8 413 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Ta bort element i badrummet?
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
L Liteavvarje skrev:När du stänger dina ventiler så tror jag att det är mot pannan ( man kallar det för att stänga i pannan , när du ska tömma övervåningen så måste du göra i ordningen
1 stänga av alla pumpar
1A stänga dina ventiler
2 tappa ur trycket till noll enligt manometern
3 tappa ur så det inte finns vatten i elementen på övre våningen
4 kapa rör och sätta avstängare ( finns snygga ) i badet
5 fylla upp nytt vatten och lufta alla element
6 kolla att manometern visar ca 0,5 bar
7 baklänges från 2
8 montera H-tork , öppna avstängare , lufta H-tork
Det är lite pyssel
Jätte tack för beskrivningen! Det e inte så svårt men det låter inte jätte enkelt heller.
Det känns som att jag har gjort ett grovt fel här.
Så här är det.
När jag började riva badrummet så tog jag hem 2 polaker som hjälpte mig att riva ner det, dom kunde sin sak sa dom å de känndes kunniga även fast språket svek. Han sa då att dom måste ta bort elementen i badrummet för att dom skulle kunna riva bakom. Dom gick ner till pannrummet å kollade lite sedan pikade dom på avspärrningsventilarna på matarröret å sa här kan man spärra inkommande å utgående matarrören så vattenet inte cirkulerar runt.
Värmesystem kan ju inte jag men ni vet vad ni pratar om sa jag, så kör bara så det blir gjort.
Dom stängde av spärrventilerna å vi gick upp. Dom skruvade loss elementen (inkommande röret först) det kom inget vatten sedan skruvade dom loss utgående å då sprutade det vatten från elementen men inte från röret. Det var inte värstings mycket vatten men det var en del.
Dom rev klart å monterade tillbaks elementen och öppnade spärrventilarna ner i källaren. Allt verkade fungera och vi hade värme i elementen i hela huset. Så jag trodde att dom gjorde rätt. Nu var det dags att sätta på klinkers å göra klart badrummet så det e dags att ta bort elementen igen å då Googlade jag lite på hur man ska montera h-tork osv, och då dock det upp saker som var oroväckande å som gjorde att jag skapade tråden här. Min bergvärme är knappt 1 år gammal å jag vill ju helst inte få en större problem med den.
Hur går jag tillväga nu?
Jag ska ta några bilder på alltihopa så fort jag kommer hem.
Ursäkta det långa beskrivningen, hoppas nån orkar läsa igenom
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Något som kanske är värt att notera att min panna sköter både uppvärmning av dricksvattnet å uppvärmning av huset.
Jag opponerar mig mot Liteavvarjes påstående. Elementen på samma våning som badrummet, behöver inte alltid tömmas. För stänger du elementvredet är det en god möjlighet att vattnet hänger kvar i elementen. Mitt tips är att göra som du själv föreslagit genom att kapa av tilloppet/stigaren på samma höjd som returen genom att antingen använda en koppling för ogängade järnrör eller som jag själv skulle gjort, dvs. svetsat dit en järnrörstump med en gänga eller, om det finns plats, gänga ditt avkapade rör för att därifrån koppla på din handdukstork.
Staffan
Staffan
Medlem
· Blekinge
· 12 305 inlägg
Det blir en blöt sak hur som helst.
De stora ventilerna i källaren stänger av matarstammen och returen för flera element.
Fråga 1: är detta badrum i övervåningen eller bottenplan?
Fråga 2: Hur långt ner ska torken räcka på väggen?
Enklast år ju om man kan använda befintliga gängor, dvs vid elementets bottenanslutning och elementets tilloppsventil. Allt annat skulle kräva svetsning eller gängning eller avancerade klämkopplingar mot stålrör.
Att ta bort elementet:
Skaffa täckhuvar för rörn, typ denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/
Stäng av pannan, låt svalna.
Stäng de stora ventilerna i källaren, och samtliga termostat på samtlga element. Även returventilerna på elementens undre anslutning om det finns.
Lossa ditt element.
Torka upp.
På med huvarna.
De stora ventilerna i källaren stänger av matarstammen och returen för flera element.
Fråga 1: är detta badrum i övervåningen eller bottenplan?
Fråga 2: Hur långt ner ska torken räcka på väggen?
Enklast år ju om man kan använda befintliga gängor, dvs vid elementets bottenanslutning och elementets tilloppsventil. Allt annat skulle kräva svetsning eller gängning eller avancerade klämkopplingar mot stålrör.
Att ta bort elementet:
Skaffa täckhuvar för rörn, typ denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/
Stäng av pannan, låt svalna.
Stäng de stora ventilerna i källaren, och samtliga termostat på samtlga element. Även returventilerna på elementens undre anslutning om det finns.
Lossa ditt element.
Torka upp.
På med huvarna.
Du opponerar dig mot det jag framfört , finner det lite underligt , eftersom TS inte är bekväm med rörarbeten , och kommit hit för att få någon information som vara behjälplig .Staffan2000 skrev:
Jag opponerar mig mot Liteavvarjes påstående. Elementen på samma våning som badrummet, behöver inte alltid tömmas. För stänger du elementvredet är det en god möjlighet att vattnet hänger kvar i elementen. Mitt tips är att göra som du själv föreslagit genom att kapa av tilloppet/stigaren på samma höjd som returen genom att antingen använda en koppling för ogängade järnrör eller som jag själv skulle gjort, dvs. svetsat dit en järnrörstump med en gänga eller, om det finns plats, gänga ditt avkapade rör för att därifrån koppla på din handdukstork.
Staffan
Är det då fel att tala om att olika saker kan hända med utströmmande vatten , för att TS ska vara medveten om detta och inte gå i taket när vattnet till synes inte slutar att rinna
Då har jag tydligen varit otydlig!L Liteavvarje skrev:
Det är denna punkt i din måstelista som jag opponerar mig emot.
P.S.
För övrigt imponeras jag av din förmåga att spruta ur dig, på det hela taget relevanta kommentarer med en ratio av ca: tjugo inlägg per dag! En kapacitet forumets egen hustomte bara kan drömma om. Både vad det gäller kvalitet och kvantitet.
Att punkt 3 som du har betänkligheter för är av onda i ditt sinne kan jag förstå , då du tydligen har en del erfarenhet om rör , och förväntas kunna det av din omgivning , så är det inte nu ,Staffan2000 skrev:
Då har jag tydligen varit otydlig!
Det är denna punkt i din måstelista som jag opponerar mig emot.
P.S.
För övrigt imponeras jag av din förmåga att spruta ur dig, på det hela taget relevanta kommentarer med en ratio av ca: tjugo inlägg per dag! En kapacitet forumets egen hustomte bara kan drömma om. Både vad det gäller kvalitet och kvantitet.
då ska en förklaring framföras så att TS kan förstå vad som kan inträffa .
Du vet inte om det stänger ordentligt , ( bara hoppas ) på radiatorernas ventiler och avstängare för respektive radiator , stannar vattnet kvar om en inte stänger , näppeligen , det rinner ut
Sedan det med inlägg från min sida , som du säger och framför som relevanta och kvalitativa ,
och som kan vara till hjälp i någon form , det värmer gott i mitt hjärta och tackar för den informationen , som man säger så har jag många strängar på min lyra och kan jag dela med mig så gör jag det gratis utanför min arbetstid .
Kan även säga att jag fått en del påhopp här , men kommer inte att säga från vem
Vet inte om du observerat det , men jag är lite bekymrad över en liten sak , när man tittar på obesvarat så är det många frågor där , men ingen markerar upp sig med svar i en eller annan form förrän det kommer till det senaste . Kanske det är en avsikt från mig , att aktivera över från
obesvarat till senaste
Kanske om en fråga är komplex , säga lite fint , att detta är för proffs utanför forumet , det blir ett något nyanserat svar
liteavvarje
Till TS du har två ventiler i taket märkta vid rör T och S , dessa stänger av mellan panna och rörsystem till radiatorerna , , sen så står manometern på noll , inget tryck i systemet , du kan prova att stänga enligt bilden med blå markering , den nedre har en sexkantsmutter uppåt , den går att ta bort och under finns en skruv av något slag som kan stängas och hoppas att termostatventilen tätar , sen lättar du på kopplingarna mot elementet och väntar på att det töms ut över golvet , fortsätter det att rinna så kan det bli att andra radiatorer töms
Klicka här för att svara