Byggahus.se

Vattenskada av handdukstork?

1. M
    Medlem · 33 inlägg

Magnus21

Medlem
    Hej!
    Har fått en vattenburen handdukstork installerad i nya badrummet. Det är prisolrör 15 som går dolt in i en handdukstork med en koppling av märket Oras (http://www.oras.com/se/products/oras/pf/ProductFamily/singleProduct/204760/).

Nu har den stått och läckt vatten från bägge kopplingarna i nästan ett dygn innan jag märkte det. Vattnet rinner inte från där handdukstorken sluter an mot Oraskopplingen utan från mellan kaklet och Oras-kopplingen. Jag har ringt rörmokaren och tömt radiatorsystemet på vatten i väntan på att han kommer.

Precis bakom kopplingen vet jag att tätskiktet är lite sämre, för tätskiktmanschetten monterades efter Oraskopplingens innersta del med följden att tätskiktsmanschetten skadades ngt vid monteringen. Samtidigt finns det ändå ett tätskikt där under och han la på en del extra rollbart tätskikt för att kompensera för den ngt skadade manschetten.

Nu funderar jag på om vi måste bryta upp kakel för att se hur fuktigt det blivit under.

Är det ngn som kan ge ngt råd?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Prisolrör ska ha en stödhylsa i sig , finns det ? annars stor risk för läckage till 80 % , förhoppningsvis droppar det utanför tätskiktet direkt innanför yttre kopplingen , bara demontera
    HT och undersöka , kanske genom att plugga där HT är ansluten med sin koppling

3. M
    Medlem · 33 inlägg

Magnus21

Medlem
    Tack för svaret!
    Tror faktiskt att det inte finns stödhylsa. Ska kolla det.
    Tror du till 80% att det läcker utanför tätskiktet menar du?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Troligtvis kommer vattnet att gå på utsidan tätskiktet , om det inte är någon skada på det , så kan det gå bakom , det ska vara tätat mot röret med därför avsett materiel , men svårt att säga på distans det går att lossa HT och ta bort täckbrickan och ev. se hur det läcker , går inte det så måste det pluggas där HT kopplas och trycksätta för att se var det droppar
    PS Tänk på att det kommer att spruta vatten där om det finns tryck i värmesystemet , och vid återmontering blir det att lufta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.