Hej

Jag har ett rörproblem jag hoppas att någon har en smart lösning på. Jag har en vattenstam av kromat cu22 som ska grenas av in i väggen med en pex15. För att få plats med t-kopplingen skulle jag behöva göra en sbock på 22mm röret.

Jag har varken rörbock eller kunskap för att få detta snyggt. Finns det något snyggt sätt att göra detta med klämkopplingar eller liknande?

Önskat resultat demonstrerat med 15mm rör
20151116_000954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delarna som ska kopplas ihop. 22mm röret behöver bockas ca 26mm i en sböj som på bilden ovan.
20151116_161056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Hur mycket betjänar 22 röret?

22röret är stam för huset och betjänar dusch, wc, tvättmaskin, diskmaskin, tvättställ, diskho och vattenutkastare utomhus.

Provade delar igår och kom fram till att de 6mm som rörhållaren bygger är lite för lite för att få plats med en PEM25 koppling i ena änden. Ett alternativ som inte blir så snyggt men fungerar kan vara att sätta hela röret på distanser som gör att både kopplingarna får plats och jag slipper bocka röret men det blir ju inte så snyggt.

@Pherra, har du en koppling som funkar men begränsar flödet i tankarna?

Jag har funderat på en excenterkoppling som man har för att passa in blandare men tycker den stryper lite för mycket. http://www.rinkabyror.se/artikel/exenterkoppling-m26utv-x-20rutv/

P
Hur ser det ut på vägen till tröret på 22:an? Går det ej att sätta distanser bakom klammer så röret kommer ut längre från vägg!?

Så här ser det ut i miniatyr :)
20151120_205351-1.jpg
20151120_205422-1.jpg

Dets ska stå en torktumlare och en tvättmaskin framför rören där yttersta delen på klammern hamnar 6cm från vägen om de sätts på distanser så det borde inte vara något problem. Jag köpte klamrarna på rinkaby rör och där hittade jag inga distanser.

Heter rörklammerdistanser något speciellt som jag inte kan klura ut eller letar jag dåligt?

Krilleman
Du behöver en distans med RSK 3810576 som passar Purus klamma 18/22 4cc med RSK 3810518

Denna verkar inte rinkaby verkar sälja.

Under klammerna på rinkabys sida står det "inlägg 10mm" men dom skriver inte vilken klamma den passar till...

P
Får du ej tag i rätt distanser så klyv distanser du har med kniv eller dylikt funkar bra till 99%

Krilleman
Ska du endast ha två klammer så är det nog enklast att bara knata in och beställa två hos närmaste rörkrökare.

På internet verkar den inte finnas i någon butik enligt google. Onninen har den lagerlagd. Tyvärr slut för tillfället. Beräknas komma in 1/12.

Dahl & Ahlsell har den inte lagerlagd.

Behöver 20mm distanser för att få plats.

Verkar nästan enklare att byta klammer till faluplasts som har färdiga 20mm distanser och som säljs på en massa ställen. Såg att bauhaus hade klammer för 139:- och distansen för 119:- :eek:

Krilleman
Antagligen. Purusklamman är en riktig skit-produkt! En blek kopia med falusnap som förebild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.