B
Ska koppla in en vvc-pump på tappvattnet från min bergvärmepump.

Behöver tips på bra modell. Vill att det är timer och termostat?
Finns våtpump och torrpump såg jag. Är bågon av dessa att föredra?

Mvh

B
Ingen som har erfarenhet av någon modell eller som kan ge råd?

S
Hur långt är det ? timer OK men termostat nja

B
Om du menar hur långt det är från pump till sista tappställe så är det ca 15meter, två våningar upp.

S
Det behövs inte mycket till cirkpump för att då det att gå runt har inte så stor betydelse torr eller våt ,däremot att den är för färskvatten , timer för att få den starta , Nja vet du vilka tider den ska gå för att det ska bli bra , är folk hemma måste den gå i stort sätt jämt ,
Vad har du för tanke med termostaten ?

B
S skutten11 skrev:
Det behövs inte mycket till cirkpump för att då det att gå runt har inte så stor betydelse torr eller våt ,däremot att den är för färskvatten , timer för att få den starta , Nja vet du vilka tider den ska gå för att det ska bli bra , är folk hemma måste den gå i stort sätt jämt ,
Vad har du för tanke med termostaten ?
Ok. Verkar ju vara grundfos eller wilo som gäller.
Grundfos har ju en pump med autoadapt (rsk 5803088) som ska lära sig hur man använder vatten och sedan reglera hastigheten därefter. Någon erfarenhet av det?

Eller ska jag ta billigaste möjliga och sätta en vanlig timer själv?

S
Ingen erfarenhet av autoadapt ock funderar på hur den kan veta användningssätt på VV , tekninkens under är inte slut än så kanske är väl inte billig heller
En timer för vägguttag kostar inte många kronor , har du ett förberett system för VV-cirk

B
S skutten11 skrev:
Ingen erfarenhet av autoadapt ock funderar på hur den kan veta användningssätt på VV , tekninkens under är inte slut än så kanske är väl inte billig heller
En timer för vägguttag kostar inte många kronor , har du ett förberett system för VV-cirk
Nä du har kanske rätt. Skulle kanske vara smartare att koppla in den till nexasystemet och använda rörelsesensor/timer via den istället.

Ja det är förberett med vvc slang tillbaka till bv-pumpen

S
Det med Nexa och annan elektronisk styrning är inte mitt bord riktigt , då jag har alla delar separat och vid ett ev . fel så byter jag bara den felaktiga , blir inget totalstopp s,a,s . men utelämnar inte ny teknik för det .
Hur kan du få en indikation på att någon ska ha VV , går med sensor som du säger , tar inte lång stund
att få fram VV om rören är klena på cirken .och kommer nog att fungera
Det jag även tänker på är om cirken startar så ska den hinna värma från VP , om då någon kommer in , cirken startar , kranen för VV öppnas , har då cirken hunnit värma på VV-röret helt eller kommer det en skvätt VV och en liten skvätt KV innan hela VV-röret blivit varmt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.