Inuti en grävd brunn med svart plaströr och två slangar omgivna av vatten och brunnsbetongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en grävd brunn med 110mm plaströr och slangar, vatten och reflektion syns i brunnen.
Skapa konto

Jag har en grävdbrunn med en jetpump i källaren med hydrofor.
Nu tror jag pumpen är slut, jag får inte den och dra något vatten.
Men först tänkte jag kolla bottenventilen i brunnen, men jag får inte upp ventilen och det är ett svart ca 110mm plaströr runt slangarna som verkar gå ner i botten på brunnen, jag kan inte rubba det och jag kan bara rör slangarna ca 10cm.

Är detta någon vanlig lösning? Hur är det uppbyggt? Varför är det 2st slangar?

Ejektorpumpen i botten på brunnen drivs av vatten. Så det är en slang med trycksatt vatten ner och en slang för vatten upp.

Är det inte borrad brunn i den grävda. Och sannolikt som Daniel skriver en ejektorpump. Har pumpen tre röranslutingar, två till brunnen och en till,hydroforen?

Jetpump med slangenkopplingar i en källare med vita väggar och synliga rörinstallationer.
Skapa konto
En jetpump installerad i en källare med slangar anslutna och olika ventiler och rör runtomkring.
Skapa konto

Är en vanlig jet pump men en slang in och ut i källaren

Där ser det ju snarare ut som attden ena slangen är pluggad. Då är det nog inte som jag skrev.

Är det bara bildvinkeln eller ser inte den utgående slangen på pumpen väldigt stukad ut?

Hur är genomföringen ut i brunnen, är den fastgjuten eller sitter det löst? I det senare fallet går det nog att binda fast slangen och sedan släppa den i anslutningen mot pumpen och därefter dra ut den i brunnen och dra upp den ur röret.

Jag skulle nog också kolla tryckledningen från pumpen också.

Det ser ut som att det tidigare suttit en ejektorpump som byts ut till en jetpump. För att få upp sugslangen måste man dra upp bägge på samma gång och är brunnen djup kan det vara rätt tungt sitter det även en vajer i hålet ska även den dras tillsammans med slangarna . Man brukar sätta en ställning med en "fälj" på över hålet och knyta fast slangarna med ett rep och sedan dra med ett fordon.

Tycker också flexslangen ser knäckt ut. På vårt lantställe va backventilen trasig och då fick man jobba riktigt länge med att få pumpen att ta. När du skall få pumpen och ta skall ventilen ut till huset vara stängd så att allt vattentryck går till drift.

Eftersom det verkar vara en vanlig sugande pump så kan inte brunnen vara särskilt djup.

Brunnen kan väl vara djup i alla fall men pumpen orkar bar lyfta (utnyttja/sänka nivån) ca 8 meter

Inte sänka nivån 8m. Den klarar att pumpa till ytan än 8m under pumpen. Men om så är fallet är sannolikt inte brunnen djup heller.

Om brunnen inte har ett lite större djup finns ju knappast någon mening med att sätta ner en ejektor, det gör man ju bara vid lite djupare brunnar (med nivåskillnad mellan pump och vatten på mer än ca 8 meter). Och ett rätt säkert tecken på ejektor är dom dubbla slangarna som går ner i hålet. Det finns ju ingen orsak att dra dit en extra slang om den inte är tänkt att användas.
Tittar man på bilderna ser man även att pumpen är betydligt nyare än rördragingen i övrigt så troligen har man bytt till en billigare jetpump då man ansåg att vattnet skulle räcka. Kanske pga ändrad användning?
Jag skulle kapa slangarna ute i brunnen och dra upp dom. Sedan skaffa en sänkpump och skarva in vattenledningen och använda det andra röret till pumpens elkabel.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för svar!

När bytet till en ny jetpump inte gav någon effekt, så drog vi upp slangarna.
Ungefär 35m slang fick vi dra upp, tidigare ägare och mäklare sa att det var en grävdbrun.
Men det fanns visste ett borrhål i, ca 40m mätte vi hålet till och vatten nivån nådde vi efter 9m.
Nu sitter det en ny djupvattenpump monterad i hålet och vi har vatten, drog kabeln i den pluggade 32 slangen.

Nu får vi dock lite smutsigt vatten men tänker att det är nog skit från ledningen, är ganska mycket mer tryck i denna nya pumpen och att den trycker vattnet ist för att suga gör nog att det släpper lite smuts.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.