På baksidan av garaget har jag ett vattenutkast som matas med 15mm kopparrör. Vi kommer bygga växthus en bit bort och skulle därför vilja flytta tapppunkten till det. Och då tänker jag att jag sätter övergången från koppar till pem på insidan av garaget och låter pem ledningen gå ut genom väggen under marknivån och under marken fram till växthuset. Men så har jag läst att jag nog vill ha ett sätt att vintertömma slangen med tryckluft. Vad är det för ventil? Sätter jag den på kopparröret och sen övergång till pem eller hur funkar det? Jag har avstängningsventil ca 2 m in på kopparröret sett från befintliga utkastaren så kan stänga slingan helt på vintern

Krilleman
Då är det ju bara att du grenar av med ett T-rör innan övergången till PEM och monterar ballofix + övergång till tryckluftsslangen direkt i T-röret

När vintern närmar sig så stänger du av vattnet på din befintliga avstängning, häktar dit din trycklufttslang och öppnar tappstället längst bort.

Sen kan du blåsa ur ledningen med tryckluften med hjälp av ballofixen!

(y)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...lbehor/nipplar-och-kopplingar/nipplar-021038/

Krilleman Krilleman skrev:
Då är det ju bara att du grenar av med ett T-rör innan övergången till PEM och monterar ballofix + övergång till tryckluftsslangen direkt i T-röret

När vintern närmar sig så stänger du av vattnet på din befintliga avstängning, häktar dit din trycklufttslang och öppnar tappstället längst bort.

Sen kan du blåsa ur ledningen med tryckluften med hjälp av ballofixen!

(y)

[länk]
Aha! Inte svårare än så alltså. Tack för länken. Vilken dim på pem är att rekommendera, rör sig om ca 30m

Krilleman
Ska du bara ha en vanlig tappventil för att vattna duger PEM 20 alla gånger.

Vill du gardera dig gå upp till 25. Men jag tycker det är överkurs för 30 meter.

Min gardena trädgårdsslang (15) är 35 meter lång och fungerar utmärkt.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ska du bara ha en vanlig tappventil för att vattna duger PEM 20 alla gånger.

Vill du gardera dig gå upp till 25. Men jag tycker det är överkurs för 30 meter.

Min gardena trädgårdsslang (15) är 35 meter lång och fungerar utmärkt.
Så sant det där med längden på befintlig slang. Rullar ju ut den varje gång det är dags att vattna (och därför jag vill flytta ut tapppunkten) och är bra tryck så det ska säkert funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.