Banjokoppling?

412 läst  11 svar

Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag letar efter det som vid 7:10 i den här filmen kallas "banjokoppling"

Finns det några nackdelar med en sån lösning som visas i filmen?

Finns det någon bättre snabbkoppling än den som visas i filmen?

2. S
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  3. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    Det där är ingen "banjokoppling" mer än att det råkar vara tillverkarens namn:)

Men kopplingen i filmen finns bla. på Ebay
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=banjo+050d&_sacat=0

Redigerat 14 jul 00:28
    • Laddar…
  4. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12
    Det här är en banjokoppling!
    banjokoppling.png

• Laddar…
  5. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Banjokoppling är precis som tipex ett tillverkarnamn som blivit synonymt med, i detta fallet, "snabbkoppling".

6. S
    Medlem · Nivå 9
    Tack allihop! Då skall jag beställa något sånt.

Mitt problem är att jag har en pumpbrunn där det nästan två meter under markytan sitter en 90-graders PRK-koppling som är vinklad nedåt mot pumpen. Det gör det lite lagom svårt att koppla loss och dra upp pumpen. Klåparen som anlagt brunnen har alltså inte haft en tanke på underhåll och aldrig inspekterat eller servat pumpen.

En följfråga: Att backventil på utgående ledning utgör en frysrisk har jag förstått eftersom det påpekas ofta. Men själv skulle jag vara mer orolig för U-ledningen med snabbkopplingeni toppen. Blir det inte vatten stående där också som riskerar att frysa? Är det isolering av brunnens överdel och lock som gäller då eller hur brukar man lösa det? Min brun är bara ett segmenterat betongrör med sedvanligt betonglock.

7. N
    Tillbyggare · Nivå 6
  8. S
    Medlem · Nivå 9
    Det är gråvatten från trekammarbrunnen som skall pumpas till infiltrationsbädden.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 17
  10. N
    Tillbyggare · Nivå 6
    Jag hade nog monterat en sådan koppling ändå. Lätt att lyfta pump och slang när det behövs

11. S
    Medlem · Nivå 9
    Tyvärr verkar alla de där skickas från USA med frakt som är flera gånger priset och med risk för import- och tullavgifter. Känner mig även osäker på de Amerikanska gängstanderna och tvivlar på att jag lyckas översätta och välja rätt. Någon som har tips på motsvarande produkter tillgängliga i Sverige eller Europa och allra helst något som har ett RSK-nummer?

12. N
    Tillbyggare · Nivå 6
    Kopplingen finns i flera svenska butiker. Sök på camlock. Finns hos bland annat hos hydroscand. Jag hade köpt en i plast.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: