Hej!
Vi har haft lite problem med avloppet, att det gurglar och ibland blir nivån låg i toan. I höstas ringde vi efter en spolbil. Han hittade inget stopp men tipsade om dels att avluftningen kunde vara dålig, dels om att vi behöver göra rent backventilen till avloppet. Det var ju bra tips så det skulle vi genast göra... ,men backventilen är monterad 120 cm under markytan i trädgården. Den sitter i ett plaströr med 40 cm diameter (ca) Det är alltså helt omöjligt för oss att nå den. Vi kan varken hänga över kanten eller stå därnere och böja oss. Vilket märke det är vet jag inte. Den är stor som ett bilbatteri och har 4 muttrar ovanpå. troligen de som ska lossas? Vi har bott här i 6 år och aldrig gjort rent denna. Men när man googlar verkar det som att tillverkare rekommenderar rengöring ett par gånger per år.
Spännande! Hur vi än funderar kommer vi inte på hur vi ska kunna komma åt den.... Hoppas verkligen att någon har en liknande installation och vet hur man gör?

Sitter denna backventil alltså på ledningen för svartvattnet (från toaletterna t.ex.) ?
Ett plaströr med 40 cm diameter låter väldigt grovt..

• Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Sitter denna backventil alltså på ledningen för svartvattnet (från toaletterna t.ex.) ?
Ett plaströr med 40 cm diameter låter väldigt grovt..
Nej det är alltså ett rör som går från marknivå ner till avloppet som är 120 cm under markytan som är 40 cm och det är alltså genom det man ska komma åt backventilen, själva avloppsröret är nog runt 10-15 cm. Problemet är att varken jag eller min sambo kan nå dit genom 40cms röret....

Hur ser avluftningen ut? Är det en vakuumventil, eller öppet ut genom taket?

• Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
Aha..
Det är alltså en rensbrunn du beskriver? Kopplad till ert dagvatten?
Och där nere, 120cm under mark, har man satt en backventil som ska rengöras regelbundet..?
Det låter väldigt märkligt...

• Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser avluftningen ut? Är det en vakuumventil, eller öppet ut genom taket?
Öppet tror vi, det är ett gammalt hus med gamla rör, men backventilen är ganska ny :-) Förra ägarna..

GoForIt GoForIt skrev:
Aha..
Det är alltså en rensbrunn du beskriver? Kopplad till ert dagvatten?
Och där nere, 120cm under mark, har man satt en backventil som ska rengöras regelbundet..?
Det låter väldigt märkligt...
Jamen eller hur! I vårt område händer det relativt ofta att folk får in avloppsvatten i källare, och det slipper vi ju men på något sätt måste vi komma åt att göra rent denna, vi har inte gjort det på 6 år

useless useless skrev:
Man ville väl inte bila upp källaren för att sätta den där och tyckte att det var en bra idé att sätta den i marken utanför huset...
Jag antar att det är nåt liknande en sån här?
[länk]
Ja så där ser den ut!

Och den sitter alltså på svartvattnet (från toaletterna..)??
Dagvatten är ju vanligt, men svartvattnet har jag aldrig hört tidigare..

• Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Och den sitter alltså på svartvattnet (från toaletterna..)??
Dagvatten är ju vanligt, men svartvattnet har jag aldrig hört tidigare..
Ja enligt mannen med spolbilen - som kollade allt möjligt annat när han inte hittade något stopp - så sitter backventilen på det avloppet. Och det stämmer nog. Det är vanligt med bajsvatten i källare där vi bor men vi har aldrig råkat ut för det. Förmodligen pga backventilen.

Ja, då förstår jag att den måste rensas regelbundet..
Jag är förvånad att man överhuvudtaget vågar montera en sådan på en vanlig 110mm svartvatten..

Skulle det fungera med en magnethylsa i rätt mått monterad på ett långt T-skaft? Låter dock tidsödande..
Långsiktigt kanske man måste överväga att gräva upp, och lägga större cementringar..

Finns det någon renslucka längre in på ledningen (innanför vägg) som skulle kunna användas med ex. högtryckstvätt och rensslang?

• Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
Fulkemisten
Om den ser ut exakt som i useless länk så har den en manöverspak på ovansidan. Teorin är att man genom serviceschaktet som utgörs av 40-centimeterstrumman ska komma åt att "motionera" ventilen någon gång om året så att avlagringar och annat släpper. Det här ville en grävare som inte fick dräneringsjobbet hos mig för några år sedan installera, jag tyckte det var onödigt och enligt flera grannar så har det aldrig kommit upp svartvatten i källarna här i området. Jag har dock hört om konstruktionen ja. Jag hoppas att er ventil inte är helt igensatt och måste skruvas upp med de fyra skruvarna/bultarna, för i så fall har jag ett förslag till möjlig lösning.

Då jag misstänker att varken du eller sambon har 120 cm långa armar så rekommenderar jag att såga/mejsla/fräsa ett spår i ändträt på en regel (typ tvåtumfyra) och sedan skruva en till kortare regel i vinkel så att man får lite moment att vrida (inte för mycket dock så att den går sönder och man måste gräva upp alltihopa). Voilá - en gigantisk L-formad servicenyckel för underjordiska backventiler på sisådär en och en halv meter. När/om manöverspaken släpper så vrid fram och tillbaka många gånger samtidigt som ni spolar i alla kranar. Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, då förstår jag att den måste rensas regelbundet..
Jag är förvånad att man överhuvudtaget vågar montera en sådan på en vanlig 110mm svartvatten..

Skulle det fungera med en magnethylsa i rätt mått monterad på ett långt T-skaft? Låter dock tidsödande..
Långsiktigt kanske man måste överväga att gräva upp, och lägga större cementringar..

Finns det någon renslucka längre in på ledningen (innanför vägg) som skulle kunna användas med ex. högtryckstvätt och rensslang?
Tack för ditt svar! I ett rum i källaren ligger ett lock helt löst. Det borde ju gå att spola där? Men mannen med spolbilen var väldigt bestämd på att vi borde göra rent just backventilen. Får väl bli att gräva till sommaren, alternativt sänka nivån på gräsmattan med en halv meter ;-)

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Om den ser ut exakt som i useless länk så har den en manöverspak på ovansidan. Teorin är att man genom serviceschaktet som utgörs av 40-centimeterstrumman ska komma åt att "motionera" ventilen någon gång om året så att avlagringar och annat släpper. Det här ville en grävare som inte fick dräneringsjobbet hos mig för några år sedan installera, jag tyckte det var onödigt och enligt flera grannar så har det aldrig kommit upp svartvatten i källarna här i området. Jag har dock hört om konstruktionen ja. Jag hoppas att er ventil inte är helt igensatt och måste skruvas upp med de fyra skruvarna/bultarna, för i så fall har jag ett förslag till möjlig lösning.

Då jag misstänker att varken du eller sambon har 120 cm långa armar så rekommenderar jag att såga/mejsla/fräsa ett spår i ändträt på en regel (typ tvåtumfyra) och sedan skruva en till kortare regel i vinkel så att man får lite moment att vrida (inte för mycket dock så att den går sönder och man måste gräva upp alltihopa). Voilá - en gigantisk L-formad servicenyckel för underjordiska backventiler på sisådär en och en halv meter. När/om manöverspaken släpper så vrid fram och tillbaka många gånger samtidigt som ni spolar i alla kranar. Lycka till!
Tack! Måste ut och kolla efter spak! Har bara sett de 4 bultarna, men du har nog rätt, det skulle ju vara ganska dumt att installera något man inte kan underhålla utan att gräva upp halva trädgården :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.