Hej!

Har köpt hus förra året med en trekammarbrunn installerad. Luftrör och markbädd fanns men dock inget vattennivårör. Kommunen var på inspektion förra året och godkände brunnen även om det var lite vatten i luftningsrören men sa att vi behövde installera ett vattennivårör tills Oktober iår.

Nu är det installerat, men dock var det vatten i marken ungefär 1.70 ner.
Vattennivåröret installerades på 1.85 meter då det sedan kom berg i vägen.

Jag har pratat med kommunen om detta och finns det berg i vägen så finns det inte mycket att göra utan man får köpa det, men att det är vatten i marken är ju inte bra.
Så jag ringde ut slamsugaren, tömde alla 4 brunnar samt spolade rent spridarrören. Dock visade det sig att ett spridarrör förmodligen var av då det bara kom grus när han försökte att backspola det.
Slamsugaren sa sedan att grundvattnet inte var i närheten utav nivån brunnarna ligger på för att då borde det runnit tillbaka in.
Kan även tillägga att vattnet som kom när vi grävde ner vattennivåröret var avloppsvatten och inte grundvatten, vi bor även på en höjd på ett berg så grundvattnet bör vara en bra bit längre ner.
Slamsugaren sa även att brunnarna borde fyllt sig på 2 veckor, men när jag kontrollerade sista brunnen idag så var den redan vatten i, och några centimeter över utgångarna som går till spridarrören i markbädden vilket inte känns bra. Det har gått 4-5 dagar sedan han sög rent alla, dock har det regnat en hel del sedan dess.

Risken är att jag åker på att göra om allting om markbädden är igenslammad, men hur farligt är det att låta den vara så?
På ena sidan markbädden är mitt hus ca en 5 meter ifrån, på andra sidan (åt det hållet det lutar) ligger murstocken som skiljer tomten från vägen, men jag tycker ju att vattnet borde rinna bort igenom murstocken och inte samlas i marken efter att den har filtrerats?
Kan det vara så att det är täppt i murstocken och att vatnet inte rinner undan och kan man få vattnet till att rinna undan genom att man på något sätt borrar ett hål eller liknande i murstocken?

Dock så är det ganska mycket murstock skulle jag gissa på då den är lagd som en trappa från botten för att den inte ska rasa.

Ge mig gärna era tips och idéer på detta samt vad ni erfarna tror. Markbädden har säkert slammat igen, men vill gärna lösa detta på det mest ekonomiska viset även om det innebär en helt ny trekammarbrunn. Men ser helst att det går att lösa på något annat sätt.
Och att enbart gräva om markbädden känns onödigt eftersom brunnen är så pass gammal även om det fungerar, då känns det mest ekonomiskt att göra om allt.

Redigerat:
Claes Sörmland
Jag tror vi får bena upp alla dina frågor separat.
En del info hittade jag i din gamla tråd som beskriver avloppsanläggningen: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/277054-installera-vattennivaror-pa-trekammarbrunn.html

1. Är din markbädd alls igenslammad och därmed förstörd?

I en igenslammad markbädd så är sandbädden som renar vattnet full med bakterieslem så att vattnet inte tar sig igenom. En sådan bädd har ingen reningsförmåga och måste oftast läggas om. Symptomet är att vattnet stiger i spridarledningarna och därmed också i slamavskiljaren och till sist i husets avloppsledningar. Är det detta som du beskriver med "den redan vatten i, och några centimeter över utgångarna som går till spridarrören i markbädden"? Kommunens miljöinspektörer såg uppenbarligen inte att vattnet stigit i spridarledningarna när de inspekterade din avloppsanläggning. Jag är osäker på om bädd är igenslammad eller inte. Har du foton från brunnen där spridarledningarna går till bädden?

2. Varför står det vatten i utloppsledningarna?

Du beskriver i din andra tråd tre luftrör som ungefär 1,8 m djupa. I dessa återfinner både du och kommunen lite vatten och detta oroade inte miljöinspektörerna. Jag håller med inspektörerna om att detta inte är så oroande - de ligger under sandbädden som renar vatten och ska vara kopplade till de ledningar som dränerar markbädden. Om t ex ledningarna har fått lite lokalt bakfall så blir det lite vatten i bottnen av dem. Men så länge som de till största delen är fyllda med luft så fyller de sin funktion.

3. Varför står det vatten på 1,7 m djup i marken?

Du återfinner vatten i det nya vattennivåröret på 1,7 m djup. Samtidigt beskriver du att det finns berg bara 15 cm längre ned. Vattnet på 1,7 m djup är nog inte så oroande med tanke på berget - vatten rinner ju inte genom berg utan måste följa det. Berg ligger sällan plant så troligen finns det en lokal ficka som samlar vatten där du har grävt ned vattennivåröret. Min gissning är således att de dränerande utloppsledningarna som ligger under markbäddens sandlager ligger väldigt nära berget på sina håll. Men så länge som de inte blir helt vattenfyllda så har du inget problem (se punkt 2)

4. Hur illa är en trasig spridarledning?

En trasig spridarledning är inte alls bra - det försämrar spridningen av avloppsvattnet så att bädden renar sämre. Om du t ex har två spridarledningar så halverar du reningsförmågan om den ena går förlorad. Detta borde åtgärdas snarast eftersom att en ökad avloppsvattenlast på de spridarledningar som faktiskt fungerar kan leda till igenslamning.

Formellt så ska du göra en anmälan till kommunen om du ämnar gräva upp för att laga spridarledningen men jag gissar att väldigt få gör detta.

5. Fylls slamavskiljaren upp snabbt?

När du tömmer slamavskiljaren så ska den direkt fyllas upp med vatten så att du inte får slamflykt som kan förstöra bädden. Gjordes inte detta? Om det gjordes så krävs inte mycket duschande, tvättande och diskande för att få vatten i brunnarna efter slamavskiljaren.

Om det inte gjordes så måste ju vattnet komma någonstans ifrån: från hushållet, från regnvatten som tar sig bakvägen in (ovanligt) eller från läckande slamavskiljare. Svårt att veta utan att se anläggningen på plats.

Okej får svara på detta så bra jag kan :)

1. Ja precis, det är sista tanken som det redan kommit en del vatten i efter att slamsugaren varit ute (4 dagar) att det står några centimeter ovanför utgångarna till spridarrören.

2. Ja dessa innehåller ungefär 20 cm vatten i botten skulle jag gissa på.

3. Om berget är 15 cm längre ner vet jag inte exakt, men det ska ligga rätt nära enligt de som grävde hålet.
Och som du säger så är det berg under men att vattnet kanske inte rinner bort så bra genom murstocken vilket även är ditåt berget lutar.

4. Jag har 3 spridarledningar varav en har lossnat. Slamsugaren påstod att man klarar sig bra på 2, men absolut, det ger sämre effekt.

5. Om den fylldes igen kan jag inte svara på då jag inte visste att den skulle fylla igen men kan mycket väl vara så att slamsugaren gjorde detta.

Ett annat problem som jag funderat på och som jag frågade svärfar idag dådet är hans gamla hus är hur vattnet går från tak och rännor när det regnar. Han påstod då att de är kopplade till brunnen också, och då kan jag tänka mig att de fyllts upp så fort med vatten eftersom det regnat en hel del den senaste veckan, men har även förstått att det är helt fel om nu regnvattnet är kopplat på trekammarbrunnen? Måste bli en jävla massa vatten där under de perioder det regnar? Detta har han sagt att det är, men låter ju som att brunnarna borde skunna svämma över om så är fallet. Tänkte ta och öppna upp första brunnen och se ifall det forsar in vatten en dag då regnet forsar på.

Claes Sörmland
OK, jag tror att det är dags för en ny anläggning eller reparation för det som du beskriver låter som en markbädd om inte kan fungera. Jag gör denna bedömning eftersom:

- att det står vatten i spridarledningarna vilket tyder på att sandbädden är vattenmättad. Då renar den inte vatten så avloppsvatten tar sig orenat igenom bädden.

- att det står 20 cm vatten i luftningsrören vilket gör att de inte kan fungera. Det är kritiskt att de är luftfyllda med endast en rännil i bottnen så att luft kan ta sig till sandbäddens undersida och syresätta bädden. Bakterierna i bädden behöver luft.

- att du har en trasig spridarledning.

- att takets avvattning troligen är kopplat till systemet. Detta är ett big no-no eftersom att det dränker hela anläggningen så att avloppsvatten går ut orenat i naturen. (Kan du inte kolla detta med en liter mjölk i husets hängränna och vattenslangen. Ser du den vita mjölken dyka upp i slamavskiljaren så är det felkopplat.)

Det jag inte begriper är var vattnet förväntas ta vägen efter bädden. Du har ju tre luftningsrör som jag utgår är kopplade till tre dräneringsrör under bädden. Vart leder dessa dräneringsrör? Var är utloppet för markbädden? Minns din svärfar?

Tack för tipset om mjölken, funkade dock inte. Hällde ner 1.5 liter mjölk i stupröret och spolade med vatten efter för att se om det dök upp i någon av de tre kammrarna men icke. Kan hända att dagvattnet på något sätt är kopplat på bädden eller liknande.
Tanken är väl att vattnet sedan ska rinna ut mot vägen skulle jag tro, igenom murstocken som är på den sidan, alltså iväg från huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.