Tjena!
Köpte sommarstuga förra sommaren och märkte att vattentrycket var dåligt, det gick av och till. Googlade lite och lärde mig att man skulle tömma kranarna och pumpa in luft, vilket jag gjorde och det hjälpte, fick upprepa detta med jämna mellanrum men märkte sedan att det läckte vid ventilen så jag bytte den förra veckan men igår så pös luften bara ut när jag pumpade och ventilen åkte ur fästet...
Nu får jag inte fast den igen, det är en typ gummipackning på insidan hålet som pressar utåt. Vill gärna slippa ringa rörläggare, är det någon som vet hur jag skall göra?
Köpte sommarstuga förra sommaren och märkte att vattentrycket var dåligt, det gick av och till. Googlade lite och lärde mig att man skulle tömma kranarna och pumpa in luft, vilket jag gjorde och det hjälpte, fick upprepa detta med jämna mellanrum men märkte sedan att det läckte vid ventilen så jag bytte den förra veckan men igår så pös luften bara ut när jag pumpade och ventilen åkte ur fästet...
Nu får jag inte fast den igen, det är en typ gummipackning på insidan hålet som pressar utåt. Vill gärna slippa ringa rörläggare, är det någon som vet hur jag skall göra?
Har du några bilder? Är det rostigt och något har gått sönder eller har det bara lossnat? Det finns ett gummimembran i hydropressen som håller vattnet skiljt från luften. Om du inte har något tryck på luften men har något som helst tryck på vattnet så kommer membranet att ligga tryckt mot hålet. Det minsta du måste göra är då att stänga av pumpen och öppna kranar och släpa ut allt vatten. Helst på en nivå under hydropressen.
Det är lite svårt att se då bilden är suddig, men det ser ut som att manometern inte är nere på noll. Då kan du börja med att öppna valfri kran i huset och spola tills det inte kommer mer vatten. Har du redan gjort detta och det inte räcker så kan du titta efter vart de två pexrören går. Kanske är någon av dem en möjlighet till avtappning. Det är även två pemrör anslutna varav den ena med en ventil på. Den ena borde gå till pumpen, vart går den andra?
Förstår jag dig rätt i att det är membranet i hydropressen som ligger tryckt mot insidan så att du inte kan skruva i ventilen? I så fall måste du få bort vattentrycket och få ut en del vatten.
Förstår jag dig rätt i att det är membranet i hydropressen som ligger tryckt mot insidan så att du inte kan skruva i ventilen? I så fall måste du få bort vattentrycket och få ut en del vatten.
Ja, det är membranet som ligger tryckt, ska kolla på att tappa ut, vet du hur mycket vatten som skall ut?
Är det så att när membranet släpper lite så är trycket bra igen eller måste allt vatten tömmas ut och fyllas på igen till en speciell nivå?
Är det så att när membranet släpper lite så är trycket bra igen eller måste allt vatten tömmas ut och fyllas på igen till en speciell nivå?
För att få dit ventilen räcker det med att få bort membranet så mycket som ventilen sticker in. Jag tycker att det verkar konstigt att ventilen sticker in långt i hydropressen. Är du säker på att du fått tag på rätt sorts ventil? Det sitter någon tätningsmassa runt hålet. Kan det vara spår av någon tidigare reparation?
Vattennivån varierar vid bruk. Det du bör göra är att fylla luft till rätt tryck. Rätt tryck är strax under tillslagstrycket på pumpen. Med avstängd pump och öppna kranar fyller du luft tills det slutar rinna ur kranarna och trycket är något under tillslagstrycket för pumpen.
Vattennivån varierar vid bruk. Det du bör göra är att fylla luft till rätt tryck. Rätt tryck är strax under tillslagstrycket på pumpen. Med avstängd pump och öppna kranar fyller du luft tills det slutar rinna ur kranarna och trycket är något under tillslagstrycket för pumpen.
Nu har jag fått tappat ur vatten så trycket är nere men gängorna i hålet där ventilen skall vara är slitna, hålet är 1/8 tum, vet någon vad jag kan ha för rörkoppling som är 1/8 invändigt och snäppet större utvändigt?
Klicka här för att svara