Ska hjälpa till att gräva ner en trekammarbrunn med tät markbädd. Upptäckte att geomembranet va väldigt dyrt, ca: 12 000 kr för 6 x 20 m. Fick se att geomembranet är 0,5mm LDPE plast och byggplast är 0,2mm LDPE plast oxå. Så går det lika bra att använda ett par lager vanlig byggplast? så sparar man ju typ 10k

Garanterat så funkar vanlig byggplast lika bra. Men frågan är om du får det godkänt? Kommunerna har ju förkärlek till "godkända" sjukt prissatta avloppsprodukter.

• Gilla
daugaard
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kolla här den måste vara godkänd med geoduk inte plast
[länk] avlopp/Tät markbädd.pdf
ja men där pratar dom ju om duken som ligger överst, jag är mest intresserad av duken som ska ligga i botten. men bra bild för jag hade tänkt använda byggplast överst oxå (:

L
Såg lite fel
Tveksamt om byggplast håller mot underlaget utan att å en massa små hål i , samt inte får stryk av skitvattnet , blir sprött ,
Plasten håller nog med vanlig geoduk under som bärare , men ingen vetskap om detta ,
beror hur du kan lura kommunen

Frågan är om man måste "lura" kommunen, jag har inte hittat nått krav på vilken duk som ska användas. Men självklart är det ju viktigt att det man gör fungerar för ens egen skull.
Gissar att det inte blir sprött eftersom det är samma plast som geomembranet.
Sen är ju frågan om det blir massa småhål? Byggplasten är ju tunnare men 3 lager blir tjockare. Vad håller bäst / säkrast mot småhål, 3 lager x 0,2mm eller 1 lager 0,5mm plast?

J JanneS69a skrev:
Garanterat så funkar vanlig byggplast lika bra. Men frågan är om du får det godkänt? Kommunerna har ju förkärlek till "godkända" sjukt prissatta avloppsprodukter.
ja jag misstänker att dom kan va jobbiga men det är ju värt att kolla upp när det skiljer så mycket pengar (:

• Gilla
JanneS69a
  • Laddar…
Måste du ha en tät markbädd?

J JanneS69a skrev:
Måste du ha en tät markbädd?
Inte jag men han som ska ha avloppet. Pga avståndet till hans borrade brunn, är vell nån gräns på 50m som gör att man måste ha tät markbädd.

Dammduk?

Eller kanske en markbädd på burk från FANN kanske kan vara ett alternativ, dock dyrare. Kommer själv att köra på det pga. enkelheten att anlägga.

Claes Sörmland
Jag använde fuktisolermatta från Byggmax i min lilla BDT-markbädd. Problemet är att den kommer i 2*10 m och det är svår (omöjlig?) att skarva när man behöver ökad brädd. Står en brunn på spel så vill man inte chansa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.