3 098 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Geomembran eller byggplast i tät markbädd
Ska hjälpa till att gräva ner en trekammarbrunn med tät markbädd. Upptäckte att geomembranet va väldigt dyrt, ca: 12 000 kr för 6 x 20 m. Fick se att geomembranet är 0,5mm LDPE plast och byggplast är 0,2mm LDPE plast oxå. Så går det lika bra att använda ett par lager vanlig byggplast? så sparar man ju typ 10k
Kolla här den måste vara godkänd med geoduk inte plast
http://www.vellinge.se/Global/Bygga_bo_miljo/Miljo/Enskilt avlopp/Tät markbädd.pdf
http://www.vellinge.se/Global/Bygga_bo_miljo/Miljo/Enskilt avlopp/Tät markbädd.pdf
Såg lite fel
Tveksamt om byggplast håller mot underlaget utan att å en massa små hål i , samt inte får stryk av skitvattnet , blir sprött ,
Plasten håller nog med vanlig geoduk under som bärare , men ingen vetskap om detta ,
beror hur du kan lura kommunen
Tveksamt om byggplast håller mot underlaget utan att å en massa små hål i , samt inte får stryk av skitvattnet , blir sprött ,
Plasten håller nog med vanlig geoduk under som bärare , men ingen vetskap om detta ,
beror hur du kan lura kommunen
Frågan är om man måste "lura" kommunen, jag har inte hittat nått krav på vilken duk som ska användas. Men självklart är det ju viktigt att det man gör fungerar för ens egen skull.
Gissar att det inte blir sprött eftersom det är samma plast som geomembranet.
Sen är ju frågan om det blir massa småhål? Byggplasten är ju tunnare men 3 lager blir tjockare. Vad håller bäst / säkrast mot småhål, 3 lager x 0,2mm eller 1 lager 0,5mm plast?
Gissar att det inte blir sprött eftersom det är samma plast som geomembranet.
Sen är ju frågan om det blir massa småhål? Byggplasten är ju tunnare men 3 lager blir tjockare. Vad håller bäst / säkrast mot småhål, 3 lager x 0,2mm eller 1 lager 0,5mm plast?
Dammduk?
Eller kanske en markbädd på burk från FANN kanske kan vara ett alternativ, dock dyrare. Kommer själv att köra på det pga. enkelheten att anlägga.
Eller kanske en markbädd på burk från FANN kanske kan vara ett alternativ, dock dyrare. Kommer själv att köra på det pga. enkelheten att anlägga.
Jag använde fuktisolermatta från Byggmax i min lilla BDT-markbädd. Problemet är att den kommer i 2*10 m och det är svår (omöjlig?) att skarva när man behöver ökad brädd. Står en brunn på spel så vill man inte chansa.
Klicka här för att svara