2 900 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Bygga in avluftningen i väggen
Hej! Vi försöker nu planera avluftningen till avloppet. Vi renoverar ett 40-talshus, enplans med källare. På entréplan har det funnits en liten toalett som vi byggt ut för att få in en dusch. Detta har resulterat att den gamla avluftningen nu går mitt genom rummet och måste få en ny plats. Den snyggaste lösningen jag kan komma på är att gå med röret i innervägg. Dock är ju reglarna endast 70...
Väggarna ska täckas på båda sidor med både gips och plyfa 15mm. Jag tänker att det går att få in ett 75 rör genom att lämna en 10 cm glipa i plyfan på ena sidan som sedan täcks med gips.
Min fråga nu rör eventuella ljud. Låter det mycket i avluftningsröret när det går vatten genom avloppet? Finns det risk att dessa ljud fortplantar sig i väggen? Är ett sovrum på andra sidan nämligen.
Väggarna ska täckas på båda sidor med både gips och plyfa 15mm. Jag tänker att det går att få in ett 75 rör genom att lämna en 10 cm glipa i plyfan på ena sidan som sedan täcks med gips.
Min fråga nu rör eventuella ljud. Låter det mycket i avluftningsröret när det går vatten genom avloppet? Finns det risk att dessa ljud fortplantar sig i väggen? Är ett sovrum på andra sidan nämligen.
Du ska har bra ljudisolering i badrumsväggarna. Annars blir det eko och vid uträttandet av lilla och stora naturbehovet, och kan det eka ut genom väggarna. Man kan kanske tycka att det är tok att lägga värmeisolering i innerväggar, men den tjänar inte som värmeisolering utan som ljudisolering. Lätt att missa.
Jag kan inte det, men måste ett utluftningsrör från avloppet vara så grovt som 75 mm, kan det inte får vara 60 mm? Kanske finns regler hur grovt det skall vara? Är det ett gammalt gjutjärnsrör det på 75 mm? Kanske kan du byta till smidigare rör. Det är innerdiametern som är viktig för utluftningen. Det är väl frågan om tryckutjämning, dvs att både gaser från avloppet slinka ut och luft ska kunna slinka in i röret.
Jag kan inte det, men måste ett utluftningsrör från avloppet vara så grovt som 75 mm, kan det inte får vara 60 mm? Kanske finns regler hur grovt det skall vara? Är det ett gammalt gjutjärnsrör det på 75 mm? Kanske kan du byta till smidigare rör. Det är innerdiametern som är viktig för utluftningen. Det är väl frågan om tryckutjämning, dvs att både gaser från avloppet slinka ut och luft ska kunna slinka in i röret.
Redigerat:
Egentligen ska väl avluftningsröret vara 110 enligt dagens normer, men det kommer vi aldrig få in, och då känns 75 som en okej kompromiss.. väggarna ska självklart isoleras, men vi kommer ju inte får plats med speciellt mycket isolering kring röret om vi gör som vi tänkt, därav min fråga ifall det låter mycket i röret 
Är det det gamla gjutjärnsröret ni ska använda?
Byter ni ut det mot ett plaströr, så kan man väl platta till det litet, så det blir ovalt.Inte helt lätt.
Men plaströr är väl av PVC, polyeten eller polypropen, vilka är termoplaster ock mjuknar vid värme.
Eller använda 2 st rör bredvid varandra, som tillsammans har samma tvärsnittarea, som ett 75 mm rör, men klart blir komplicerat. Eller ett 4-kantsrör?
Byter ni ut det mot ett plaströr, så kan man väl platta till det litet, så det blir ovalt.Inte helt lätt.
Men plaströr är väl av PVC, polyeten eller polypropen, vilka är termoplaster ock mjuknar vid värme.
Eller använda 2 st rör bredvid varandra, som tillsammans har samma tvärsnittarea, som ett 75 mm rör, men klart blir komplicerat. Eller ett 4-kantsrör?
Vi kommer byta rör
har försökt leta reda på om det finns regler för vilken typ av rör det ska vara för avluftning men inte hittat något.. Finns ju fyrkantiga ventilationsrör som ju skulle gå in, frågan är om dessa är godkända? Att sätta två 50-rör är ju iofs också ett alternativ! Risken är ju fortfarande att de fryser igen, har förstått det som att det är därför man ska sätta 75-110 rör. Tror att ett 50-rör egentligen räcker, men att risken för att det fryser igen är stor...
Funderar på om man kan sätta ett 50rör i väggen och skarva upp till 75 i isoleringen upp mot vinden, vad tror ni om det?
Funderar på om man kan sätta ett 50rör i väggen och skarva upp till 75 i isoleringen upp mot vinden, vad tror ni om det?
Man tycker att det borde gå att ha ett 50 mm rör i din vägg och ovan badrumstak sätta förstoringmuff till 75 mm som sedan fortsätter. Jag menar om det endast är för frysrisken då röret passerar oeldad vinden, som röret skall vara grovt. Jag antar att ni leder ut utluftningen ut över taket? Jag antar att det är när man spolar i en toalett, som det blir tryck i röret, dvs luft trycks ut genom 50 mm röret och ut över tak. Så måste det väl vara? Men bäste vore om du hör med VVS-are, som har erfarenhet av detta.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så där håller man inte på och leker med godkända byggartiklarArnodt skrev:Är det det gamla gjutjärnsröret ni ska använda?
Då faller alla garantier, och man står med byxorna nere, när och om vattenskador och annat elände kommer.
Redigerat:
Klicka här för att svara