Jag kopplar in varmvattenberedare tillsammans med hydropress och allt annat i krypgrunden i sommarstugan. Spillröret från vvb ska ju ta vägen nånstans och jag är inne på att göra nån slags grenkoppling direkt till avloppet. Rätt eller fel?

På samma gång funderar jag på att koppla in en ventil på kallvattnets nedersta punkt i krypgrunden för att enkelt kunna vintertömma det till avloppet (varmvattnet töms via spillröret ovan).

R
I säkerhetsröret som du säger kommer det inte många droppar i , säkerhetsventilen öppnar inte förrän det är ett högt övertryck i VVB ( kokar ) och det ska sluta i friska luften
Att koppla in på röret för avtappning är bra och godkänt , tänk då på att alla rör ska ha nedförsbacke , så det inte blir en ficka med vatten som kan frysa

Jag har inte grejerna framför mig nu men det är en NIBE Eminent VVB och jag har för mig att det stod i installationen att "det tredje 15mm-röret" både var för övertryck/expansion och för tömning. Förstår jag dig rätt att det är ok att koppla till avloppet utan mellanliggande väg i friska luften? (till skillnad mot att montera rörända ovanför golvbrunn)

Noterat om nedförsbacke, givetvis :-)

R
Normalt så slutar röret mot en golvbrunn , det ska vara fritt för övertryck att gå ut , har du 110 -rör så finns det plats för lite ånga , att använda ventilen till att tappa ur tar lång tid ,
Sätt några rörbitar och ventiler på VV och KV längre ner som mynnar i röret
Har så på torpet med nedförsbacke , ( alla rör lutar mot avloppet ) när vi åker öppnas några ventiler och tömmer allt , vi behöver inte vänta , tänk på att en ballofix eller kulventil måste vara öppen vid frysgrader
annars spricker den

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Ah tack för bra tips, då låter jag nog spillröret bara droppa rakt ut på marken under stugan, finns nån bergsspricka där tidigare läckage snabbt funnit sin väg ut :)

En ventil på resp kall/varmvattenslinga låter bra! Vilken sorts muff eller koppling har du använt för att sedan grena in dessa i avloppet? (jag har bara 50-rör ut från stugans undre regioner)

R
Det finns muffar för 50 rör , har inte sett invändigt för 15 rör , jag satte ner 3 st 15 rör i en muff
50/32 , finns på varuhusen och tätade lite med silikon , det funkar för mig
Öppna även säken när du tappar ur , armaturen ( som den heter ) måste bli tom annars kan den frysa
Min har inte frysit , får ca -10 i källaren

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Ah tack för det tipset, kan helt klart funka även för mig ;-)

M mikewse skrev:
Spillröret från vvb ska ju ta vägen nånstans och jag är inne på att göra nån slags grenkoppling direkt till avloppet. Rätt eller fel?
Jag tycker det låter ohygieniskt.
Du kan väl lika gärna sätta en golvbrunn eller ett tvättmaskinsavlopp där nere, och låta vattnet från säkerhetsventilen mynna ut strax ovanför

Tvättmaskinsavlopp:
images
PS tvåa på bollen, Rävlyan var långt före.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Tvättmaskinsavloppet hade helt klart kunnat vara en tanke om utrymmet varit lite mer ordnat. Nu är detta en gammal otät krypgrund som förutom mina få besök gästas av ett antal andra inneboende (möss, sniglar och vad vet jag) som jag ogärna bjuder in till ett öppet vattenlås ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.