Hej,
Vi har fått ett märkligt problem med hydroforen. Den går upp till max tryck å pumpen slår inte ifrån utan bara fortsätter att pumpa. När ja tömmer ut vatten ur den så den sjunker till 4 bar så slår pumpen ifrån. Spolar ja inne så går den upp till max igen och jag får tappa ut vatten så den sjunker till 4 igen så slår pumen ifrån. Om ja inte tömmer ur vatten så pumpar den hela tiden antar att den skickar tillbaka vattnet. Är inte så jätte haj på detta =(
Vi har fått ett märkligt problem med hydroforen. Den går upp till max tryck å pumpen slår inte ifrån utan bara fortsätter att pumpa. När ja tömmer ut vatten ur den så den sjunker till 4 bar så slår pumpen ifrån. Spolar ja inne så går den upp till max igen och jag får tappa ut vatten så den sjunker till 4 igen så slår pumen ifrån. Om ja inte tömmer ur vatten så pumpar den hela tiden antar att den skickar tillbaka vattnet. Är inte så jätte haj på detta =(
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Utan att fått reda på allt för många detaljer så slår inte din tryckströmbrytare ifrån när den har nått det övre tryck du vill ha.
Eventuellt kan du rycka strömmen, stänga vattenflödet mellan pump och hydrofor och plocka isär brytaren och rengöra. Men med tanke på frågeställningen så gissar jag på att du inte känner dig helt bekväm med det.
Att få dit en rörkrökare som byter den borde landa på runt tusingen, lite beroende på hur systemet är uppbyggt.
Exempel på Tryckströmbrytare:
https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Tillbehoer-Oevrigt--Danfoss-CS-Tryckstroembrytare-1-2-193534.html
Eventuellt kan du rycka strömmen, stänga vattenflödet mellan pump och hydrofor och plocka isär brytaren och rengöra. Men med tanke på frågeställningen så gissar jag på att du inte känner dig helt bekväm med det.
Att få dit en rörkrökare som byter den borde landa på runt tusingen, lite beroende på hur systemet är uppbyggt.
Exempel på Tryckströmbrytare:
https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Tillbehoer-Oevrigt--Danfoss-CS-Tryckstroembrytare-1-2-193534.html
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
En tryckströmbrytare är förresten en rörlig brytare som sluter de elektriska polerna till pumpen när trycket går ner till ett visst värde och bryter polerna när den kommer upp i ett visst tryck.
Var tappar du ur för att få stopp på den. Jag förstår inte beskrivningen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Men det ser ut som att du har gamla galvade rör till både pump och brytare, kan mycket väl vara skräp som täpper igen stigarröret som brytaren använder för att känna av trycket.
Galvade rör är nästan alltid igenrostade invändigt när det gäller färskvatten.
Galvade rör är nästan alltid igenrostade invändigt när det gäller färskvatten.
Hur fixar man de på lättaste sätt ? Byta ut röret ? Å tack för snabba svar =)M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Precis - man byter den 30cm långa stumpen av galvat stålrör som går ut från pumpen samt det rör som tryckströmbrytaren sitter på (som går rakt upp).
Be gärna rörkrökaren visa hur röret såg ut invändigt så får du en uppfattning av vad som troligtvis orsakat problemet.
Hur vida det kan ha kommit så mycket skräp i brytaren att det inte är värt att rengöra den vet jag inte - är inte så tekniskt insatt i detaljerna kring brytaren.
Be gärna rörkrökaren visa hur röret såg ut invändigt så får du en uppfattning av vad som troligtvis orsakat problemet.
Hur vida det kan ha kommit så mycket skräp i brytaren att det inte är värt att rengöra den vet jag inte - är inte så tekniskt insatt i detaljerna kring brytaren.
Har det fungerat bra förut? Är tillslag/frånslag ändrade?
TBE-3 Brytaren har ett membran med ett litet hål i som känner av trycket. Det är ganska vanligt att det blir igensatt. Galvade ledningar medför problem.
Nya ledningar och rengörning av brytaren, alt köp en ny.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_29_6008031.pdf
https://www.elbutik.se/product.html/tryckstrombrytare-tbe-3
TBE-3 Brytaren har ett membran med ett litet hål i som känner av trycket. Det är ganska vanligt att det blir igensatt. Galvade ledningar medför problem.
Nya ledningar och rengörning av brytaren, alt köp en ny.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_29_6008031.pdf
https://www.elbutik.se/product.html/tryckstrombrytare-tbe-3
Tack för tipset =). Ska snacka med en rör firma på måndag =)krilleman_215 skrev:
