Det är något jag skulle kunna föreslå då detta också är en sjövattenanläggning.

Kan tillägga att det var en så kallad ringpump. En pump som är smal och hög för att förklara hur en ringpump ser ut.

Det är en sådan pump här också. (Frekvensstyrd)

Hur går rören idag, vet du det ??
Rören ska upp en bit över luftningen på toppen av pumpen.

Dom går rakt ut från in och utsida på pumpen. Inte upp på nån sida.

Då har du nog problemet där. Jag jobbade med biltvättanläggningar för några år sen, då drog vi också upp rören före/efter pumparna, även fast dom hade inkommande vatten med tryck.

Ja det låter troligt. Anläggningen har dock funkat i några månader innan detta började...
Tack för bra förslag på avhjälpning ska föreslå detta som åtgärd.

Testa att stänga kranen för utgående vatten och se om problemet försvinner då ...isåfall problem någon stans ute i "nätet", annars har du ju en läcka någonstans i närheten och då borde det väl tränga ut vatten där som du kan se... när pumpen står still ...?

Är bottenventilen vid intaget ok så den inte släpper tillbaka vatten ?

Göran.W
Det kan vara så att backventilen på sugledningen är otät och där sitter en backventil till efter pumpen som är tät och då kan man få luft i systemet så pumpen bara drar luft.
Om det bara sitter en backventil på sugledningen nere i brunnen kan det aldrig komma luft i systemet om den är otät för då kommer det bara vatten från tanken och ner i brunnen.
Luft kan inte komma in då så länge det finns tryck i tanken.

Nu verkar problemet fixat med hjälp av en backventil nära pumpen på sugsidan och automatluftning på pumpen. Tack för all hjälp här på forumet.

Rikard Gjersvold skrev:
Hade samma problem med en sjövattenanläggning, där vi bytt allt till nytt, rörmokaren kliade sig i huvudet då allt såg ut som tidigare fast det var nya grejer. Han provade att dra om in och utgående rör från pumpen, så rören gick upp en bit över pumpen först innan det gick ner igen och in i pumpen, för luftningens skull sattes även kranar på rörens högsta punkt.
Efter det funkade vattnet.
Hej.
Problemet jag tog upp i denna tråd har återkommit. Och jag skulle vilja testa ditt förslag här. Du råkar inte ha nån bild på hur denna koppling skulle kunna se ut??
Tack på förhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.