Det finns täckdikningsspadar som är 75 mm breda och ca 40 cm långa så visst går det "snåla" med grävningen men är det stenigt så är det nog enklare och gräva lite bredare så man får bort/loss stenarna.

Jaja, det finns många argument för att göra på ett visst sätt och alla sätt är bra utom de dåliga.

Och några 2x 45 grades böjar behöver du inte för rent vatten.

Protte

Det är knöggligt berg med bara ett tunt lager med morän ovanpå...
Jag måste antagligen skotta upp jord för att täcka röret.

För ett tag sedan var det stenig jord och nu är det inte så pass djupt att röret inte täcks över.
Det har förespeglats mig att vi har med ett troll att göra, är det så?

Protte

Nej, nej, trollfritt här. Jag har fått bra info här så jag är nöjd.
Men tomten är besvärlig, berg i dagen på vissa ställen och djupa gropar i berget (men täckt med stenig jord = morän) på andra. Detta har egentligen inte med saken att göra men jag tog upp det när ni började undra varför jag skulle ha smalare rör. Jag vill bara slippa ha ett par regntunnor med vatten vid det nya huset och vill ha väck vattnet en bit.

Diskavloppet från den här stugan är hopkopplat med avloppsledningen från huvudbyggnaden i en backe på väg ner till slambrunnen. Där är det 50 mm rör som gäller. Las dit när huset byggdes på 1960-talet, så det var bara att koppla på med samma rörtyp. Så det känns ju överkurs med 110 mm för regnvattnet på gäststugan.
Sånt händer vid fritidshus.
Vi behöver inte snacka mera, för nu är allt klarlagt!
Tack för hjälpen! :)

Ja jag får hoppas att det blir en bra lösning för dig.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.