L
Det är inte fel med det du säger om tryck , men pumpen kan nog inte ge mer än ett staiskt tryck på max ca 0,3 bar över systemtryck och om det är 1,5 bar blir det 1,8 bar totalt ,
så till tappvattnet kan det inte gå , som har ett tryck på min 4,5 bar i kommunala ledningar
Men däremot till systemvattnet kan det läcka , misstanke kan finns då systemvattnet är färgat det med som TS säger
Men hur tusan kan det komma till tappvattet är mig en gåta
Det finns en annan variant på detta , kanske är vattnet lite aggressivt och då kan kopparrören fälla ut grönt , har sett det förut , men det har inte framkommit att håret på TS blir grönaktigt som är en följd av detta , inte riktigt säker men har en aning om att om det är nollspänningar i systemet ,kan utfällning bli , rören äts upp invärtes och kopplingarna stryker med

Missfärgningen i vattnet som tränger ur radiatorerna vid luftning kan ju ha andra orsaker. Hos mig brukar det kommer en svart sörja.
Till TS:
Har du smakat på det gröna vattnet?
Ser du hela rörstråket från vp till tappställen? Är det blandat med koppar och stålrör? Är rören klamrade med Cu-svep eller svep med gummi-inlägg?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ingen tryckmätare till brine-behållaren, endast till expansionskärlet och den säger 0,7 av max 1. Vi inget rör som rinner, endast det jag gissar kondensdropp från röret till utkastaren.

Vi är två blondiner och håret blir inte grönt och
jag smakade vattnet nu och tycker det är lite sött. Dock var det inte så färgat nu. Testad spola innan morgonduschen och smakar igen imorgon sen ringer jag hit nån.

Ser inga rör genom huser, allt är inbygt. Har inspektionsluckor men där finns det spindlar så vill inte kolla, nån måtta får det vara :crysmile::crysmile:. Kan iofs inget om rör eller klamrar, man ser lite innan det går iväg i golvet/taket så bjussar på bilder på det.

• Kopparledningar och vitlackerade rörklämmor på en vägg intill vit skåpdörr, inga synliga tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med kopparledningar, expansionskärl och tryckmätare i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hänger inte med i denna diskussion. Tror ni att Brine har läckt in i vv eller i radiatorernas värmekrets? Eller båda?
Kan ha haft lite otur när jag tänkte, det är vanligt fel med fjärrvärme men den har högre tryck på primärsidan. I värmepump skall det passera 2 växlare vilket är omöjligt.

En värmepump har också högt tryck på primärsidan med den värme växlas till radiatorkretsen som sedan värmer varmvattenberedaren, och den har lågt tryck 0,5-2.0 bar beroende på husets höjd.
Som @Liteavvarje tidigare sagt är det långsökt att det kan tryckas in i varmvattnet då det bör ha högre tryck.

Där emot om man har egen brunn med egen pump och det är ett läckage mellan varmvatten och värmekrets så ökas trycket till säkerhetsventilen "löser" (börjar läcka) vid 2,5 bar, om trycket i hydroforen går ner under 2,5 bar innan tillslag sker, så vänder läckaget från värmekretsen till in i varmvattnet då kan man få in färgat vatten i varmvattnet.

Detta är verkligen att spåna på konstiga fel, och dom är svåra att hitta utan vilda idér. :thinking:

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
Det med att det vänder tänkte jag inte på ,men är naturligt då trycken förändras , vet
att det sker på andra områden , men ingen tanke här
Alltid blir det något mer som kommer fram och att ta till sig :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N Nathalie skrev:
men där finns det spindlar så vill inte kolla, nån måtta får det vara :crysmile::crysmile:
Haha, den va bra!
Vid stämning i tingssrätten om dolt fel. Ordförande: men varför kollade ni inte vattenläckan under vasken vid överlåtelsebesiktningen? Köpare: Det var totalt omöjligt. Det var fullt av spindlar!

Rören runt VP ser ju hyfsat nya och rena ut. Men rörmokaren tycks vara förälskad i sina presskopplingsverktyg och 3-D kopparrörskulpturer. Rörbockningsverktyg ingick inte i utbildningen här inte.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L
Manometern där är för vattnet till värmen , ser bra ut , håll koll på den , den kan röra sig lite upp och ner , men inga häftiga variationer
Det med att vattnet smakar sött , prova några gånger att smaka , sen tar du lite på fingret av den blå soppan ( du sa att du hade en pyts med det ) och smakar , är det samma smak , är det rackartyg någonstans , så ska det inte vara , men orsaken går inte fastställa ,svårt på avstånd
En röris kan nog kolla upp det

Jag tror inte på Brinen... Med tanke på att "tanken" var väl full till 2/3 skulle det ha gått ut i varmvattnet och kunna färga det så pass mycket så borde nivån vara lägre, sen var den vätskan hos TS mer blå åtminstone enligt fotot som jag ser på datorn... Men färgseendet hos datorer kan växla:)

Förvisso så kan jag ha fel, men jag bara använde min logik... ibland är den bra...

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Haha, den va bra!
Vid stämning i tingssrätten om dolt fel. Ordförande: men varför kollade ni inte vattenläckan under vasken vid överlåtelsebesiktningen? Köpare: Det var totalt omöjligt. Det var fullt av spindlar!

Rören runt VP ser ju hyfsat nya och rena ut. Men rörmokaren tycks vara förälskad i sina presskopplingsverktyg och 3-D kopparrörskulpturer. Rörbockningsverktyg ingick inte i utbildningen här inte.

Haha! Tur man kan skicka sambon och spindel-röja först och sen ta över själv.

B Byggdjuret skrev:
Jag tror inte på Brinen... Med tanke på att "tanken" var väl full till 2/3 skulle det ha gått ut i varmvattnet och kunna färga det så pass mycket så borde nivån vara lägre, sen var den vätskan hos TS mer blå åtminstone enligt fotot som jag ser på datorn... Men färgseendet hos datorer kan växla:)

Förvisso så kan jag ha fel, men jag bara använde min logik... ibland är den bra...
Nä det känna ju otroligt att så stora mängder vatten blivit färgat utan att brinen tagit slut eller minskat märkbart. Pumpen sattes igång för två år sen och nån månad senare flyttade vi in och vi har aldrig fyllt på.

N Nathalie skrev:
Tur man kan skicka sambon och spindel-röja först och sen ta över själv.
Jag anar ett grovt utnyttjande av sambons beroendeställning! Sånt preskriberas aldrig!

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag anar ett grovt utnyttjande av sambons beroendeställning! Sånt preskriberas aldrig!
Det tillhör nackdelen med att vara sambo... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.