Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintligt system fungerar rätt dåligt med många avbrott, torrkörda pumpar och brända axeltätningar...
Vattnet tas från Mälaren genom ett 200 mm rör som är nergrävt till en brunn. I brunnen finns två 75mm PEM slangar med filterburar och backventiler som sugslangar till pumparna. Sugslangarnas längd är ca. 50 meter och har ett antal böjar vertikalt (upp/ner) på vägen in till pumpen och höjdskillnaden inkl. brunnen är ca. 3 meter.
Pumparna är en Grundfos CR15-10 och en Grundfos CR8-10.
Styrningen sker via frekvensstyrning där CR8'an är "grundpump" och CR10'an är "extrapump". Trycket är ställt på 7 bar max. och sjunker trycker under 6 bar går extra pumpen igång.
Extra pumpen stannar helt om trycker är 7 bar och grundpumpen går ner till 10Hz.
Styrningen sker genom en äldre PLC som ingen har lösenordet/PIN koden till för administration/programmering.
Till problemet då... Dels är det väldigt, väldigt svårt att få upp trycket vid uppstart p.g.a. luft men med tålamod brukar det lösa sig och när systemet används fungerar det rätt bra/stabilt.
Problemet uppstår när det är längre perioder av "inaktivitet", ex. längre regnperioder, när ingen tappar så mycket vatten. Min teori är att det kommer luft, antingen genom läcka eller att det uppstår vacuum när pumparna hamnar i på/av senarion eller när extraumpen stått stilla längre tid.
Jag har dock inte lyckats lokalisera någon läcka och backventilerna är vid trycktest täta...
När pumparna går torra blir de väldigt varma och axeltätningarna spricker. Det skedde 3 gånger under förra sommaren... Pumparna har värmesensorer (som jag även bytt) men de bryter inte ändå i PLC'n trots att jag testade med kokande vatten och man kan som sagt inte kontrollera programmet eftersom ingen har åtkomst.
Steg 1 är väl förstås att fixa en temperatur/tryck övervakning som jag tänkt göra med en RaspberryPI och Arduino One som A/D med temperatur och trycksensor.
Steg 2 är var jag skulle vilja ha lite tips och råd... Jag funderade på ett par jetpumpar ute vid brunnen som kan trycka in vatten, dock trycker ju nuvarande pumparna ut max. 10 m³/h (167 l/min) plus 17 m³/h (283 l/min) så det måste bli rätt rejäla saker... Frågor då:
- Tips på jetpumpar?
- Nästa fundering då är om jetpumpar också kommer att minska kavitationen som vi nu har. Det är inte katastrofalt mycket men det går någon tallrik nu och då p.g.a. kavitatin (tror jag)?
- Kan något annat problem uppstå med att trycka in vatten med en jetpump?
- Finns någon annan och bättre lösning på problemet?
Klicka här för att svara