Hej
Vi håller på med att renovera badrummet. Vi ska byta från ett element till en vattenburen handukstork.
Hur gör jag?
Är det bara att stänga av vattnet i systemet och skruva isär det?
Ska man stänga av eleln till hela systemet också eller räcker det med att bara vrida av kranen till värmesystemet nere i källaren? (har 2 stora kran för in och utgående)

jag har bergvärme från 2016. Rörsystemet är nog ett gammalt befintligt rörsystem.

Redigerat:
L
Foto på det du ska ta bort

L Liteavvarje skrev:
Foto på det du ska ta bort
Sämsta bilderna någonsin kanske..
Är inte hemma förrän på söndag. Dessa hade jag sparade i telefonen sen innan. Det går å se lite iaf?

img-20170908-090716.jpg

img-20170914-185047.jpg

L
2 rörs system bra , men undrar var ev. gängmuffarna sitter , mera bilder ner mot golvet när du kommer hem

L Liteavvarje skrev:
2 rörs system bra , men undrar var ev. gängmuffarna sitter , mera bilder ner mot golvet när du kommer hem
Är det inte dessa du syftar på? Annars ligger kopplingarna i betongplattan.

img-20170928-222546.jpg

Jag tar bättre bilder så fort jag kommer hem. Ska även kolla om kärringen har nå bättre bild på sin mobil.

Tänk på att en vattenburen tork troligen inte ha samma värmeeffeklt som elementet. Det kan bli kyligt.

Våran ide är att vi ska kapa det långa röret (inkommande) till samma nivå som det utgående, å montera en handukstork där.

Annars måste du tömma hela systemet för det syns inga extra avspärrventiler.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på att en vattenburen tork troligen inte ha samma värmeeffeklt som elementet. Det kan bli kyligt.
Det har vi räknat med. Det e ett litet badrum och golvet är ganska varmt av sig (kanske för att det e en källare under?)
Jag tog hem en fackman för att kolla på golvvärme lösning men han sa det räcker gott med handukstårken. Vi har skaffat en handukstork på ( 170cm x 60cm )

T Thomas_Blekinge skrev:
Annars måste du tömma hela systemet för det syns inga extra avspärrventiler.
Jag har 2 sådana ner i källaren. utgående & inkommande. Dessa ska stänga av vattnet i hela systemet. Räcker inte det att man spärrar där?
851119160000-11500916955211-z.jpg

L
Klart du inte behöver tömma hela systemet men alla raddarna kommer att tömmas , en undran går dessa rör ner i taket på källaren då har du tur och kan koppla om där med koppar upp

L Liteavvarje skrev:
Klart du inte behöver tömma hela systemet men alla raddarna kommer att tömmas , en undran går dessa rör ner i taket på källaren då har du tur och kan koppla om där med koppar upp
Jag är inte riktigt hightech på det där med värmesystem. Skulle du kunna förklara vad som kan hända om jag bara stänger av systemet och spärra huvudledningarna nere i källaren och sedan ta veck elementet?

Ledningarna e delvis synliga i källaren annars är dom inbyggda i betongen. Det går visst å dra nya kopparrör från källaren upp till badrummet men det blir inte lätt då jag måste dra en bra bit + kärringen vill inte ha rör som går kors och tvärs där. Så enklaste är att nyttja dom befintliga som redan finns i badrummet.

L
Bommade att det var källare
Du sa att du kunde stänga av i källaren , men det är väl inte enbart till det elementet , om så är har du tur , alla element på övervåning kommer att tömmas då de har samma matarrör ,
Ligger alla rör för övervåningen nere i betongen är det kört , dom blir tomma .
Sedan att kapa i badet går väl , men fordrar kopplingar som tätar mot rören ( det finns )
lite special . Du kan inte bara kapa då blir det mycket vatten i badet , det måste tömmas först och kapas , sedan någon form av avstängning vid golvet för att få igång elementen igen

L Liteavvarje skrev:
Bommade att det var källare
Du sa att du kunde stänga av i källaren , men det är väl inte enbart till det elementet , om så är har du tur , alla element på övervåning kommer att tömmas då de har samma matarrör ,
Ligger alla rör för övervåningen nere i betongen är det kört , dom blir tomma .
Sedan att kapa i badet går väl , men fordrar kopplingar som tätar mot rören ( det finns )
lite special . Du kan inte bara kapa då blir det mycket vatten i badet , det måste tömmas först och kapas , sedan någon form av avstängning vid golvet för att få igång elementen igen
Så här långt hänger jag med. Det e riktigt alla element i huset har samma matarrör även i källaren.
Men låt oss säga att jag stängde av matarröret och byte element mot handukstorken och sedan spärrade av matarrören. Kommer då inte systemet igång igen då å rören blir fyllda?

L
När du stänger dina ventiler så tror jag att det är mot pannan ( man kallar det för att stänga i pannan , när du ska tömma övervåningen så måste du göra i ordningen
1 stänga av alla pumpar
1A stänga dina ventiler
2 tappa ur trycket till noll enligt manometern
3 tappa ur så det inte finns vatten i elementen på övre våningen
4 kapa rör och sätta avstängare ( finns snygga ) i badet
5 fylla upp nytt vatten och lufta alla element
6 kolla att manometern visar ca 0,5 bar
7 baklänges från 2
8 montera H-tork , öppna avstängare , lufta H-tork
Det är lite pyssel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.