Hej,
Ska för första gången ge mig på lite rörjobb och skulle uppskatta lite stöd på vägen.
Ska montera en vattenutkastare och tänkte koppla den genom att skarva ett befintligt rör med kallvatten som går i källaren och upp till badkaret på bottenplan. Röret sitter ca: 30cm från väggen där jag tänker placera vattenutkastaren. Känns smidigt och bra.
Har dock ett par funderingar:
1. Röret är redan skarvat med en vanlig skarvhylsa från ett 12mm kopparrör till ett 12mm plastisolerat kopparrör. Kan jag bara lossa skarven och ersätta den med min T-koppling (återanvända befintliga stödhyllsor och muttrar) eller kommer jag behöver skära av en bit av rören för att kunna få på min koppling? Måste jag ta bort en bit av de gamla rören så kanske det kommer fattas rör för att få dit T-kopplingen?
2. Har fått tipps att använda en anslutningsslang mellan T-kopplingen och vattenutkastaren istället för att kapa och bocka rör. Skulle vara enklare och fylla samma funktion. Blir det verkligen ok med vattentryck, flöde osv. med en sådan slang?
3. Vattenutkastarens rör är 18mm och jag har ett 18mm betongborr så hålet kommer bli ganska så precis för att få igenom röret. Är det ok eller ska det vara mellanrum mellan röret och betongväggen? Ska jag fylla hålet med något eller räcker det med lite latexfog i ändarna?
4. På de flesta bilder man ser av vattenutkastare så pekar rörskarven, som ansluts på vattenutkastarens ände, nedåt. Måste den peka nedåt eller funkar det lika bra att ha den åt sidan för enkelhetens skull. Mina rör går i taket i samma höjd som utkastaren ska sitta så det vore konstigt att behöva dra dem ner för att sen dra upp dem igen. Har jag en slang spelar det kanske inte så stor roll men undrar ändå.
Bifogar bilder på hur det ser ut i källaren samt T-koppling samt anslutningsslang jag tänker använda.
Ska för första gången ge mig på lite rörjobb och skulle uppskatta lite stöd på vägen.
Ska montera en vattenutkastare och tänkte koppla den genom att skarva ett befintligt rör med kallvatten som går i källaren och upp till badkaret på bottenplan. Röret sitter ca: 30cm från väggen där jag tänker placera vattenutkastaren. Känns smidigt och bra.
Har dock ett par funderingar:
1. Röret är redan skarvat med en vanlig skarvhylsa från ett 12mm kopparrör till ett 12mm plastisolerat kopparrör. Kan jag bara lossa skarven och ersätta den med min T-koppling (återanvända befintliga stödhyllsor och muttrar) eller kommer jag behöver skära av en bit av rören för att kunna få på min koppling? Måste jag ta bort en bit av de gamla rören så kanske det kommer fattas rör för att få dit T-kopplingen?
2. Har fått tipps att använda en anslutningsslang mellan T-kopplingen och vattenutkastaren istället för att kapa och bocka rör. Skulle vara enklare och fylla samma funktion. Blir det verkligen ok med vattentryck, flöde osv. med en sådan slang?
3. Vattenutkastarens rör är 18mm och jag har ett 18mm betongborr så hålet kommer bli ganska så precis för att få igenom röret. Är det ok eller ska det vara mellanrum mellan röret och betongväggen? Ska jag fylla hålet med något eller räcker det med lite latexfog i ändarna?
4. På de flesta bilder man ser av vattenutkastare så pekar rörskarven, som ansluts på vattenutkastarens ände, nedåt. Måste den peka nedåt eller funkar det lika bra att ha den åt sidan för enkelhetens skull. Mina rör går i taket i samma höjd som utkastaren ska sitta så det vore konstigt att behöva dra dem ner för att sen dra upp dem igen. Har jag en slang spelar det kanske inte så stor roll men undrar ändå.
Bifogar bilder på hur det ser ut i källaren samt T-koppling samt anslutningsslang jag tänker använda.
Redigerat:
1 Går bra att byta kopplingen till ett T
2 Går bra att ha en slang , lite tunt med 15 slang men går
3 Ruska lite på borren så blir det nååågot större ,
4 Ska alltid luta lite , utkastaren är frysskyddad och vid avstängning så rinner det ur så det inte fryser
2 Går bra att ha en slang , lite tunt med 15 slang men går
3 Ruska lite på borren så blir det nååågot större ,
4 Ska alltid luta lite , utkastaren är frysskyddad och vid avstängning så rinner det ur så det inte fryser
1. Vad bra. Då tolkar jag det som att jag kan återanvända de muttrar, stödhyllsor och klämringar som sitter där. Eller ska jag byta något?R rävlyan skrev:
3. Förstår att jag kan göra hålet större men ska jag göra det större än vad som behövs för att få igenom röret och isf. varför? Ska jag fylla hålet med något tätnig eller räcker det med någon fogmassa i ändarna?
4. Jo, hålet kommer luta 2-3% men den där vinkelkopplingen som följer med vattenutkastaren undra jag om jag måste vinkla nedåt, som den alltid illustreras, eller om jag kan vinkla den åt sidan? Den visas alltid som på första bilden, pekar rakt ner, medan jag skulle vilja ha den som på bild 2, att peka rakt åt sidan.
1 Brukar gå att använda muttrar och konor , men kolla att gängorna stämmer och att konan går in ordentligt i kopplingen
2 Då får gnaga så att röret går lätt igenom och på utsidan sitter ett bleck , lite silikon runt röret där räcker
3 Går att sätta hur som helst , illustrationer är bara bildliga
2 Då får gnaga så att röret går lätt igenom och på utsidan sitter ett bleck , lite silikon runt röret där räcker
3 Går att sätta hur som helst , illustrationer är bara bildliga
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 751 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 751 inlägg
Njaaaaaaaa, skulle jag säga om detta.
1. Ditt befintliga T-rör är från Conex. Således ska man ersätta den raka kopplingen till ett T-rör med samma tillverkare för att det ska bli korrekt.
Köp ett Conex T-rör 12!
Utvändig gänga 12xG15x12 (LK 615) verkar inte tillverkas. Endast invändig gänga 12xG15x12 (LK 617).
http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-conex/produktsortiment/t-rorskopplingar/
Köp till en sexkantsnippel 15 och täta med lin+locker.
På denna gängan är det även bra att köpa en kulventil så du kan stänga av din vattenutkastare!
2. Rör är alltid att föredra. Men ska man använda anslutningsslang så är det viktigt att köpa en som är typgodkänd för fast installation!
3. Borra med din 18mm borr och kör lite extra fram och tillbaka efter du har kommit igenom väggen. Då brukar hålet gnagas upp lite extra och bli 19mm. Täta med lite latex innan du trär på täckbrickan i plast mot innerväggen. På utsidan kommer du ju inte åt för täckbrickan i metall som du skruvar fast.
Glöm inte lutningen på 3% utåt som står i installationsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_4315524.pdf
4. Själva ändstycket kan du ha vinklat åt valfritt håll. Men här har du ju en Vatette klämringsände 15mm. Denna kan du ej ansluta slangen emot utan planadapter. Ansluter man anslutningsslang på klämringskoppling så blir resultatet att man skär sönder packningen under den lekande muttern.
Så för att få det hela korrekt skulle jag rekommendera dig att köpa detta i ordningsföljd från T-röret:
1895572 - T-rör Conex 12xG15x12 (invändigt gängad)
1985233 - Sexkantsnippel 15
4507414 - Kulventil 15 invändigt gängad med kort spindel
1985233 - Sexkantsnippel 15
5060932 - Anslutningsslang Altech G15 0,5m
1945640 - Planadapter VA 15 till vattenutkastaren.
4051306 - GDS-sats Unipack & lin (om du inte har det hemma redan)
Med detta blir det bra på första försöket!
1. Ditt befintliga T-rör är från Conex. Således ska man ersätta den raka kopplingen till ett T-rör med samma tillverkare för att det ska bli korrekt.
Köp ett Conex T-rör 12!
Utvändig gänga 12xG15x12 (LK 615) verkar inte tillverkas. Endast invändig gänga 12xG15x12 (LK 617).
http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-conex/produktsortiment/t-rorskopplingar/
Köp till en sexkantsnippel 15 och täta med lin+locker.
På denna gängan är det även bra att köpa en kulventil så du kan stänga av din vattenutkastare!
2. Rör är alltid att föredra. Men ska man använda anslutningsslang så är det viktigt att köpa en som är typgodkänd för fast installation!
3. Borra med din 18mm borr och kör lite extra fram och tillbaka efter du har kommit igenom väggen. Då brukar hålet gnagas upp lite extra och bli 19mm. Täta med lite latex innan du trär på täckbrickan i plast mot innerväggen. På utsidan kommer du ju inte åt för täckbrickan i metall som du skruvar fast.
Glöm inte lutningen på 3% utåt som står i installationsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_4315524.pdf
4. Själva ändstycket kan du ha vinklat åt valfritt håll. Men här har du ju en Vatette klämringsände 15mm. Denna kan du ej ansluta slangen emot utan planadapter. Ansluter man anslutningsslang på klämringskoppling så blir resultatet att man skär sönder packningen under den lekande muttern.
Så för att få det hela korrekt skulle jag rekommendera dig att köpa detta i ordningsföljd från T-röret:
1895572 - T-rör Conex 12xG15x12 (invändigt gängad)
1985233 - Sexkantsnippel 15
4507414 - Kulventil 15 invändigt gängad med kort spindel
1985233 - Sexkantsnippel 15
5060932 - Anslutningsslang Altech G15 0,5m
1945640 - Planadapter VA 15 till vattenutkastaren.
4051306 - GDS-sats Unipack & lin (om du inte har det hemma redan)
Med detta blir det bra på första försöket!
Redigerat:
Oj då, det där var ju något mer komplicerat än jag hade hoppats påKrilleman skrev:Njaaaaaaaa, skulle jag säga om detta.
1. Ditt befintliga T-rör är från Conex. Således ska man ersätta den raka kopplingen till ett T-rör med samma tillverkare för att det ska bli korrekt.
Köp ett Conex T-rör 12!
Utvändig gänga 12xG15x12 (LK 615) verkar inte tillverkas. Endast invändig gänga 12xG15x12 (LK 617).
[länk]
Köp till en sexkantsnippel 15 och täta med lin+locker.
På denna gängan är det även bra att köpa en kulventil så du kan stänga av din vattenutkastare!
2. Rör är alltid att föredra. Men ska man använda anslutningsslang så är det viktigt att köpa en som är typgodkänd för fast installation!
3. Borra med din 18mm borr och kör lite extra fram och tillbaka efter du har kommit igenom väggen. Då brukar hålet gnagas upp lite extra och bli 19mm. Täta med lite latex innan du trär på täckbrickan i plast mot innerväggen. På utsidan kommer du ju inte åt för täckbrickan i metall som du skruvar fast.
Glöm inte lutningen på 3% utåt som står i installationsanvisningen!
[länk]
4. Själva ändstycket kan du ha vinklat åt valfritt håll. Men här har du ju en Vatette klämringsände 15mm. Denna kan du ej ansluta slangen emot utan planadapter. Ansluter man anslutningsslang på klämringskoppling så blir resultatet att man skär sönder packningen under den lekande muttern.
Så för att få det hela korrekt skulle jag rekommendera dig att köpa detta i ordningsföljd från T-röret:
1895572 - T-rör Conex 12xG15x12 (invändigt gängad)
1985233 - Sexkantsnippel 15
4507414 - Kulventil 15 invändigt gängad med kort spindel
1985233 - Sexkantsnippel 15
5060932 - Anslutningsslang Altech G15 0,5m
1945640 - Planadapter VA 15 till vattenutkastaren.
4051306 - GDS-sats Unipack & lin (om du inte har det hemma redan)
Med detta blir det bra på första försöket!
Varför måste jag ha samma märke? Om muttrarna/nipplarna inte passar kan jag väl bara använda de som jag har på T-kopplingen?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 751 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 751 inlägg
Den texten har jag aldrig sett. Och jag kommer nog aldrig se den heller.Jarlingar skrev:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
Redigerat:
Har egentligen ingen jättebra anledning mer än att jag redan köpt de här grejerna som jag blev rekommenderad i butiken. Visst kan jag byta men har långt att åka tillbaka och lämna/byta grejerna. Butiken lite närmare har inte det jag behöver heller.Krilleman skrev:
Testade att använda de grejerna jag hade och det fungerade/blev tätt direkt. Hoppas nu det håller bara
Jag återanvände det klämringar och muttrar som satt där och allt tycktes passa fint. Enda jag gjorde utöver det vanliga var att slipa/puttsa lite på gängorna på de anslutningar som skulle sitta mot slangen med gummipackningar. Gängorna var lite vassa så slipade bara ner de vassa kanterna lite för att inte skära sönder packningarna.
Stort tack för alla tipps och råd! Nästa gång frågar jag förhoppningsvis innan jag handlar
Jag återanvände det klämringar och muttrar som satt där och allt tycktes passa fint. Enda jag gjorde utöver det vanliga var att slipa/puttsa lite på gängorna på de anslutningar som skulle sitta mot slangen med gummipackningar. Gängorna var lite vassa så slipade bara ner de vassa kanterna lite för att inte skära sönder packningarna.
Stort tack för alla tipps och råd! Nästa gång frågar jag förhoppningsvis innan jag handlar
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 751 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 751 inlägg
Hur som haver behöver du en planadapter 15mm från Vatette för att det ska funka med anslutningsslangen på Vattenutkastaren!
Edit:
Missade att du slipat lite på gängorna för att försöka skapa en plan yta. Inte heller något som kan rekommenderas för läsare på forumet!
Edit:
Missade att du slipat lite på gängorna för att försöka skapa en plan yta. Inte heller något som kan rekommenderas för läsare på forumet!
Liknande trådar
-
Byta ut befintlig vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Hur byta dimmers - men behålla befintliga ELKO-ramar?
El -
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
Tilläggsisolering yttervägg: Vindpapp, vindduk samt byta befintlig isolering?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta ut befintliga plintar på altan
Altan & Uteplats