Hej,

Jag har ett litet ovanligt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med råd kring. Vi har ett gammalt torp som sommarbostad. Torpet saknar rinnande vatten och det finns heller ingen tjänlig källa i närheten. I nuläget hämtar vi vatten i dunkar. Eftersom vi arrenderar torpet, vill vi inte själva kosta på att borra en brunn. Vi har ett tvättrum i en bod och förra sommaren fick jag en idé. Min tanke var att fortsätta hämta vatten i dunkar. Till dunken skulle jag ansluta en pump som pumpade vidare vattnet till två handfat och en enkel dusch. Jag inhandlade komponenter i form av kranar avsedda för husvagn/småbåt, en liten varmvattenberedare m.m. Dessa bands samman med 13 mm dricksvattenslang, 12 mm T-kopplingar och slangklämmor. Jag kom över en hydroforpump på rea på Jula. Min tanke var att endast ha ett mycket svagt flöde ur kranarna - på så sätt skulle vattnet i dunken räcka länge. Jag kopplade stolt på pumpen och fick en otrevlig upplevelse. Trycket var alldeles för högt och från alla T-kopplingar sprutade vatten som ur brandsprinklers. Jag försökte justera fjädrarna i den inbyggda tryckregulatorn men det gjorde ingen större skillnad. Jag lät därför projektet vila över vintern. Jag funderar nu hur jag kan gå vidare. Mina två alternativ är:

1) Fortsätta använda hydroforpumpen, men koppla till en extern tryckregulator som minskar trycket rejält. Det kan inte enbart vara en strypventil. En sådan minskar ju endast flödet när kranen är öppen - så fort systemet är slutet är trycket högt igen. Känner någon till var man kan hitta en sådan regulator? Clas Ohlson har tydligen haft en, men som nu har utgått: www.clasohlson.com/se/Tryckregulator/Pr505556000

2) Överge hydroforpumpen och köpa en enklare pump, typ 12V pentrypump för husvagnar. Det finns en del billiga på t ex Biltema, men jag undrar om de klarar att pumpa runt vattnet i hela systemet. Dessa är heller inte avsedda att sätta ett system under tryck, utan endast att pumpa när man vill ha vattnet. Vet någon om det finns litet kraftigare sådana pumpar som kan anslutas så att de automatiskt slås av/på vid ett visst tryck?

Tacksam för råd!

Varför inte placera vattendunken högt, då självrinner vattnet. Ingen pump alls behövs och du sparar den pengen.
Om dunken placeras, säg, 1 m över utlopp vattenkran handfat, då har du 0,1 bar tryck till förfogade för att övervinna tryckfall i slang och öppen kran. Vill du ha högre tryck placerar du dunken ännu högre. Ska ni få ut vatten ur ett duschmunstycke, som troligen sitter på höjd 2 meter över golv, då får ni klart placera dunken högre än 2 m för att få vatten ur duschmunstycket.

I torpet kanske ni inte heller har någon ström, och då speciellt lämpligt att göra lösningar utan att behöva tillgripa ström, tänk elektrisk vattenpump.

Det kan vara vanskligt med en ordinär elektrisk varmvattenberedare 230 Volt om den inte alltid kan garanteras vara vattenfylld. Risk då att elpatronen bränns sönder. Elpatronen slår till trots inget vatten finns att värma och bränns sönder.

Redigerat:
Tack för tipset! Det finns ström, men idén med högt placerad tank och självtryck är förstås ett bra alternativ!

Ögonmåttet skrev:
Trycket var alldeles för högt och från alla T-kopplingar sprutade vatten som ur brandsprinklers.
Jag tycker att detta låter som felaktig typ av kopplingar eller felaktigt montage. Om pumpen är avsedd för tappvatteninstallationer har jag svårt att tro att den ska leverera så högt tryck att korrekt monterade kopplingar ska läcka.

Välkommen till forumet för övrigt!

En annan lösning är att använda Pex-slang och klämringskopplingar som klarar trycket och sedan använda flödebegränsare/strypventiler på kranarna/duschen, då får du lågt flöde men jämnt tryck och märker om det kommer luft i systemet då trycket sjunker. Du slipper leta annan pump och kan använda det du har förutom slangen och de gamla kopplingarna.

ögonmåttet,

för det du vill göra, alltså få ur vatten ur kranar på ett handfat och ur ett duschmunstycke, behöver du inte särdeles högt tryck. Om en pump skulle användas skulle 0,5 bar tryckökning över pumpen vara tillräckligt, alltså om du tvungetvis vill ha en pump. Som info och jämförelse: Trycket på kommunalt vatten till ett enfamiljshus är ca 4 till 6 bar(e). Där e står för effektivt tryck allså jämfört med normala atmosfärstrycket, som är ca 1 bar absolut. Dina enkla färskvattenslangar 12 mm (jag antar transparenta) fästa med slangklämmor räcker nog för så lågt tryck som 0,5 bar(e) då.

Redigerat:
Ögonmåttet skrev:
2) Överge hydroforpumpen och köpa en enklare pump, typ 12V pentrypump för husvagnar. Det finns en del billiga på t ex Biltema, men jag undrar om de klarar att pumpa runt vattnet i hela systemet. Dessa är heller inte avsedda att sätta ett system under tryck, utan endast att pumpa när man vill ha vattnet. Vet någon om det finns litet kraftigare sådana pumpar som kan anslutas så att de automatiskt slås av/på vid ett visst tryck?
Ja, alltså "pentrypumpar" (exv. en sådan här) som monteras centralt i exv. båt de är tryckstyrda idag (komplett med en liten accumulator för bästa drift), så de pumpar upp och håller ett visst tryck. Men det trycket är så lågt att det inte spräcker kopplingar för "vanlig" slang. Duger alldeles utmärkt till kranar och enkel dusch. Det är så vi båtägare tappar vatten i båten.

Så om du inte skall ha alldeles för lång slang så kan jag inte se att det inte skulle funka.

Hur många meter slang är det du har?

Tack för alla råd! Ja, det kan hända att jag inte har ställt in tryckregulatorn på hydroforpumpen rätt. Ganska primitivt instruktionshäfte till den kinesiska pumpen - två spiralfjädrar som man reglera längden på - förstår inte riktigt funktionen. Men pumpen är kanske överdimensionerad för ändamålet. Lars Stefan: pentrypumpen du hänvisar till verkar klart intressant. Kan man reglera trycket på den? Det står 2,4 bar. Vet du om man kan sänka det?

Ögonmåttet skrev:
TLars Stefan: pentrypumpen du hänvisar till verkar klart intressant. Kan man reglera trycket på den? Det står 2,4 bar. Vet du om man kan sänka det?
Hmm, det vet jag inte på just den. På den jag har i min båt så kan man inte det, men runt 2 bar eller så låter väl inte orimligt. Särskilt om du har lite slang. Så pass skall allt den dricksvattenslang du har klara och lite flöde vill du ju ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.