Tryckmätaren på hydroforen sjunker snabbt, så att vattenpumpen tvingas igång var 30e sek. Trycket fylls upp på 2sek, så håller det på så.
Vad kan va fel?
Det droppar lite ibland från en koppling under tryckmätaren, kan det ha med saken att göra?
Hur kan jag felsöka själv utan att ringa hit en vvs kille?
Vad kan va fel?
Det droppar lite ibland från en koppling under tryckmätaren, kan det ha med saken att göra?
Hur kan jag felsöka själv utan att ringa hit en vvs kille?
Det låter som att du inte har någon "luftkudde" i hydroforen alls. Det bör väl vara nästan 1/3 luft om jag minns rätt från min tid som hydroforägare. För att få in luft så kan du tömma hydroforen helt och sedan bör det bli en lagom luftkudde när du fyller den igen. Alternativet är att sätta en bildäcksventil i toppen och trycka in luften med kompressor.
Tack! Jag börjar där 
...hmm, finns det nåt smidigt sätt att tömma hydroforen? Att lossa kåpan på sidan innebär en massa vatten på golvet. Dusch slangen mot golvbrunnen i källaren (10 cm under hydroforens lägsta punkt) gör bara att jag kommer ner till 1 kg tryck o jag känner att den iaf är 1/4 full med vatten.
Min hade en bottenventil som jag kunde öppna och sedan fick jag även öppna locket i toppen (som jag senare bytte mot kulventil + bilventil för kompressorn) för att släppa in luft så allt vatten rann ut. Jag gissar att vattenledningen inte går ut från hydroforen i botten utan en bit upp på sidan? Isåfall kan du bara tömma ner till denna nivå med duschen men det räcker kanske. Men du behöver antagligen släppa in luft för att få ut det mesta av vattnet. Har du någon koppling i toppen så kan det vara en lösning men du måste naturligtvis kunna få den tät igen innan du fyller igen.
Tack för tipsen! Problemet löst, det saknades luft i hydroforen 
Hej igen, problemet kvarstår, den tappar alltså tryck sakta sakta. Några förslag på hur jag kan felsöka var?
Bifogar en bild på den
Suddig bild, men det sitter en ventil nedtill, antar att den för upp luft upp till toppen. Gissar på att antingen ventilen är kass, eller packningen i toppen?
Frågan är vad jag kan göra själv i detta läget?
Bifogar en bild på den
Suddig bild, men det sitter en ventil nedtill, antar att den för upp luft upp till toppen. Gissar på att antingen ventilen är kass, eller packningen i toppen?
Frågan är vad jag kan göra själv i detta läget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kan vara backventilen som krånglar så att vattnet rinner ner i brunnen igen.
på röret under mätaren så ska du kunna se hur mycket luft det är i tanken. 1/3 del eller lite mer ska vara luft.
ifall du har såpass med luft, så hade jag anat läcka i huset eller läcka i brunnens backventil. Ifall du har avstängingskranar på dessa rör så kan du ju testa stänga dessa och se om trycket håller sig då i tanken.
på röret under mätaren så ska du kunna se hur mycket luft det är i tanken. 1/3 del eller lite mer ska vara luft.
ifall du har såpass med luft, så hade jag anat läcka i huset eller läcka i brunnens backventil. Ifall du har avstängingskranar på dessa rör så kan du ju testa stänga dessa och se om trycket håller sig då i tanken.
...röret under mätaren är fullt, t.o.m hälften av klockan är nu vattenfylld. Med andra ord ca 1/10 luft bara...
Och du har bilventil i botten? Mår dessa bra av att vara under vattennivå undrar jag.
Jag hade nog föredragit att byta pluggen uppe på tanken, emot en där man kan gänga på en bilventil.
Sen stängt av pumpen, tappat ur massa vatten, kört kompressorn och pressat i massa luft och sett vad slutresultatet blev efter man startat pumpen igen och finjusterat därefter.
Jag hade nog föredragit att byta pluggen uppe på tanken, emot en där man kan gänga på en bilventil.
Sen stängt av pumpen, tappat ur massa vatten, kört kompressorn och pressat i massa luft och sett vad slutresultatet blev efter man startat pumpen igen och finjusterat därefter.
Jag har precis hämtat hem en kompressor, ska pressa i luft och se vad som händer, frågan är vart vattnet ska ta vägen?
En annan sak som uppstått samtidigt är att vattenpumpen är "blöt", kan inte lokalisera varifrån men..
En annan sak som uppstått samtidigt är att vattenpumpen är "blöt", kan inte lokalisera varifrån men..
Stäng av pumpen, häll ut vatten genom alla kranar i huset eller ut på golvet en stund tills den börjar bli tom, sen pumpa i luft. starta vattenpump och se vart du landa och gör nytt försök anpassat till första resultatet.
Att pumpen är blöt kan ju kanske vara kondens. Borde ju tanken också vara blöt isf men.
Att pumpen är blöt kan ju kanske vara kondens. Borde ju tanken också vara blöt isf men.
Jag är typ där, men nu får jag inget tryck in i tanken trots att jag släppt ut massa vatten, känns inte som att kompressorn släpper igenom luft, och tryckmätaren står still.
Hmm, Att tryckmätaren står still tyder väl på att problemet är på vattenpumpssidan eftersom jag stängt däremellan. Förklarar kanske varför pumpen är fuktig/blöt, en bieffekt av vatten dom forslas tillbaks kanske?
Back ventil? Är det den närmast tanken innan kranen tro?
Hmm, Att tryckmätaren står still tyder väl på att problemet är på vattenpumpssidan eftersom jag stängt däremellan. Förklarar kanske varför pumpen är fuktig/blöt, en bieffekt av vatten dom forslas tillbaks kanske?
Back ventil? Är det den närmast tanken innan kranen tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: