Byggahus.se
Hej,

Ska för första gången ge mig på lite rörjobb och skulle uppskatta lite stöd på vägen.

Ska montera en vattenutkastare och tänkte koppla den genom att skarva ett befintligt rör med kallvatten som går i källaren och upp till badkaret på bottenplan. Röret sitter ca: 30cm från väggen där jag tänker placera vattenutkastaren. Känns smidigt och bra.

Har dock ett par funderingar:

1. Röret är redan skarvat med en vanlig skarvhylsa från ett 12mm kopparrör till ett 12mm plastisolerat kopparrör. Kan jag bara lossa skarven och ersätta den med min T-koppling (återanvända befintliga stödhyllsor och muttrar) eller kommer jag behöver skära av en bit av rören för att kunna få på min koppling? Måste jag ta bort en bit av de gamla rören så kanske det kommer fattas rör för att få dit T-kopplingen?

2. Har fått tipps att använda en anslutningsslang mellan T-kopplingen och vattenutkastaren istället för att kapa och bocka rör. Skulle vara enklare och fylla samma funktion. Blir det verkligen ok med vattentryck, flöde osv. med en sådan slang?

3. Vattenutkastarens rör är 18mm och jag har ett 18mm betongborr så hålet kommer bli ganska så precis för att få igenom röret. Är det ok eller ska det vara mellanrum mellan röret och betongväggen? Ska jag fylla hålet med något eller räcker det med lite latexfog i ändarna?

4. På de flesta bilder man ser av vattenutkastare så pekar rörskarven, som ansluts på vattenutkastarens ände, nedåt. Måste den peka nedåt eller funkar det lika bra att ha den åt sidan för enkelhetens skull. Mina rör går i taket i samma höjd som utkastaren ska sitta så det vore konstigt att behöva dra dem ner för att sen dra upp dem igen. Har jag en slang spelar det kanske inte så stor roll men undrar ändå.

Bifogar bilder på hur det ser ut i källaren samt T-koppling samt anslutningsslang jag tänker använda.
 
  • Installation av kopparrör och flexibel anslutningsslang för vatten nära tak i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarvhylsa ansluter ett rött kopparrör till ett plastisolerat rör i en takinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-material med T-koppling för rör och anslutningsslang på textilunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning för en utomhuskran/vattenutkastare med bild och text, placerad på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och T-koppling med tillbehör på en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
1 Går bra att byta kopplingen till ett T
2 Går bra att ha en slang , lite tunt med 15 slang men går
3 Ruska lite på borren så blir det nååågot större ,
4 Ska alltid luta lite , utkastaren är frysskyddad och vid avstängning så rinner det ur så det inte fryser
 
R rävlyan skrev:
1 Går bra att byta kopplingen till ett T
2 Går bra att ha en slang , lite tunt med 15 slang men går
3 Ruska lite på borren så blir det nååågot större ,
4 Ska alltid luta lite , utkastaren är frysskyddad och vid avstängning så rinner det ur så det inte fryser
1. Vad bra. Då tolkar jag det som att jag kan återanvända de muttrar, stödhyllsor och klämringar som sitter där. Eller ska jag byta något?

3. Förstår att jag kan göra hålet större men ska jag göra det större än vad som behövs för att få igenom röret och isf. varför? Ska jag fylla hålet med något tätnig eller räcker det med någon fogmassa i ändarna?

4. Jo, hålet kommer luta 2-3% men den där vinkelkopplingen som följer med vattenutkastaren undra jag om jag måste vinkla nedåt, som den alltid illustreras, eller om jag kan vinkla den åt sidan? Den visas alltid som på första bilden, pekar rakt ner, medan jag skulle vilja ha den som på bild 2, att peka rakt åt sidan.
 
  • En hand som justerar en vinkelkoppling på ett rör som kommer ut från en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en klämring och mutter framför en vägg med vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
1 Brukar gå att använda muttrar och konor , men kolla att gängorna stämmer och att konan går in ordentligt i kopplingen
2 Då får gnaga så att röret går lätt igenom och på utsidan sitter ett bleck , lite silikon runt röret där räcker
3 Går att sätta hur som helst , illustrationer är bara bildliga
 
  • Gilla
twp
  • Laddar…
Krilleman
Njaaaaaaaa, skulle jag säga om detta.

1. Ditt befintliga T-rör är från Conex. Således ska man ersätta den raka kopplingen till ett T-rör med samma tillverkare för att det ska bli korrekt.
Köp ett Conex T-rör 12!
Utvändig gänga 12xG15x12 (LK 615) verkar inte tillverkas. Endast invändig gänga 12xG15x12 (LK 617).

http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-conex/produktsortiment/t-rorskopplingar/

Köp till en sexkantsnippel 15 och täta med lin+locker.
På denna gängan är det även bra att köpa en kulventil så du kan stänga av din vattenutkastare!

2. Rör är alltid att föredra. Men ska man använda anslutningsslang så är det viktigt att köpa en som är typgodkänd för fast installation!

3. Borra med din 18mm borr och kör lite extra fram och tillbaka efter du har kommit igenom väggen. Då brukar hålet gnagas upp lite extra och bli 19mm. Täta med lite latex innan du trär på täckbrickan i plast mot innerväggen. På utsidan kommer du ju inte åt för täckbrickan i metall som du skruvar fast.

Glöm inte lutningen på 3% utåt som står i installationsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_4315524.pdf

4. Själva ändstycket kan du ha vinklat åt valfritt håll. Men här har du ju en Vatette klämringsände 15mm. Denna kan du ej ansluta slangen emot utan planadapter. Ansluter man anslutningsslang på klämringskoppling så blir resultatet att man skär sönder packningen under den lekande muttern.

Så för att få det hela korrekt skulle jag rekommendera dig att köpa detta i ordningsföljd från T-röret:

1895572 - T-rör Conex 12xG15x12 (invändigt gängad)
1985233 - Sexkantsnippel 15
4507414 - Kulventil 15 invändigt gängad med kort spindel
1985233 - Sexkantsnippel 15
5060932 - Anslutningsslang Altech G15 0,5m
1945640 - Planadapter VA 15 till vattenutkastaren.
4051306 - GDS-sats Unipack & lin (om du inte har det hemma redan)

Med detta blir det bra på första försöket! (y)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Njaaaaaaaa, skulle jag säga om detta.

1. Ditt befintliga T-rör är från Conex. Således ska man ersätta den raka kopplingen till ett T-rör med samma tillverkare för att det ska bli korrekt.
Köp ett Conex T-rör 12!
Utvändig gänga 12xG15x12 (LK 615) verkar inte tillverkas. Endast invändig gänga 12xG15x12 (LK 617).

[länk]

Köp till en sexkantsnippel 15 och täta med lin+locker.
På denna gängan är det även bra att köpa en kulventil så du kan stänga av din vattenutkastare!

2. Rör är alltid att föredra. Men ska man använda anslutningsslang så är det viktigt att köpa en som är typgodkänd för fast installation!

3. Borra med din 18mm borr och kör lite extra fram och tillbaka efter du har kommit igenom väggen. Då brukar hålet gnagas upp lite extra och bli 19mm. Täta med lite latex innan du trär på täckbrickan i plast mot innerväggen. På utsidan kommer du ju inte åt för täckbrickan i metall som du skruvar fast.

Glöm inte lutningen på 3% utåt som står i installationsanvisningen!
[länk]

4. Själva ändstycket kan du ha vinklat åt valfritt håll. Men här har du ju en Vatette klämringsände 15mm. Denna kan du ej ansluta slangen emot utan planadapter. Ansluter man anslutningsslang på klämringskoppling så blir resultatet att man skär sönder packningen under den lekande muttern.

Så för att få det hela korrekt skulle jag rekommendera dig att köpa detta i ordningsföljd från T-röret:

1895572 - T-rör Conex 12xG15x12 (invändigt gängad)
1985233 - Sexkantsnippel 15
4507414 - Kulventil 15 invändigt gängad med kort spindel
1985233 - Sexkantsnippel 15
5060932 - Anslutningsslang Altech G15 0,5m
1945640 - Planadapter VA 15 till vattenutkastaren.
4051306 - GDS-sats Unipack & lin (om du inte har det hemma redan)

Med detta blir det bra på första försöket! (y)(y)
Oj då, det där var ju något mer komplicerat än jag hade hoppats på:)

Varför måste jag ha samma märke? Om muttrarna/nipplarna inte passar kan jag väl bara använda de som jag har på T-kopplingen?
 
Staffans2000
Det är koningen och klänningarna som är olika. Min syn på saken, är att det inte spelar någon större roll. Det blir tätt ändå även om du blandar olika märken. Jag vet dock att Krilleman är av en annan uppfattning.
 
Om det uppstår en skada pga denna koppling så är även försäkringsbolagen av en annan uppfattning...

Är inte vatette godkända för conex?
Vill minnas att jag läst något om det? :thinking:
 
Staffans2000
När jag rörmokade på heltid blandade vi fabrikat hej vilt upp till 15mm. Utan att det påverkade tätheten. 22mm kopplingar hade olika gängor beroende på fabrikat.
 
Krilleman
Alla är vi olika.

Men den stora frågan blir ju ofrånkomligt:

Varför göra fel när det finns tid att göra rätt? :thinking:
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Varför göra fel när det finns tid att göra rätt? :thinking:
Har egentligen ingen jättebra anledning mer än att jag redan köpt de här grejerna som jag blev rekommenderad i butiken. Visst kan jag byta men har långt att åka tillbaka och lämna/byta grejerna. Butiken lite närmare har inte det jag behöver heller.
 
Testade att använda de grejerna jag hade och det fungerade/blev tätt direkt. Hoppas nu det håller bara:)

Jag återanvände det klämringar och muttrar som satt där och allt tycktes passa fint. Enda jag gjorde utöver det vanliga var att slipa/puttsa lite på gängorna på de anslutningar som skulle sitta mot slangen med gummipackningar. Gängorna var lite vassa så slipade bara ner de vassa kanterna lite för att inte skära sönder packningarna.

Stort tack för alla tipps och råd! Nästa gång frågar jag förhoppningsvis innan jag handlar:oops:
 
Krilleman
Hur som haver behöver du en planadapter 15mm från Vatette för att det ska funka med anslutningsslangen på Vattenutkastaren!

Edit:
Missade att du slipat lite på gängorna för att försöka skapa en plan yta. Inte heller något som kan rekommenderas för läsare på forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.