Hej,
Jag har en 4 år gammal jetpump/sugpump som har funkat ok hela tiden.

Bakgrund:
Förra sommaren började den dock pumpa vid ca 2 bar som vanligt, men utan att få upp trycket. Efter felsökande med tömning och återpåfyllning av vatten i sugslang och pumphus funkade den igen.

När det hade hänt ett par ggr upptäckte jag att det räckte att knuffa/skaka till den för att den skulle börja få upp trycket igen. Då hände det sällan.

Problemet:
Nu startar den vid 2 bars tryck, men lyckas aldrig få upp trycket om man inte skakar till den. Missar man att skaka till den blir den varmt efter ett tag och då funkar den igen om jag tömmer ut det varma vattnet ur pumphuset och fyller på med nytt.

En annan observation:
Det verkar även som att den tar längre tid på sig att nå 4 bar (där den stängs av).

Vad är problemet?

- Kan skovelhjulet ha tagit skada av att ha gått varmt?
- Är det nån inställning man kan skruva på?
- Är pumpen redo för skroten?

Känns som om något är otätt inne i själva pumphuset där skovelhjulet(en) sitter. Kanske lönar sig att låta renovera pumpen om det är ett kvalitetsmärke.

• Gilla
dja
  • Laddar…
Det är en billigare Robotapump. Men nu när du säger det märkte jag att packningarna till skruvarna där man fyller på och tömmer ut vatten till pumphuset är lite slitna.

Testa om det hjälper att byta dem. Det är ju enkelt och borde inte kosta så mycket.

Jag ringde till Robota och rådgjorde. Så jag beställde lite reservdelar för en femhundring. Förhoppningsvis hjälper det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.