Jag har byggt en Attefallstuga på fritidstomten förra året. Den står i en sluttning och har sadeltak, så det finns två stuprör, ett för varje takhalva. De sitter i den gavel som är på lägst nivå.
Nu skall marken återställas efter utgrävningen för bygget och då vill jag installera rör/slangar i marken som leder bort regnvattnet till tomtgränsen (ett skogsparti).
Men hur ansluter man lämpligen dessa rör till stuprören?
Sätter man tex en sån där lövtratt på markröret och drar ner stupröret till denna tratt, eller kan man ansluta stupröret direkt till markröret? I det senare fallet, hur kan man komma åt att rensa ifall det blir stopp i stupröret?
Nu skall marken återställas efter utgrävningen för bygget och då vill jag installera rör/slangar i marken som leder bort regnvattnet till tomtgränsen (ett skogsparti).
Men hur ansluter man lämpligen dessa rör till stuprören?
Sätter man tex en sån där lövtratt på markröret och drar ner stupröret till denna tratt, eller kan man ansluta stupröret direkt till markröret? I det senare fallet, hur kan man komma åt att rensa ifall det blir stopp i stupröret?
Ja, du bör sätta en renstratt mellan stuprör och markavloppsrör så du inte löv och annan skit sätter igen rören. Använder man påskjutsrör mellan stuprör och renstratt så blir monteringen så mycket enklare insåg jag....
Tratten passar i vanliga 110mm markavloppsrör (de orangea som ska användas utomhus) i den ände utan muff. Tänk också på att göra ev. 90 graders böjar med 2 st 45 graders böjar istället för en 90-graders för att underlätta eventuell rensning och minska risken för stopp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bara ett tips, skaffa skylt eller dekalplast i en trevlig färg och sätt på det orange röret på den del som blir ovanför marken.
Dessutom rekommenderas automatiska lövtrattar för har man nära till träd så blir de i bilden fort täta.
Protte
Dessutom rekommenderas automatiska lövtrattar för har man nära till träd så blir de i bilden fort täta.
Protte
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
De orangea rören är in uv-beständiga så de bör inte vara ovan mark omålade
Jag körde med orangea rör under mark och avslutade med muff en bit under mark
Sista biten under mark och det ovan är svarta ma-rör
Jag körde med orangea rör under mark och avslutade med muff en bit under mark
Sista biten under mark och det ovan är svarta ma-rör
"Darth Vaders kusin" lövis är att föredra på stuprör. Den passar nertill i ett 110 rör. Både gjutjärn och plast. Stupröret går in i ovansidan.
https://www.byggmax.se/tak/takavvattning/detaljer-stuprör/renstratt-lövis-silver-p6302213
https://www.byggmax.se/tak/takavvattning/detaljer-stuprör/renstratt-lövis-silver-p6302213
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med ovanstående ang typ av renstratt. Har aldrig tänkt på den liknelsen, men den är ju klockren! 👍 Nu kommer man väl ligga på alla fyra och säga "I am your father" med mörk röst! :wow:
När det gäller 90°-böjar så kör med långböj, dessa har samma radie som två 45°.
Själv kör jag alltid med röda rör i mark men alla som sticker upp ovan mark är gråa. Samma när jag skulle sätta en brunn och det bara fanns röda, då blev det en svart vägtrumma med tätt lock som botten istället. Bara för att jag tycker att det ser så illa ut med röda solblekta rör som sticker upp.
När det gäller 90°-böjar så kör med långböj, dessa har samma radie som två 45°.
Själv kör jag alltid med röda rör i mark men alla som sticker upp ovan mark är gråa. Samma när jag skulle sätta en brunn och det bara fanns röda, då blev det en svart vägtrumma med tätt lock som botten istället. Bara för att jag tycker att det ser så illa ut med röda solblekta rör som sticker upp.
Redigerat:
Darth Vader-tratten Lövis var svårfångad i bygghandeln. Antingen är det beställningsvara (2 veckor) eller så har de bara den där vanliga tratten jag visade bild på ovan.
Men till sist hittade jag den i butik på Jula...
Men till sist hittade jag den i butik på Jula...
Redigerat:
Fel URL i min länk.... 
Bauhaus hade den inte utan man måste beställa. Jula hade på lager.
Har nu rättat länken så den pekar på Jula.
Bauhaus hade den inte utan man måste beställa. Jula hade på lager.
Har nu rättat länken så den pekar på Jula.
Biltema har dem också, har för mig även i vitt (Darth Vaders syster).
Sökte på "renstratt" hos Biltema men hittade inte Lövis. Sökte sen på Lövis och hittade en "lövavskiljare"....
Och hos Biltema är den dessutom avsevärt billigare, måste väl vara samma produkt ändå?
Och hos Biltema är den dessutom avsevärt billigare, måste väl vara samma produkt ändå?
Dvs den är billigare (109) än hos Jula 149 (som har den) och Bauhaus 139 / Byggmax 120 (som inte har den på hyllan)
Jag kan gå ut och läsa vad det står på mina imorrn när det är ljust.