det inkommande vattnet som sen går upp i en böj och sen tillbaka och där sitter sen den här kopplingen som förhoppningsvis syns på detaljbilden!
Mvh Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkerhetsventilen som droppar, om den droppar utan att det har tappats varmvatten på några timmar så behöver säkerhetsventilen bytas ut. Om den droppar strax efter stort varmvattenförbrukning så är det oftast normalt.
Ventilen som sitter snett på undersidan är avstängningsventilen för kallvatten till varmvattenberedaren.
Vattnet ska komma in från vänster (som det gör), säkerhetsventilen ska sitta på "varma sidan" avstängningsventilen (som det gör).
Ventilen som sitter snett på undersidan är avstängningsventilen för kallvatten till varmvattenberedaren.
Vattnet ska komma in från vänster (som det gör), säkerhetsventilen ska sitta på "varma sidan" avstängningsventilen (som det gör).
Redigerat:
Hej Demmpa!
Det låter ju bra! Det hade ganska nyligen före droppandet badats, så nog hade det gjorts åt varmvatten!
Jag tackar för svar och hoppas att detta är förklaringen (det hade inte droppat så mycket), får kolla ikväll när jag kommer hem igen!
Mvh Fredrik
Det låter ju bra! Det hade ganska nyligen före droppandet badats, så nog hade det gjorts åt varmvatten!
Jag tackar för svar och hoppas att detta är förklaringen (det hade inte droppat så mycket), får kolla ikväll när jag kommer hem igen!
Mvh Fredrik
Tanken med en säkerhetsventil är ju att det ska kunna droppa.
Vill du inte ha droppet på golvet kan du dra ner ett rör på väggen till golvbrunnen (som jag antar att du har direkt under tappventilen på väggen) med vanliga rörklammer. Det är en 15mm klämringskoppling på säkerhetsventilen.
Vill du inte ha droppet på golvet kan du dra ner ett rör på väggen till golvbrunnen (som jag antar att du har direkt under tappventilen på väggen) med vanliga rörklammer. Det är en 15mm klämringskoppling på säkerhetsventilen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Om det är den typen av säkerhetsventil som man kan skruva på och som både öppnar och stänger under ett varv så mår dessa bra av att motioneras ett par varv om året. Brukar även hjälpa mot t ex dropp och lätt läckage.
Jag måste utfärda en lite varning. När man vrider på denna säkerhetsventil för att ev spola bort skit som kan ha ansamlats på packningen, så kan det bli så att ventilen hamnar i "avtappningsläget". Då kommer det mycket vatten, varmt blir det också efter en stund. Då är det bra att inte tappa fattningen och fortsätta vrida ett kvarts varv till baklänges!
Det bästa är att börja med röret ner på väggen till golvbrunnen. Då kan det inte bli några missöden.
Behöver du byta ventilen så är det enkelt även fast du drar röret först.
Denna säkerhetsventil tillverkas av MMA.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/03/Sakerhetsventil_MMA.pdf
Det bästa är att börja med röret ner på väggen till golvbrunnen. Då kan det inte bli några missöden.
Behöver du byta ventilen så är det enkelt även fast du drar röret först.
Denna säkerhetsventil tillverkas av MMA.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/03/Sakerhetsventil_MMA.pdf
Klicka här för att svara