(Har jag lagt denna fråga i fel forum-del får mod gärna flytta den till den rätta.)
Dax att ta tag i radiatorerna på bottenvåningen, har tre där ventilen sitter bom fast och frågan är den;
- Hur får jag loss vredet och funktionen tillbaka? Tror mig veta att man skall lossa den stora mutter, men hur utan att orsaka översvämning?
- Vad kan behövas för att smörja upp ventilen?
Funkar WD40 eller behöver man någon typ av fett?
Alla tips, erfarenheter och expertis mottages tacksamt.
Bilder på ventilen (heter det ventil? Är iaf ingen termostat)
Dax att ta tag i radiatorerna på bottenvåningen, har tre där ventilen sitter bom fast och frågan är den;
- Hur får jag loss vredet och funktionen tillbaka? Tror mig veta att man skall lossa den stora mutter, men hur utan att orsaka översvämning?
- Vad kan behövas för att smörja upp ventilen?
Funkar WD40 eller behöver man någon typ av fett?
Alla tips, erfarenheter och expertis mottages tacksamt.
Bilder på ventilen (heter det ventil? Är iaf ingen termostat)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Är det bara för att kunna vrida så släpp lite på yttre muttern , men kan bli otätt efter vridning
brukar gå att dra lite till så det blir tätt
Bada får du göra om du ska ta bort dom . den lilla sexkantsmutter på axeln är för tätning ,
sitter ett tätrgarn ( palmetogarn ) innanför och muttern pressar ihop så det blir tätt
Den stora mot ventilen är för att lossa innanmätet , tar du bort allt där kommer vattnet ut ,
synd det med nedre våning , du får tömma allt ovanför det elementet
brukar gå att dra lite till så det blir tätt
Bada får du göra om du ska ta bort dom . den lilla sexkantsmutter på axeln är för tätning ,
sitter ett tätrgarn ( palmetogarn ) innanför och muttern pressar ihop så det blir tätt
Den stora mot ventilen är för att lossa innanmätet , tar du bort allt där kommer vattnet ut ,
synd det med nedre våning , du får tömma allt ovanför det elementet
Bästa svaret
Inte stora muttern , den med rött som sitter strax vid vredet är en tätning och brukar gå att lossa lite på och sedan dra till , går det inte att vrida på kran , så sitter det fast invärtes ,
bara känna på den största med gult om den kan lossas lite , ibland kan man knacka på den så den lossar
för att ta bort den , blir till att tömma på vatten
bara känna på den största med gult om den kan lossas lite , ibland kan man knacka på den så den lossar
för att ta bort den , blir till att tömma på vatten
WD40, stora skiftnyckeln och Cobran löste problemet så nu funkar alla vred. Får se om det blir någon skillnad i temp på radiatorerna.
Endast en som droppar lite, men hej det kan jag leva med.
Tack @Liteavvarje för att jag fick mod att ge mig på något jag velat om en längre tid.
Endast en som droppar lite, men hej det kan jag leva med.
Tack @Liteavvarje för att jag fick mod att ge mig på något jag velat om en längre tid.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Äldre radiatorventiler - utbyte
Vatten & Avlopp -
Vart hittar jag nya packningar till Arcu-ventiler radiatorer?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Värme allmänt -
Vad är skillnaden på dessa radiatorventiler?
Vatten & Avlopp -
Sektionsradiator/lenhovda - hjälp med att lossa en del
Värme allmänt