Hej! Jag vill flytta diskbänken i köket och innan jag beställa det så vill jag veta om det skulle gå eller inte.

Det ser så här ut idag:

Nuvärande kökslayout med skåp, diskbänk och vitvaror mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och jag vill göra så här (med en diskmaskin bredvid diskbänken)

3D-modell av ett kök med diskbänk, överskåp och en inbyggd ugn till vänster.
Skapa konto

men grejen är att jag inte vet om det skulle funka med rören osv. Har kollat på VA ritningar från 1910 men vet inte om det betyder att det skulle funka eller inte. Ritningen är här (lägenheten är längst ner på den västra sidan):

En arkitektonisk ritning från 1910 som visar planlösningen av en byggnad med detaljerade markeringar för lägenheter och utrymmen.
Skapa konto

Svartvit ritning av lägenhetsplan från 1910 med markerade kök och rum.
Skapa konto

Är det någon som vet eller kan föreslå ett sätt för att avgöra det? Tack så mycket!!

Öppna skåpet och ta en bild!

Låter som det ska gå.

Och nu med bilderna :)

Komplex arrangemang av VVS-rör och anslutningar under en diskbänk.
Skapa konto

Rörinstallation under köksskåp med vattenlås, rör, sladdar och avstängningskranar.
Skapa konto

Komplex rörinstallation under diskbänk med avloppsrör, slangar och vattenlås.
Skapa konto

kulle
Det ska väl gå bra, ser ut som både vatten o avlopp kommer från vänster sida redan.
Är utbyggnaden på vänster sida någon typ av kulvert?

Utbyggnaden på vänster sida är nästan säkert imkanaler till köken på alla våningar, därav storleken.
Kommer sedan vattnet in tillräckligt långt ner går det kanske att dra under skåpen istället för igenom, eller kanske bakom.
Ser att det ser ut som ett löst vp-rör ligger bakom slangen och sedan kommer det ett från vänster som slutar några centimeter in, vad är detta till för ?

Ser ut som om du har en planeringsmässigt bättre lösning nu. Ho i mitten (och diskmaskin till höger?). Flyttar du hon närmare spisen blir det hopplöst att vara två i köket och göra olika saker. Det kanske inte är ett problem för dig/er idag, men en framtida köpare skulle nog tycka att det är sämre.

Jag skulle inte heller flytta hon till vänster, rörelseområdet för vänster arm blir trångt. Och som Nötegårdsgubben skriver blir det rumpkrockar om ni vill vara fler i köket, och placera diskmaskinen till höger, ej vänster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.