Krilleman krilleman_215 skrev:
Vatettes kopplingsset kan du koppla oavsett tillverkare.

Håll koll på så att dimensionerna stämmer bara!

[bild]
Toppen, kollade hemma och har två oanvända Vatette kulventiler i storlek 15 hemma MEN i ena änden har den en svart gummipackning i botten, är dessa till för nått annat än vanliga kopparrör? Har aldrig sett eller tänkt på detta någon gång innan.
Närbild på en Vatette kulventil i storlek 15 med en svart gummipackning synlig i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en oanvänd Vatette kulventil i storlek 15 med svart gummipackning i botten.
Skapa konto

Krilleman
Det är helt korrekt, alltså som det ska vara, och som det är på alla Vatettes Ballofixer.

I början hade dom problem med att hela kulan sköt om man hade trycket åt "fel håll" och inte proppade andra änden. (När man skulle använda ballofixen som propp) Men dom har byggt bort det misstaget numera.

Men trots att det ska vara fritt att montera kulventilen åt valfritt håll brukar jag följa gammal standard med gummit på trycksidan.

(y)

Fortsätter helt enkelt i denna tråd då du verkar ha bra koll på läget Krilleman :)

Pexen kommer dras genom några 70reglar genom att jag borrar hål för genomföring. Behöver jag fästa den med något i själva genomföringen eller kan dom vara lösa, dom kommer ju klamras på flera ställen också?

Fixeringsplåtarna som finns i aluminium för att fästa tex väggbocksfixsturer i, ska dessa försänkas i reglarna eller är dom så pass tunna att man räknar med att plyfan och sedan gipset sväljer nivåskillnaden?

Krilleman
LK har både tomrörsbleck och fixeringsbricka för ändamålet. Klamra tätt överlag! För många klammer dolt i vägg är aldrig fel.

http://www.lksystems.se/sv/produkte...ljer/klammer/lk-fixeringsbricka_77746917.aspx

http://www.lksystems.se/sv/produkte...etaljer/klammer/lk-tomrorsbleck_77769018.aspx

SIadn 13 i monteringsanvisningen nämner det:
http://www.lksystems.se/globalasset...onteringsanvisning-for-lk-universalsystem.pdf

Fixeringsplåtarna är i stål och man spårar normalt inte ur för dessa. Skruvas fast med lämplig låg skruvskalle.

Vi fortsätter väl frågestunden helt enkelt.

Kommer sätta osb 10mm och gips 12,5mm sen ska väggen kaklas.
Uponors väggbockningsfixturer är ju märkta för enkel/dubbelgips. Räknar de då med att det alltid finns en skiva i botten som tex min osb? Så jag räknar min installation fortfarande som enkelgips?
Får hem en laddning från Rinkaby imorgon, blir o plöja installationsanvisningar.
Inköpslista med artiklar och priser för VVS-material såsom Uponor bockfixtur och fixeringsplåt.
Skapa konto

Redigerat:
Tack @krilleman_215 , här är resultatet av din hjälp, la till några böjar för att få det så som jsg tänkt men 100% tack för hjälpen. Återkommer efter montering.

Två nyinstallerade mässingsrörkopplingar med böjar på trägolv, redo för montering.
Skapa konto

Krilleman
G ekaa88 skrev:
Uponors väggbockningsfixturer är ju märkta för enkel/dubbelgips. Räknar de då med att det alltid finns en skiva i botten som tex min osb? Så jag räknar min installation fortfarande som enkelgips?
Nej, du har ju dubbla skivor. Då klassas det ju inte som enkelgips.

Grundregeln är att väggbockfixturen aldrig ska sticka ut utanför gipset.

Ja detta tog sig ju en annorlunda vändning idag. Ett av de fördragna rören, som skulle tas bort, sprack en lödning på nu när det varit väldigt kallt och vatten rann ner utmed väggen i badrummet undertill. Så nu väntas skadetekniker från försäkringsbolag i veckan..
Vattenskada i badrum med sprucket rör och rinnande vatten på isolering och vägg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.