39 863 läst ·
15 svar
40k läst
15 svar
Hjälp med Gustavsbergs-WC?
Sida 1 av 2
Jag har ett litet annorlunda problem med en toastol. De flesta verkar uppleva att det rinner men vår verkar ha slutat fylla på istället.
Bor på gotland och det är väldigt mycket kalk i vattnet så jag misstänker att hela insatsen har slammat igen. Stolen är ganska gammal.
Har försökt få loss insatsen (den till vänster i bilden, med flottören och påfyllningsventilen) men jag får inte av den. Någon som vet hur man ska skruva bort den? Det är rätt trångt i tanken så det är ju ganska svårt att se någonting...




Bor på gotland och det är väldigt mycket kalk i vattnet så jag misstänker att hela insatsen har slammat igen. Stolen är ganska gammal.
Har försökt få loss insatsen (den till vänster i bilden, med flottören och påfyllningsventilen) men jag får inte av den. Någon som vet hur man ska skruva bort den? Det är rätt trångt i tanken så det är ju ganska svårt att se någonting...




Jag har letat på Gustavsbergs hemsida men hittar ingen manual som verkar stämma. På stolen finns (mig veterligen) ingen modellbetäckning, varken under cisternlocket eller på foten. Det är ju två knappar för spolning så den kan ju inte vara hur gammal som helst.
Har jag förstått det rätt om det går att köpa insatsen löst som reservdel från en VVS-affär? Jag ringde och frågade men jag fick känslan att säljaren missförstod mig och trodde att jag menade flottören.
Har jag förstått det rätt om det går att köpa insatsen löst som reservdel från en VVS-affär? Jag ringde och frågade men jag fick känslan att säljaren missförstod mig och trodde att jag menade flottören.
Ett tips är att ha i ättika, 1/5 ättika ungefär. Häll gärna ättikan koncentrerat över delarna i tanken och fyll på vatten. Vispa gärna runt så att allt blir blött. Låt stå över natten. Ättika är grym på att lösa upp kalk.
Hej detta svar kanske kommer väl sent du borde ha fixat din toalett vid det här laget, men om inte. Grejen som du inte får loss heterTwico u2 bottenventil, men fylls inget vatten på så beror det inte på den utan troligtvis är det en sil som är tät. Under behållaren så sitter det förmodligen en Ballofixventil i den så sitter det en metallsil peta bort den i så fall, den behövs inte
Lycka till
Lycka till
Skruva loss muttern precis ovan ballofixen, kontrollera att stoppet inte är i ballofixen genom att försiktigt öppna den! Om det kommer rikligt med vatten är det nog dags att byta din fluidmaster! Den sitter fast med en plastmutter som håller fast den upp mot porslinet på undersidan. Dra upp hela paketet inifrån och montera den nya tvärt om!
Hej igen reservdelar hittar du på www.vvsochbad.se skriv 7887022 i sökrutan så får du fram bottenventilen. Om du inte kommit på hur man tar loss den så gör man så här.
Lys ner i tanken på var sida av plastgrunkan sitter som öron dom låser fast saken, stick ner händerna och tryck på öronen så frigörs det hela och det är bara att dra upp
Ulf
Lys ner i tanken på var sida av plastgrunkan sitter som öron dom låser fast saken, stick ner händerna och tryck på öronen så frigörs det hela och det är bara att dra upp
Ulf
Därför att han frågade hur man får bort den. Det kan ju vara bra att veta hur man gör, nån gång kanske packningen börjar läcka, som det gjorde för mig, Gustavsberg säljer inte några packningar , utan meningen är tydligen att man skall köpa hela Twico bottenventil för 500 kr
Ja du har rätt det står som du säger det ser jag nu, men det står och också till vänster i bild. jag stirrade mig blind på det. Beklagar, hoppas ingen skada skedd.
ska man plocka isär den så är det iallafall lättare att ta bort den komplett först, sen är det en bajonettfattning på den vita delen överst och då får du bort arm och du kommer till gummimembranet. Men där är det mycket sällan nåt fel utan den är som redan sagt antagligen tät i inloppet. De där ventilerna är dessutom engångs, förutom silen i ballofixen så är det nåt filter i bottendelen på ventilen och det verkar vara permanent ihopsatt så där blir man inte mycket klokare.