Jag ska installera ett begagnat tvättställ men lyckas inte öppna upp den kromade muttern till avloppskopplingen:
Rörtång används för att försöka öppna en kromad mutter på ett tvättställs avloppskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt med skiftnyckel och rörtång så här:
Närbild av en kromad mutter på ett tvättställs avlopp med skiftnyckel och rörtång anlagda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men har nu dragit så hårt jag vågar men det rör inte på sig en millimeter.
Finns det nåt trick att få det att lossa?
Visst är detta en vanlig högergänga och muttern klämtätar mot 30-röret som sticks in?

Jag provade att blötlägga kopplingen en dag men lossnade inte. Provade sedan att värma men hjälpte inte heller. Det fick bli att såga/spräcka muttern med feinen, det sitter ju ändå en ny plastmutter på vattenlåset.

Om jag hade haft en VVS-nyckel i rätt storlek hade det säkert gått att banka på den och få upp muttern men rörtången fjädrar ju för mycket...

Är den där muttern verkligen lös? Lossar man inte hela den kromade delen genom att ta bort silen från ovansidan?

Ja precis, jag började också tveka och tänka så när det satt så bom fast! Men efter spräckning dök det upp fina gängor och vitt guck som satt i dem, så den var helt klart avsedd att skruvas av :D (och nya muttern passar finfint)

J
Han ville nog ha kvar större delen men ansluta nytt rör. Men visst, lättare att lossa muttern om man slipper porslinet :)
Edit, för sent

Jo den är lös. man lär ju kunna få dit resten av vattenlås neråt också.... Den har väl troligen ärgat fast, sån där fingänga och den diametern gör att det kan fastna rejält.

Du skulle testat nått som löser kalk

Ja när jag såg de vita avlagringarna inne i gängorna slog mig den tanken också. Får bli citronsyra nästa gång :)

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.