https://goo.gl/images/0aAysF

Hoppas länken funkar. Om inte Googla bilder på water pump ejector så får du en del exempel.

Vet att jag sökt efter just Grunfos modell tidigare men gått bet.

Det kan vara en koppling som är otät, eller något skräp inne i ejektorn. Någonstans måste du ha en backventil annars skulle ledningarna tömmas på vatten. Troligen är den integrerad i ejektorn.

Den är mycket enkelt ett metallhus med tre anslutningar ett munstycke och backventil med silar mot inloppet och före munstycket. Och dina problem verkar vara läcka vid någon anslutning eller att backventilen inte tätar.

Det är enkelt att lossa slangarna och dra upp. Se bara upp med vilken som sitter var om de är samma dimension och framförallt säkra dubbelt så du inte tappar ner grejerna. Väl uppe har du inga problem att analysera vad som är fel.

Är det samma firma du haft där nu som installerat verkar det ju meningslöst att älta med dem. Känner du någon som kan hjälpa dig med att få upp slangarna och är van med lite grov, bonnjobb är det snabbt och lätt gjort.

Tack, bilden ger en bättre förståelse för hur ejektorn fungerar.
Och ja, jag bör nog ringa vvs-firman, frågan är vad som är "standard" när det gäller garantier på dessa grejer?
Antingen är det en dålig koppling som läcker, dvs garanti på det utförda jobbet, men eftersom trycket sjunker så pass fort gissar jag snarare på något inne i ejektorn, vilket kommer kräva en ny ejektor förmodligen. Eller en reparation/rengöring.
Hur kan jag på bästa vis säkra mig inför en ev diskussion med rörfirman som monterat dit den? Kan de säga nåt i stil med "-jo, men det är grus som hamnat i filtret och blockerat ventilen, det är ingen garantisak"?
Jag tänker inte vara en jobbig kund, men ejektorn byttes till en ny i vintras och nu uppstår det här, såklart vill jag ha koll på mina rättigheter som konsument :)

GK, jupp det är samma firma.
Har haft tveksamma vibbar vid samtliga besök från dem, så egentligen borde jag få dem att rätta till det.
Annars tar jag grannen till hjälp så gör vi jobbet själva ;)

Tack :)

Redigerat:
Lite tips inför ett ev samtal till vvs-firman hade uppskattats.. :)

Jag skulle nog pröva med att bara säga att anläggningen inte fungerar. Att trycket sjunker och att felet inte är löst efter deras senaste besök.

Låtsas vara okunnig om hur ejektorn fungerar och visa bara hur felet yttrar sig. Låt rörfirman felsöka. Se till att vara på plats.

Om något är felaktigt monterat eller trasigt tycker jag rörfirman ska stå för alla kostnader.

Ev grus i ejektorn är väl svårare att få som garanti. Å andra sidan ska det inte komma in grus om det sitter ett filter i botten av ejektorn i en borrad brunn. Borrkax kan förekomma, men det brukar åka med vattnet och lägga sig i botten på hydroforen.

Har man rört om i borran genom att dra upp gamla / monterat ny ejektor så är det väl inte omöjligt att en del skit lossnat.

Kan ju vara detta som du nu fått upp i backventilen och i så fall är det nog svårreklamerat.

Återigen, fixa ventil och backventil mellan pump och hydrofortank.

I bästa fall räcker det med detta så du får en fungerande anläggning, i sämsta fall så måste du i slutändan även byta backventilen i borran men då har du åtminstone avstängningsventiler som fungerar !!!!

Ingen backventil mellan pump och tank det hjälper inte utan kan tvärtemot vara dåligt i den typen anläggning som TS har. Däremot en fungerande avstängning där är bra om inte annat när man startar upp tomt.

Och att få detta till något installatören skulle ta som reklamation är nog svårt, ytterst sällan något skulle vara produktfel på ejektorn kanske möjligen installationsfel om nu anslutningarna misslyckats.

Hur har det gått?

Vi har en liten hydroforpump i badrummet (som skall bytas ut till dränkbsr pump å större hydrofor inom kort) och denna tappsr också tryck. Får lufta den någon gång i veckan nu. Se till att vatten inte når hydroforen (stäng av pumpen eller stäng någon kran innan om det finns).
Öppna en kran (eller fler så det går undan) tills inget vatten kommer.
Stäng kranen (kranarna) igen.
Pumpa upp sådär 1/3 med luft (jag kör med fotpump då våran är så liten).
Släpp på vattnet till hydroforen igen.

Äntligen är problemet ur världen :)
Vi drog upp ejektorn, det var en av kopplingarna som satt riktigt löst och saknade tätning. Monterade även en backventil med slamfilter i botten på sugslangen.
Nu är trycket stabilt igen.
Tack alla för hjälpen! :)

Redigerat:
  • Gilla
Patrick E och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.