Jag ska bygga ett attefallshus som enbart används under sommarmånader och i ena änden ska vi ha kök och toalett.
Jag undrar:
- Vilka dimensioner jag ska använda på rör.
- Vilka rörkopplingar jag ska använda för att länka ihop kök och toaavlopp.
- Vilket fall skall avloppet ha mot avloppstanken?
- Läste om någon annan tråd vad gäller avluftning, hur ter de sig/ser ut/ hur göra?
Se bild:
Jag undrar:
- Vilka dimensioner jag ska använda på rör.
- Vilka rörkopplingar jag ska använda för att länka ihop kök och toaavlopp.
- Vilket fall skall avloppet ha mot avloppstanken?
- Läste om någon annan tråd vad gäller avluftning, hur ter de sig/ser ut/ hur göra?
Se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
110 mm markavlopp i marken som går över till grått PVC eller PP till toa.R Rolle85 skrev:
Sen 75mm grått till diskho. Som kan tas ner till 50mm eller annat lämpligt när det kommer över golv.
Kniper det så går det med 50mm till diskbänk, men med risk för mer problem med både stopp och att rensa ev stopp.
Det är nog bra att du har en bit lodrät 110 "stam" från toan där du går in med övrigt avlopp i sidan med en 45° gren 110-75.
110-75 45° gren.R Rolle85 skrev:
Minst 1cm/ meter.R Rolle85 skrev:
Anslut den gärna vid diskavloppet, antingen en 75mm pipa upp över tak, + någon lämplig takhuv.R Rolle85 skrev:
Eller så en vakuum-ventil i diskbänksskåpet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hoppar in:R Rolle85 skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapte/

Vi hade en sådan i vårt första hus i ca 25 år.
Funkade utmärkt och luktade inget.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Från vår luktade det som sagt inget, fyra personers familj och toalett på båda våningarna.R rävlyan skrev:
Vakuumventilen satt på bottenvåningen.
Den ser stor och klumpig ut på bilden, men det är bara en frigolithatt, för att inte ventilen skall frysa fast om den sitter på en kallvind t.ex. Och den hatten behövs egentligen inte om ventilen sitter inomhus i t.ex. ett dusch/toalettrum.
Klicka här för att svara