S
Det verkar på dig som att det blir kris om pumpen stannar , kommer det in vatten till något då ?
Är det bara för drän eller är stuprören med
Är det tät botten på brunnen så går det nog , lerpartiklar eller små sandpartiklar kommer att komma under lång tid , tills det hat stabiliserat sig i marken om den är otät i botten , ävensom att det kommer via dränrören

M
Nej kris blir det väl inte egentligen, men om jag ska göra i ordning ordentlig så vill jag gärna att det ska kunna fungera även när det regnar som mest. Är oftast då som strömmen går dessutom.
Ja då kommer det eventuellt kunna lomma in vatten i matkällaren.

Bara vatten för drän så bör inte bli löv och grejer.

Botten på brunnen blir väl makadam och markduk tänker jag mig.

S
Makadam och duk räcker nog bra , kanske två dukar bättre
Då tänker du dig att den ska gå på 12V , sätt en underhållsladdare till ett batteri och koppla pumpen på den med säkring , så är du säker att den går om det blir strömavbrott
Vilket djup ligger utloppet , frostfritt ?

M
Det var ganska exakt så jag hade tänkt det faktiskt.

Ja det kommer vara frostfritt, minst 1,8m under mark. Så det ska inte vara några konstigheter där nere.

S
Eftersom du kommer att ha det i 12V utförande kommer det att fungera i alla väder .
Du kan även sätta en enkel vippa i brunnen på den höjd som är max och ha en lampa som syns ,
då har du larm om pumpen inte fungerar
Det med frostfritt var för att om man tar bort backventilen på pumpen så kan man få ut vatten på en högre nivå än dräneringen på ett enkelt sätt , tomma rör blir det med hävert och tillbakagång av det som finns
från pump och utgång då ,
Slang ut kan då ligga ca max 0,5 m under mark

Fundera lite hur mycket vatten det blir som skall länsas . Och hur länge
ett bilbatteri räcker inte så länge. Eftersom man inte kan nyttja hela innehållet i det i max en timma om den inte går hela tiden.,gissningsvis...
Tänk på att lyfthöjden minskar snabbt flödet och ökar strömmen.

M
E _Elman_ skrev:
Fundera lite hur mycket vatten det blir som skall länsas . Och hur länge
ett bilbatteri räcker inte så länge. Eftersom man inte kan nyttja hela innehållet i det i max en timma om den inte går hela tiden.,gissningsvis...
Tänk på att lyfthöjden minskar snabbt flödet och ökar strömmen.
Ja absolut - någon form av kalkyl tänkte jag göra. Men om pumpen tar 2A så borde man kunna köra på ett 90mAh batteri i nästan 20h. Så länge har man i princip inte strömavbrott idag.

Jag är mer oroad över att pumpen inte klarar lite sand och sånt.

Tack!

Pumpen drar 7A enligt bilden 100l vid 1m lyfthöjd ..att det är grumligt betyder inte att det kommer sand i vattnet sand sjunker i brunnen. Pumtypen tål grumligt vatten och lite skit som finns i kölsvinet på en båt...
90Ah batteri då man nyttja ca 45 av dessa 45/7 blir ca 6-7timmar innan cellspänningen är så låg att batteriet börjar skadas ...

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Helt rätt - jag som blandat ihop värdena för olika pumpar. Men ja - beräkningen är ju som du säger, samma.
7h är ett jäkla långt strömavbrott också och pumpen kör ju ut 6 kubik per timme, det är lite överdrivet. Typ jätteöverdrivet.
Borde satsa på en pump med kanske 30-40L/min istället och komma ner i förbrukning istället.
Det är inte jättevanligt att 40m dränering tar emot 6 kubik på en timma, är en spontan känsla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.