Har en nyborrad brunn och skulle bara vilja återge mina erfarenheter.

Borrade brunn strax innan huset var klart och redo för inflytt, spolade ur brunnen ordentligt för att få in så rent vatten som möjligt.

När vi flyttar in upptäcker vi att vattnet luktar, misstänker svavelväte. Efter 3-4 veckor märker vi även att silar i kranar är fulla med slagg.

Kontaktar diverse filterföretag men lösningarna verkar alldeles för dyra. Bestämmer oss för att testa en enkel lösning först innan vi drar på oss kostnader. Installerar ett patronfilter, stora björn, med bomullsinsats.

Resultat: partiklar och lukt försvinner ur kranar och duschar.

Ville bara berätta min historia för andra och rekommendera det enkla först innan ni köper dyra lösningar.

Har ni tagit vattenprov? Finns ju saker som inte luktar, syns eller smakar som kan vara olämpliga.

Skapar du ett konto på bygga hus bara för att tipsa om en produkt och dementera andra lösningar?

Om kranar och silla blir fulla med slagg på 3v gissar jag att ditt partikelfilter som hela hushållets vatten ska gå genom blir väldigt fullt på typ 2v?
Vad kostar ny bomullsinsats? Typ 100/st? Så typ 2600kr per år.
Ett backspolande filter kanske skulle kosta dig 500kr eller liknande per år, men visst en dyrare startkostnad.

Dock skulle jag också rekommendera att du gör analys och kollar att din nya brunn är ok, det är inte bara det som luktar och syns som är viktigt att ta bort

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Jag hade tidigare ett patronfilter mot järn och mangan. Det fungerade absolut. Men jag har ett bättre filter nu. Det minskade flödet markant. Och efter någon månad avtog effekten på järnet samt att flödet minskade ännu mer. Eftersom jag inte bytte i tid blev det ändå järnavlagringer i handfat mm. Vattnet kan ändras över tid i brunnar. Vad jag förstår i synnerhet när de är nyborrade. Så visst finns det användning för patronfilter. Men jag skulle räkna med att vilja ha något bättre om inte vattnet blir bättre i alla fall efter en tid. För övrigt är jag förvånad att det hjälper mot svavelväte.

Fungerar felfritt, byter filter var 8e vecka ungefär. Kostar 49kr per filter.

Funderar på att övergå till en tvättbart nylonfilterinsats framöver.

O
A Avemo skrev:
Jag hade tidigare ett patronfilter mot järn och mangan. Det fungerade absolut. Men jag har ett bättre filter nu.
Ett bättre filter är?

M
LinusW LinusW skrev:
Skapar du ett konto på bygga hus bara för att tipsa om en produkt och dementera andra lösningar?

Om kranar och silla blir fulla med slagg på 3v gissar jag att ditt partikelfilter som hela hushållets vatten ska gå genom blir väldigt fullt på typ 2v?
Vad kostar ny bomullsinsats? Typ 100/st? Så typ 2600kr per år.
Ett backspolande filter kanske skulle kosta dig 500kr eller liknande per år, men visst en dyrare startkostnad.

Dock skulle jag också rekommendera att du gör analys och kollar att din nya brunn är ok, det är inte bara det som luktar och syns som är viktigt att ta bort

Håller med - ytterst märkligt. Dessutom kostar ett ”riktigt” mineralfilter på 40L som tar hela anläggningen typ 15000:- och håller _lite_ lägre än ett bomullsfilter.
Extra kostnad på 1200:- vart. 5:e till vart 10:e år beroende på hur mycket skit det filtrerad och hur bra backspolningen fungerar.

O Steamboy skrev:
Ett bättre filter är?
I mitt fall ett Culligan röd från slutet av 80-talet. Bättre för att det inte begränsar flödet. Sedan är det lite pyssel med att regenerera filtermassan månatligen med kaliumpermanganat. Men det är ingen katastrof om det går längre tid. Och väljer man ett annat filter kan man slippa den biten.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag hade hoppats på ett svar i stil med: Jag köpte XXX från YYY förra året, det kostad ZZZ. Du kan beställa det här... =)

Har idag en gammal avhärdningsanläggning med salttabletter och backspolning på timer. Innan det sitter ett björnfilter med bomullsinsattser. Aldrig några problem med vattnet men filtret sätts igen med en rödbrun sörja. Med 20μm behöver det bytas varannan månad och med 5 μm varje månad och då brukar det även bli problem med flödet på slutet. Har klurat ett tag nu på en ny modernare lösning med flödesstyrd backspolning och något som hanterar den rödbruna sörjan lite bättre. Men det här är ju lite av en djungel.

• Gilla
CELIN
  • Laddar…
M
O Steamboy skrev:
Jag hade hoppats på ett svar i stil med: Jag köpte XXX från YYY förra året, det kostad ZZZ. Du kan beställa det här... =)

Har idag en gammal avhärdningsanläggning med salttabletter och backspolning på timer. Innan det sitter ett björnfilter med bomullsinsattser. Aldrig några problem med vattnet men filtret sätts igen med en rödbrun sörja. Med 20μm behöver det bytas varannan månad och med 5 μm varje månad och då brukar det även bli problem med flödet på slutet. Har klurat ett tag nu på en ny modernare lösning med flödesstyrd backspolning och något som hanterar den rödbruna sörjan lite bättre. Men det här är ju lite av en djungel.
Den rödbruna sörjan är förmodligen järn, men för att verkligen kunna köpa rätt filter bör man ta ett vattenprov på råvattnet från pump/hydrofor då det kan vara bra att kunna rena andra saker också, när man ändå köper ett filter.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Enkelt förklarat på detta är att Patronfiltet är framtaget för att ta just partiklar. För att maximera flöde leder man in vattnet som då snurrar i filtret. Detta gör att det syre som är bundet i vattnet slås ut. Detta neutralisera låga mängder av svavelväte som är en kväveförening. Ev. Metaller som järn och mangan förbrukar också detta syre och fäller (oxiderar) då ut till en större partikel och även detta fastnar i filtret. Problemet här är att så fort vattnet stängs av och syre slutar tillföras löser sig metallen tillbaka i jonform och vips så har man fortfarande missfärgningar i toastolen.

Vid låga svavelväte tal och järn kan absolut ett patrinfilter fungera. Men det förutsätter att man byter filtret tillräckligt ofta.
I slutändan får man helt enkelt titta på vad som är billigast. Hur mycket kommer bomullsfiltren kosta på 10 år, och vad skulle ett vattenfilter kosta. Sen får man ju även räkna med hur mycket arbete orkar man lägga ner.

Bomullsfilter renar inte vattnet från järn det fångar bara upp det tillfälligt och måste sen kasseras.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Man skall alltid ta en ackrediterad vattenanalys innan man tittar på filterlösning. Det finns så många sätt att rena ett vatten på.
Finns det ett filter som kan lösa flera problem är det biligare än att sätta in flera olika filter.
Först en vattenanalys, sen baserat på vilken förutsättning man har (borrad, grävdbrunn, tryckkärl, flödeskrav, reningsgrad) så tittar man på vilken teknik som är bäst. Först då kan man titta vilket filter man ska ha.

O
M Marcussjogren skrev:
...men för att verkligen kunna köpa rätt filter bör man ta ett vattenprov på råvattnet
Låt oss utgå från att jag redan har ett sådant prov och en anläggning byggd utifrån de behoven, men nu vill modernisera en del av den. Jag är alltså i en situation där jag kan beställa ett filter baserat enbart på dess datablad då jag redan vet exakt vad jag behöver filtrera bort.
M mogge_73 skrev:
Finns det ett filter som kan lösa flera problem är det biligare än att sätta in flera olika filter.
Din rekommendation är alltså att skaffa ett modern kombifilter för både avhärdnings och järn istället för att behålla mitt ålderstigna renodlade avhärdningsfilter och bara byta patronfiltret mot en ny renodlad filtreringslösning för järn?

M
Delge vad det är du vill filtrera bort, så kanske vi kan guida dig.

Men ja - i nästan alla hushåll för året runtboende så är det mer ekonomiskt att ha ett avhärdningsfilter och ett ”partikelfilter” som kan ta hand om järn, mangan och annat. Till det så kompletterar man ofta (i princip alltid) anläggningen med en luftinjektor som hjälper till med svavelväte (dålig lukt) och oxidering av järn/mangan så att dessa fastnar i filtret och till sist spolas ut i avloppet.

Luftinjektorn ser dessutom till att luftkudden i t ex en hydrofor inte minskar onödigt mycket i och med att man hela tiden tillför syre som järnet kan oxidera med. Då tas inte syre från luftkudden för ändamålet.

Är man dessutom lite händig och kan göra det mesta av jobbet, speciellt underhållet, på egen hand så blir det riktigt billigt i jämförelse med bomullsfilter och annat.

Så fort man väljer att oxidera metaller så ska man vara försiktig med att montera ett jonfilter efteråt. Det är väldigt svårt att fälla ut allt järn och mangan, ett jonfilter vill inte ha oxiderat järn. Istället skulle jag rek. Ett jonfilter som tar både järn och kalk. Men det kräver att vattnet är i jonform från början.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.