Ska montera en FM Mattsson frostsäker vattenutkastare genom källarväggen som är av betong. Tänkte att det bara är att norra ett 23-25 mm hål i 2° lutning och i med utkastaren i hålet, eventuellt täta lite med vad som finns till hands (t.ex. vulkband).

Men så läste jag nån annan tråd här (är på mobilen så orkar inte länka just nu) där någon påstod att röret inte fick ligga an direkt mot hårdare material som tex. betong, utan att det skulle vara byggskum eller nåt emellan. Det framgick inte varför. Är det så? Måste jag alltså ta upp ett betydligt större hål än rörets diameter och sedan isolera hela vägen genom väggen? Låter lite överdrivet, men vad vet jag... någon som vet?

Om så skulle vara fallet ska det framgå av tillverkarens instruktioner.
Kan inte se något problem om röret skulle ligga lite mot betongytan.

Bästa svaret

Krilleman
Nej, ingen tillverkare tror jag har dessa anvisningar.

Jag antar att du ska montera FMM:s senaste vanliga vattenutkastare 4293-0400.

Och som vanligt inom all VVS ska du förlja monteringsanvisningen!

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4316696.pdf

Instruktionstext för montering av en vattenutkastare med detaljerad steg-för-steg-beskrivning och numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NightRider
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, ingen tillverkare tror jag har dessa anvisningar.

Jag antar att du ska montera FMM:s senaste vanliga vattenutkastare 4293-0400.

Och som vanligt inom all VVS ska du förlja monteringsanvisningen!

[länk]

[bild]
Nej det står ingenting i monteringsanvisningen förutom att man bör täta bakom utkastarens täckplåt på utsidan av väggen.

Anledningen till att jag blev osäker var att jag läste detta inlägget
https://www.byggahus.se/forum/threa...all-roeren-fordras-eller.148817/#post-1107540

"Byggskum räcker gott och väl, det viktiga är bara att röret på utkastaren inte får anliggning mot ett hårdare material tex betong. [...]"

Men då antar jag att det är överkurs då?

Krilleman
Ja, överkurs.

För vattenutkastarens rör ligger ju aldrig stumt i hålet om man följer instruktionen för diametern på håltagningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.