Hej! Jag och min sambo renoverar lägenheten. I duschen är det numera en Unidrain-brunn (tidigare vanlig standardgolvbrunn) samt ett handfat (fanns ej där tidigare). Upptäckte under projektets gång att det låter från golvbrunnen när någon annan boende i fastigheten som är påkopplad på samma stam spolar vatten (tror endast att det är duschar på denna stam). Min känsla är att ljudet uppstår för att det är "öppet" till stammen vilket gör att ljudet av vattnet som rinner i stammen kommer igenom. Det är inget gurglande ljud utan mer vatten som porlar men det är svårt att avgöra exakt. Det uppstår även om man spolar i det nyinstallerade handfatet som är kopplat på samma stam.

Vad tror ni, kan det saknas vattenlås för golvbrunnen? Kan det vara felinstallerat? Vi hade inga ljud från den tidigare golvbrunnen.

Alla tankar tas tacksamt emot, vi har en pågående dialog med byggfirman men är förstås i ett visst kunskaps- och informationsundertag.

kulle
Hade det inte varit något vattenlås hade ni märkt det väldigt snabbt på odören :)

Ja, vi tycker också det. Dock är det glasklart att ljudet kommer från brunnen och det känns som att det inte borde vara möjligt med ett korrekt installerat vattenlås?

Jag skulle snarare gissa på att avloppsventilationen inte fungerar.

Alltså den där lilla ventilen som sitter på vinden eller över taket.

Tack för tips. Det har dock aldrig varit problem med ljud tidigare och det är samma stam brunnen är kopplad på. Hur kan jag/vi kontrollera ventilationen på taket? Kan rörisen göra det?

Om du öppnar gallret på brunnen så måste du ju rimligen se om det finns vatten i vattenlåset. Antingen är allt OK, vatten i låset. Eller så saknas ngn. vattenlåsinsats, eller så är vattenlåset "utsuget" pga. felaktig avloppsavluftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.