Jag ska byta ut en blandare mot en annan begagnad blandare och vid första anblicken såg det ut som en vanlig PEX slang med mutter. Problemet är att muttern inte går att röra i längsled, och slangen sticker ut ca 15mm från muttern. Jag provade med en ballofix, och den sticker ut för lång för att muttern ska kunna nå gängorna på ballofixen. Min fråga är om detta är normalt för den här kopplingstypen (på alla bilder av PEX med mutter jag sett, ser det ut som mutter sitter längst ut), eller om det är en gammal klämring som håller fast muttern som man med våld ska ta bort? Det senare verkar nästan otroligt eftersom både kall- och varm- vatten ser exakt likadana ut och ingen av dom glappar överhuvudtaget, det verkar heller inte helt okomplicerat att i så fall få ut klämringen. Muttern är märkt med EZZE KRK G3/8-10 om det kan vara till någon ledning
Ser du inte om det sitter en klämring innanför? Har aldrig sett en slang med både rörstump samt mutter, brukar vara antingen eller. Visar det sig att det sitter en klämring där skulle jag bara köpa nya slangar.
Hoppas det löser sig!
Hoppas det löser sig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara