• Inuti en varmvattenberedare med kraftiga kalkavlagringar och korrosion på värmeelementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderad offeranod och interna komponenter i en varmvattenberedare, tydliga tecken på kalkavlagringar och rost.
    Skapa konto
  • Inuti en varmvattenberedare med korrosion och kalkavlagringar.
    Skapa konto
Redigerat:
H
Vad har du för vatten?
Jag tror att vattnet inte kanske är det bästa som du använder så det är därför det ser så ut.

Har kommunalt vatten, alla värdena står i dokume tet ja länkade till.
Har dock ingen vidare kunskap själv för att tolka det.

/c

R
Kalkavlagringar , patronen sitter direkt i vattnet och vid drift kokar vattnet , det blir små microbubblor på patronen . Vid varje bubbla torkar det lite kalk , efter ett antal år så är patronen full på det sättet .
Då blir patronen för varm och spricker , bara att gilla läget och byta patron eller byta till en VVB som inte har patronen i vattnet

Nibe har en serie vvbs med stetit patron, då är patronen aldrig i kontakt med vattnet. Inte farligt mycket dyrare.

R rävlyan skrev:
Kalkavlagringar , patronen sitter direkt i vattnet och vid drift kokar vattnet , det blir små microbubblor på patronen . Vid varje bubbla torkar det lite kalk , efter ett antal år så är patronen full på det sättet .
Då blir patronen för varm och spricker , bara att gilla läget och byta patron eller byta till en VVB som inte har patronen i vattnet
Ska man inte ha ganska hårt vatten för att de skall uppstå? Enl kommunen skall ja ha 3 i hårdhet.
/cw

Har du vvc i huset? När det bara är kalk ser patronerna ofta svart/vit brända ut. Din ser ut mer ut som kalk/järn/hummus , men det ska det inte vara i kommunalt, om de inte tar det från en mycket liten och lövig sjö

I Martenw skrev:
Har du vvc i huset? När det bara är kalk ser patronerna ofta svart/vit brända ut. Din ser ut mer ut som kalk/järn/hummus , men det ska det inte vara i kommunalt, om de inte tar det från en mycket liten och lövig sjö
VVC? Är det när man har en pump som pumpar runt varmvatten till kranara? Isåfall har jag inte det.
Vattnet kommer från Borås största vattenverk så antar att det inte kommer från nån liten sjö..

Finns det nån risk att jag kan ha nått "fel" i mitt hus som ställer till det för mig?
/cw

Skaffa en vvb i rostfritt.

R
Har du kalk i vattnet som det ser ut enligt din patron så ska du inte ha en rostfri , ( i skåne med mycket kalk är det inte bra med rostfritt ) det enda som kan var ar en emaljerad med patronen som sitter i en tub utan att vara i vattnet
Finns två typer av VVB , en med s.k. värmesköldar ( elementen sitter på utsidan av tanken
och en typ som har keramiskt element i en tub in i VVB

Ofan är det obra med rostfri Vvb om det är mycket kalk?

Jag tyckte det såg ut som att den rostat sönder på bilderna!?

Claes Sörmland
Vattenanalysen visar att det är mjukt vatten som inte ligger långt ifrån regnvatten så det ska inte finnas något kalkproblem. Den låga halten kalk kan möjligen ha ställt till det så att korrosionen ökat.

Vad är det för VVB? Eftersom den har offeranod, är den emaljerad?

Ja den är emaljerad, innan Hadde jag en kopparmantlad och den såg ungefär likadan ut inuti när den började läcka..
Köpte en ny VVB nu med där elementet är kapslar i rostfritt, får se om den håller bättre.
/cw

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.