4 438 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Inget servitut på brunn, vad göra?
Det är så att jag har en grävd brunn till mitt hus som ligger ca 50-100m utanför min tomt, men som jag då tar vatten ifrån, främst för bevattning i nuläget
Bakgrunden till detta är att när huset byggdes(-61), så fanns det inga hus i närheten och ej heller kommunalt vatten och avlopp. då grävdes en brunn på tomten, efter ca 3-4 år så dömdes den brunnen ut för vattnet var otjänligt. Mitt hus och en granne har då valt att göra en ny brunn som då ligger utanför tomten. Servitut verkar inte finnas, har pratat med min farmor som ägt huset sen det byggdes och hon trodde inte att det fanns ett servitut alls, det var inte så viktigt då byborna var vänner.
Nånstans kring -70 så valde kommunen att bygga ut vatten och avlopp. mitt hus blev då inkopplat, men det bestämdes att inkommande vatten från brunnen och pump lämnades kvar och kopplades ihop med det kommunala, dock så skiljs vattnen åt med ventiler. Grannen valde då att helt plocka bort allt och har ingen möjlighet att pumpa från brunnen.
När jag flyttade in för ca 1 år sedan så har jag valt att köra igång pump och till en början använt som trädgårdsbevattning. vattnet är klart och fint och tillrinningen är god, brunnen är även den i gott skick då jag tömt och inspekterat. Vattenprov har nu beställt och jag ska ta reda på hur kvaliten ser ut.
Om allt ser bra ut har jag tänkt att koppla tillbaka det på befintliga systemet. Har pratat muntligt med kommunen som sagt att de inte ser några problem med att jag spolar detta i det kommunala avloppet.
Men servitutet vet jag inte vad jag ska göra med, finns inga papper varken hos min farmor eller lantmäteriet. ska jag bara vara tyst om det utifall att markägaren vill ta betalt för detta eller ska jag försöka få ett servitut skrivet?
Bakgrunden till detta är att när huset byggdes(-61), så fanns det inga hus i närheten och ej heller kommunalt vatten och avlopp. då grävdes en brunn på tomten, efter ca 3-4 år så dömdes den brunnen ut för vattnet var otjänligt. Mitt hus och en granne har då valt att göra en ny brunn som då ligger utanför tomten. Servitut verkar inte finnas, har pratat med min farmor som ägt huset sen det byggdes och hon trodde inte att det fanns ett servitut alls, det var inte så viktigt då byborna var vänner.
Nånstans kring -70 så valde kommunen att bygga ut vatten och avlopp. mitt hus blev då inkopplat, men det bestämdes att inkommande vatten från brunnen och pump lämnades kvar och kopplades ihop med det kommunala, dock så skiljs vattnen åt med ventiler. Grannen valde då att helt plocka bort allt och har ingen möjlighet att pumpa från brunnen.
När jag flyttade in för ca 1 år sedan så har jag valt att köra igång pump och till en början använt som trädgårdsbevattning. vattnet är klart och fint och tillrinningen är god, brunnen är även den i gott skick då jag tömt och inspekterat. Vattenprov har nu beställt och jag ska ta reda på hur kvaliten ser ut.
Om allt ser bra ut har jag tänkt att koppla tillbaka det på befintliga systemet. Har pratat muntligt med kommunen som sagt att de inte ser några problem med att jag spolar detta i det kommunala avloppet.
Men servitutet vet jag inte vad jag ska göra med, finns inga papper varken hos min farmor eller lantmäteriet. ska jag bara vara tyst om det utifall att markägaren vill ta betalt för detta eller ska jag försöka få ett servitut skrivet?
Tror du får bättre juridiska råd i juridiska forumet. Men som glad amatör tror jag att eftersom du inte har ett servitut, och inte heller är beroende av brunnen så har du liten möjlighet att tvinga fram ett. Och att markägaren skulle ge dig ett är nog inte heller troligt. Han låser upp marken, och förhållandena är annorlunda nu än då brunnen grävdes. Då behövdes den, det gör den inte nu.
Det gör det mer till en moralisk fråga. Eftersom du säger att du vill vattna gräsmattan ur den grävda brunnen så skulle jag först ställa mig frågan, är det någon mer i omgivningen som har brunn som rimligtvis kan bli drabbad om du sänker vattennivån till något rent estetisk som en gräsmatta? Om inte, så har det ju faktiskt funnits en muntlig överenskommelse om brunnen, som vad jag förstår inte blivit ändrad. Och det är ju tydligt eftersom rör o pump mm finns kvar. Alltså borde du kunna ta vatten ur den utan att det låter moraliskt fel, så länge inte omgivande brunnar riskerar att drabbas.
Det gör det mer till en moralisk fråga. Eftersom du säger att du vill vattna gräsmattan ur den grävda brunnen så skulle jag först ställa mig frågan, är det någon mer i omgivningen som har brunn som rimligtvis kan bli drabbad om du sänker vattennivån till något rent estetisk som en gräsmatta? Om inte, så har det ju faktiskt funnits en muntlig överenskommelse om brunnen, som vad jag förstår inte blivit ändrad. Och det är ju tydligt eftersom rör o pump mm finns kvar. Alltså borde du kunna ta vatten ur den utan att det låter moraliskt fel, så länge inte omgivande brunnar riskerar att drabbas.
Vi pratar om hävd Från 1960talet att markägare har rätt att ta vatten ur brunn på egen mark är nog inget fundera om ,
Men eftersom komunalt vatten finns och ambitionen är avveckla servitut gissar jag att rätt att ta vatten på annans egendom för bevattning kappast ligger i någons intresse mer än nyttjande....
Men eftersom komunalt vatten finns och ambitionen är avveckla servitut gissar jag att rätt att ta vatten på annans egendom för bevattning kappast ligger i någons intresse mer än nyttjande....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Om brunnen ligger på en fastighet men egentligen ägs av dem som äger två andra fastigheter är juridiken nog lite knepig. Om vi kallar fastigheten brunnen ligger på A (tjänande fastighet) och de två andra B och C (härskande) så borde det iofs finnas ett servitut till förmån för B och C. Men gör det inte det är det fortfarande deras brunn även om den är på As mark. Och därmed kan A inte bara ta bort den hur som helst, även om den ursprungliga nyttan är överspelad.
Är brunnen däremot As och B eller C vill fortsätta nyttja den utan att ha servitut sker nyttjandet på As villkor.
Sen förstår jag iofs inte idén om vattenprover och att koppla på brunnen på det vanliga vattensystemet. Räcker det inte med att ha den för bevattning och slikt. Är det något fel på det kommunala vattnet?
Är brunnen däremot As och B eller C vill fortsätta nyttja den utan att ha servitut sker nyttjandet på As villkor.
Sen förstår jag iofs inte idén om vattenprover och att koppla på brunnen på det vanliga vattensystemet. Räcker det inte med att ha den för bevattning och slikt. Är det något fel på det kommunala vattnet?
Det blir väl lite billigare, och framförallt om man kopplar den till stora förbrukare som toa och dusch. Då använder man det kommunala avloppet, men betalar inte för det i vattentaxan.Nötegårdsgubben skrev:
Smart (och dumt av kommunen att säga att det är OK)
Det är precis därför jag vill använda brunnen. Anledningen till att jag vill ta vattenprov är bara för att säkerställa att ungarna inte blir sjuka av att dricka det om man använder vattenspridare eller dylikt.harry73 skrev:
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Varför inte gräva /borra egen brunn ? Hade samma liknade moraliska frågeställning för nästan 15 år sedan, då ville min granne som ville ha servitut på min brunn för slippa betala egen. I mitt fall köpte vi varsit hus av tidigare ägare/släktingar men båda hade icke släkt som ägare emellan ,När jag köpte mitt satt grannen med vid försäljningen och ville ha servitut på min brunn eftersom tidigare ägare hade i god grannsämja dragit över en trädgårdslandslang på sommaren när grannen brunn torkade. Eftersom grannen är ägare till stamfastigheten som det styckades från tyckte han att han hade rätten på sin sida,när det sedan gällde vägen sen var det inte samma rätt att dela kostnader....åka på,den med övriga grannar....
Servitut blir ofta till för någon är snål/vill tjäna pengar!!!. Eller ibland det helt enkelt är opraktiskt med annan lösning....
Ta vattenprov för vatten spridare!!??? Undrar om vatten prov tas på regnet..och barnens händer efter dom lekt i den egna sandlådan..
PS. Vid mitt köp skrevs nytt servitut ang. Mitt avlopp att det skulle avlägsnas för ev,försäljning av tomt och möjlig att ansluta till komunalt VA.. helt OK för min del..
. När jag bytte drickspump stod knappast grannen med plånboken och ville .Dela .. eftersom han inte tog vatten då den gick sönder.,..men blev arg när jag skulle åke på på semester ...jag hade inget vatten behov på 2veckor.... och stängde strömmen ..
Servitut blir ofta till för någon är snål/vill tjäna pengar!!!. Eller ibland det helt enkelt är opraktiskt med annan lösning....
Ta vattenprov för vatten spridare!!??? Undrar om vatten prov tas på regnet..och barnens händer efter dom lekt i den egna sandlådan..
PS. Vid mitt köp skrevs nytt servitut ang. Mitt avlopp att det skulle avlägsnas för ev,försäljning av tomt och möjlig att ansluta till komunalt VA.. helt OK för min del..
. När jag bytte drickspump stod knappast grannen med plånboken och ville .Dela .. eftersom han inte tog vatten då den gick sönder.,..men blev arg när jag skulle åke på på semester ...jag hade inget vatten behov på 2veckor.... och stängde strömmen ..
Jag undrar om komunen förstod din fråga. Ska vattnet släppas i avlopet ska det normalt sett passera vattenmätaren. Det är avlopssidan som kostar mest att driva.
Markägaren har inget att vinna på ett servitut, så jag tror inte du får ett om du försöker. Åandra sidan verkar ju ingen drabbas av att du tar vatten. Så det enklaste är nog att köra på enligt hävd.
Markägaren har inget att vinna på ett servitut, så jag tror inte du får ett om du försöker. Åandra sidan verkar ju ingen drabbas av att du tar vatten. Så det enklaste är nog att köra på enligt hävd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden