C
Avloppet till diskbänken i tvättstugan är ett 40mm galvat(?) rör. Föga förvånande funkar inte nuvarande övergång från vattenlåset något vidare. Hur fixar jag detta på bästa sätt?
Galvat 40mm avloppsrör kopplat till vattenlås med dålig övergång i tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Ingen som har några tips?
Efter att ha sonderat marknaden verkar det som att det är någon sorts övergångskoppling i gummi som gäller. Kanske inte idealiskt med något som kläms runt utsidan på stålrörs-"muffen", men det borde funka. Hittar dock inte någon passande dimension hos någon svensk leverantör. Tänkte man kunde slippa 200:- i frakt.

I
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
I Ingolainen skrev:
Kan gängen frånben sån här passa direkt i din galvade muff kanske?
Ja, jag gissar att gängan är G32 så jag misstänker att 40mm vita avloppsdelar passar (om det nu är något kvar av gängan), men jag hittar ingen övergång vidare till det gamla vattenlåset. Tänkte försöka undvika att behöva byta hela vattenlåset. Lär vara dags att byta avloppsrör inom några år iallafall.

Krilleman
Är det standarddimension på vattenlåset nertill så går det mycket lättare med övergångar och dylikt! Gissningsvis kanske röret nertill på ditt vattenlås är 50mm?!

Går det att montera vattenlåset lite högre upp? Hur ser det ut där?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det är nog någon standarddimension, men idiotiskt nog mätte jag inte diametern nertill på vattenlåset. Tänkte att ett vattenlås är ett vattenlås och att det inte skulle vara så mycket att välja på :confused:
Spontant känns det dock som större än 50 mm. Skall mäta på lördag när jag är på plats. Så här ser det ut ovanför iallafall:
Underifrånperspektiv av ett vattenlås och avloppsrör installerade under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Nu har jag mätt lite nogrannare,
Avslutet på vattenlåset är 75 mm, muffen har G32-gänga (39 mm invändigt), själva muffen är 47,5 mm med en krage på 54 mm utifall man skulle kunna lösa det med något man kränger på utanpå.
Eventuell kapmån är i första hand nedtill på vattenlåset. Som syns på bilderna torde det i värsta fall gå att ta ett par centimeter upptill också.

Krilleman
Tror du att du kan lossa den gängade vinkeln till höger? Det skulle frigöra lite välbehövlig plats utan att byta vattenlåset.

Om det går så tror jag en lösningen kan vara att köpa:

2912003 - Övergång G32x40mm slätände. Dras i gängade T-röret
2910343 - Vinkel 1muff 40. Monteras på övergångens 40mm ände
2910361 - Förminskning 50x40 kort. Används som förstoring
2830291 - Förmisnkning 75x50 kort. Används som förstoring
2830454 - Dubbelmuff 75

Tänk på att den korta förminskningen 75x50 måste fyllas upp invändigt med tex silikon då det finns en kant i "fel" flödesriktning. Men så ska man ju inte heller använda förminskningar som förstoringar. ;)

Den lösningen blir nog det kortaste du får till.

C
Krilleman Krilleman skrev:
Tror du att du kan lossa den gängade vinkeln till höger? Det skulle frigöra lite välbehövlig plats utan att byta vattenlåset.
Japp, de borde gå.

Föll dock för snikvarianten och beställde tidigare en 3109645 Altech Övergångskoppling reducerande centrisk, 70-88/50-65mm, som jag tänkte kränga över muffen i linje med det som sitter där idag. Får se om det funkar men det kan ju knappast bli sämre än nuvarande lösning iallafall.

Som du säger vill man ju undvika att köra med en felvänd förminskning, men det får vänta tills det blir dags att byta ut det där avloppet, vilket nog inte ligger alltför många år fram i tiden.

P.s. var det vanligt med sådana där avloppslösningar förr? Ser lite skumt ut. Kollade på VVS-ritningen från 50-talet och där är röret i golvet betecknat A60, så det borde vara ett 60mm gjutjärnsrör som sticker upp ur golvet, men det ser det ju inte ut att vara(?)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.