4 761 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Kan två villor dela befintligt VA?
Villa A byggdes på 2010-talet. Sannolikt minst 110 mm avloppsrör och minst 32 mm vattenledning, eller hur?
Kan villa B koppla in sig på villa A:s vatten och avlopp utan problem? Blir vattentrycket acceptabelt? Risk för stopp i avloppet? Den gemensamma sträckan är 40 m raksträcka.
Som jag förstått det fungerar 110 mm avloppsrör till 1-2 villor, men blir det 3 måste 160 mm rör till. Korrekt?
Kan villa B koppla in sig på villa A:s vatten och avlopp utan problem? Blir vattentrycket acceptabelt? Risk för stopp i avloppet? Den gemensamma sträckan är 40 m raksträcka.
Som jag förstått det fungerar 110 mm avloppsrör till 1-2 villor, men blir det 3 måste 160 mm rör till. Korrekt?
Är det skafttomt
Beror på vad kommunen säger och godkänner , anslutningsavgiften kan i vissa fall reduceras
då ingen ny servis behöver anslutas och det blir billigare för den som kopplar på befintliga rör och inte behöver gräva ner några till gatan
Beror på vad kommunen säger och godkänner , anslutningsavgiften kan i vissa fall reduceras
då ingen ny servis behöver anslutas och det blir billigare för den som kopplar på befintliga rör och inte behöver gräva ner några till gatan
Gäller ny dragning till gammalt hus. Kommunen säger att de inte bryr sig då huset delat VA med annan fastighet sedan 50-talet. Dela med den ene eller med den andre, sak samma.L Liteavvarje skrev:
Så frågan gäller egentligen endast dimensionerna...
Då är det väl bara att koppla på 110 klarar 2 hus ,3 st hus kanske lite klent med 110 men tror det klarar sig det med , alla går väl på toa eller släpper ut badvattnet samtidigt , lite oklart med reglerna , vattnet inga problem det är 32 med kommuntryck
Tekniskt sett så är det väl troligen bara att köra på precis som Liteavvarje skriver. Det kan dock vara klokt att se till att få servitut på plats för att slippa framtida bekymmer.
Absolut. Tänker mig att man dessutom skriver något om att "om problem uppstår under de närmaste xx åren med det gemensamma rören och problemen beror på den ökade belastningen, så står villa B för relaterade kostnader. I annat fall delas kostnaden för problem lika mellan fastigheterna".mexitegel skrev:
Det kommer inte att fungera med ett X antal år , det måste vara under fastigheternas livstid , och ligga på fastighetsnivå , inte under ägarskap , en fastighet kan försäljas , kolla vad kostar att få till det med en gemensamhetsanläggning inskrivet i fastighetsboken på lantmäteriet , kanske finns en enkel variant på det om båda är med på det , bara en inskrivningskostnad , det behövs inget servitut , bara om rören går över annans fastighet ., inte helt säker på hur det går till , men är ett måste i drifthänseende och underhåll
Det jag syftade på med xx år var att B skulle ansvara för problem som hade med den ökade belastningen att göra, dvs. om lösningen inte visar sig hålla. Om det inte uppstår några problem med det delade avloppet under de första, säg, fem åren, så tycker jag att det är att anse som bevisat att rören klarade den ökade belastningen.L Liteavvarje skrev:
Därutöver är förstås ett helt vanligt servitut på sin plats.
Klicka här för att svara