Jag försöker få ordning på vår gårdspump vi har på tomten. Den är bara för att vattna i trädgården, så det har inte varit prioriterat att få igång den.
Det som jag hittade som ser trasigt ut är ventilen längst ner på slangen som är i vattnet.
Någon som vet vad som kan vara bra att sätta där?
Nedan är bilder på det som satt där tidigare. Innerdiameter vid gängningen är 32-33mm.
Det som jag hittade som ser trasigt ut är ventilen längst ner på slangen som är i vattnet.
Någon som vet vad som kan vara bra att sätta där?
Nedan är bilder på det som satt där tidigare. Innerdiameter vid gängningen är 32-33mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det krävdes två försök för att hitta rätt storlek. Jag mätte innerdiameter på den gamla till ungefär 32mm, men tydligen är det inte det måttet som är angivet på ventilerna. Här finns en bra guide för mått: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Jag skulle alltså ha en med måttet 1". Antar att det är innermått på rören (?).
Jag skulle alltså ha en med måttet 1". Antar att det är innermått på rören (?).
Nej. 1” är beteckningen på ett rör som än gång i tiden hade en invändig diameter på 1”. Men efter som materialet blev bättre blev rören mer tunnväggiga. Efter som utsidan behöver behålla dimensionen så finns det inget som är 1” på ett 1”rör. Det är därför man går ifrån tum dimensionerna.
Redigerat:
Klicka här för att svara