Hej,
Vänder mig till er igen för lite rådgivning. Fritidshuset fick läckage under VVB samt i ett rör i ett litet rum där det går massa rör (kallas garderob i besiktningsprotokoll). Jag har haft vattnet avstängt så jag märkte av läckan omgående men det hann spruta ut en del vatten i båda utrymmen.
Fick dit en rörmokare samma dag som åtgärda båda läckagen. Två dagar efter det får försäkringsbolaget dit en besiktningsman som ger mig kommande protokoll. Min fråga: Om jag klarar av att riva upp golven och hyra en avfuktare, visst borde jag kunna åtgärda detta på egen hand? Det har runnit 1-3 liter vatten från röret i lilla rummet och lite mindre under VVB. IF vill ha 5200kr för självrisk + åldersavdrag. Eller så får jag 10200kr i kontantersättning om jag löser det själv. Tanken är att jag sköter rivning & avfuktning själv och sedan har dit en snickare som sätter dit golvet igen.
Klara detta själv? Hur länge hyra och ha dit en avfuktare? Vart placera den strategiskt? (sätter på den och åker ner till Stocholm igen) Se gärna protokoll och bilder och kom tips om ni kan. Jag kanske har glömt något också, fråga gärna i sånt fall. Tack!
Karim
Vänder mig till er igen för lite rådgivning. Fritidshuset fick läckage under VVB samt i ett rör i ett litet rum där det går massa rör (kallas garderob i besiktningsprotokoll). Jag har haft vattnet avstängt så jag märkte av läckan omgående men det hann spruta ut en del vatten i båda utrymmen.
Fick dit en rörmokare samma dag som åtgärda båda läckagen. Två dagar efter det får försäkringsbolaget dit en besiktningsman som ger mig kommande protokoll. Min fråga: Om jag klarar av att riva upp golven och hyra en avfuktare, visst borde jag kunna åtgärda detta på egen hand? Det har runnit 1-3 liter vatten från röret i lilla rummet och lite mindre under VVB. IF vill ha 5200kr för självrisk + åldersavdrag. Eller så får jag 10200kr i kontantersättning om jag löser det själv. Tanken är att jag sköter rivning & avfuktning själv och sedan har dit en snickare som sätter dit golvet igen.
Klara detta själv? Hur länge hyra och ha dit en avfuktare? Vart placera den strategiskt? (sätter på den och åker ner till Stocholm igen) Se gärna protokoll och bilder och kom tips om ni kan. Jag kanske har glömt något också, fråga gärna i sånt fall. Tack!
Karim
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tack för svar. Det låter ju verkligen lovande, men jag är osäker hur mycket vatten det sprutade ut, det kan handla om det jag uppgav eller en hel del mer. Men med tanke på att dem inte verkar kräva så lång arbetstid så borde det ju inte vara så mycket jobb? Bifogar kostnadsförslaget också.E etompau skrev:
Karim
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK. Lite svårt att se på dina bilder. Kanske räcker det att du sätter in en byggfläkt och kör den någon dag för att det ska torka upp.
Det "luriga"är väl att avgöra omfattningen av skadan där det inte går att se träytorna, ex under klickgolvet.
Kan du inte försöka lyfta det en bit och själv kolla hur det ser ut.
Sedan kanske man kan acceptera lite mer skavanker i ett fritidshus än i ett vanligt bostadshus.
Det "luriga"är väl att avgöra omfattningen av skadan där det inte går att se träytorna, ex under klickgolvet.
Kan du inte försöka lyfta det en bit och själv kolla hur det ser ut.
Sedan kanske man kan acceptera lite mer skavanker i ett fritidshus än i ett vanligt bostadshus.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om det verkligen behöver köras avfuktning ett tag, så har du både kostnad för hyran, och elförbrukning. De där avfuktarna som används i sådana här sammanhang brukar kunna dra el för 3 - 5000 för en enda skada. Elförbrukningen skall också ingå i försäkringsersättningen.
Men frågan är om det behövs någon torkning här.
Men frågan är om det behövs någon torkning här.
Vad ska jag kolla efter under klickgolvet? Åker upp imorgon och tar kanske med mig en hyrd avfuktare. Skulle det se OK ut kan jag bara lämna tillbaka den samma dag.
Estetiskt bryr jag mig inte ett dugg, bara det inte är skadligt. I den perfekta världen behöver jag bara ta bort klicken för den kan jag ju sätta dit själv sen. Eventuellt bara 1-2 plankor också i rummet.
Karim
Estetiskt bryr jag mig inte ett dugg, bara det inte är skadligt. I den perfekta världen behöver jag bara ta bort klicken för den kan jag ju sätta dit själv sen. Eventuellt bara 1-2 plankor också i rummet.
Karim
Se hur träet ser ut, känn på träytan om den är mjuk och fuktigt. Är den inte det så är det lugnt.
En avfuktare är kanske inte rätt maskin att använda här utan skulle träet vara fuktigt så behövs det bara att torka ut. En fläkt kan då hjälpa till med det.
En avfuktare är kanske inte rätt maskin att använda här utan skulle träet vara fuktigt så behövs det bara att torka ut. En fläkt kan då hjälpa till med det.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, då börjar jag med det. Åker upp tomhänt och kollar under golven först. Tusen tack för råden!
Karim
Karim
Tack för svar. Jag gillar att det är tveksamt om det behövs avfuktning. Ska titta under imorgon!H hempularen skrev:Om det verkligen behöver köras avfuktning ett tag, så har du både kostnad för hyran, och elförbrukning. De där avfuktarna som används i sådana här sammanhang brukar kunna dra el för 3 - 5000 för en enda skada. Elförbrukningen skall också ingå i försäkringsersättningen.
Men frågan är om det behövs någon torkning här.
Karim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

