Jag vill avisolera mina rör med radiatorvatten (de högra). De är menade att bli synliga i rummet medan de två andra med varmt och kallt tappvatten (de vänstra) ska förbli isolerade och undangömda.
Innan jag skrider till verket vill jag vara säker på att ingen betydande värmeöverföring från radiatorns varma ledning (nr 3 fr vänster) kan ske till det kalla tappvattnet i den blanka isoleringen (nr 2). Detta skulle förstås kunna innebära bakterietillväxt som den stora faran.
Rören sitter med ca 15 cm mellanrum och är 15mm. Längden det handlar om är 1,7 m. Finns det någon risk här?
Tack!!
Innan jag skrider till verket vill jag vara säker på att ingen betydande värmeöverföring från radiatorns varma ledning (nr 3 fr vänster) kan ske till det kalla tappvattnet i den blanka isoleringen (nr 2). Detta skulle förstås kunna innebära bakterietillväxt som den stora faran.
Rören sitter med ca 15 cm mellanrum och är 15mm. Längden det handlar om är 1,7 m. Finns det någon risk här?
Tack!!
Redigerat:
Kallvatten ska vara isoleras i varma rum , annars blir det kondens med dropp som följd , tar du bort den isoleringen , så rekommenderas regnrock på sommaren när fuktighten är som störst i luften , kanske ett varv till med isolering på kallvattnet för säkerhets skull , då värmen kommer att gå upp i taket där då
PS det var det vänstra som var kallt , ser tjockt ut , slå en aluminumfolie runt och limma skarvarna , då blir det som en riktig isolering för kallvatten
PS det var det vänstra som var kallt , ser tjockt ut , slå en aluminumfolie runt och limma skarvarna , då blir det som en riktig isolering för kallvatten
Tack! Javisst, kallvattnet är isolerat i folie, nr 2 från vänster på bilden. Så ska det förbi. Men frågan är om kallvattnet ändå kommer kunna ta upp värme från en framtida avisolerad varmvattenledning intill, (nr 3 från vänster).L Liteavvarje skrev:Kallvatten ska vara isoleras i varma rum , annars blir det kondens med dropp som följd , tar du bort den isoleringen , så rekommenderas regnrock på sommaren när fuktighten är som störst i luften , kanske ett varv till med isolering på kallvattnet för säkerhets skull , då värmen kommer att gå upp i taket där då
PS det var det vänstra som var kallt , ser tjockt ut , slå en aluminumfolie runt och limma skarvarna , då blir det som en riktig isolering för kallvatten
Det gamla innertaket var skitfult så det åkte ner. Upp ska ett nytt och då tänkte jag bygga in bara de två allra nödvändigaste ledningarna. Dessutom får jag lite mer rymd i min redan trånga hall om radiatorledningarna kan hänga i det fria. Perfekta strumptorkare blir de också.Staffan2000 skrev:
Klicka här för att svara
