Jag ska bygga ett attefallshus som enbart används under sommarmånader och i ena änden ska vi ha kök och toalett.
Jag undrar:
- Vilka dimensioner jag ska använda på rör.
- Vilka rörkopplingar jag ska använda för att länka ihop kök och toaavlopp.
- Vilket fall skall avloppet ha mot avloppstanken?
- Läste om någon annan tråd vad gäller avluftning, hur ter de sig/ser ut/ hur göra?

Se bild:
Schematisk layout för avlopp från diskho och toalett till en avloppstank, markerat avstånd på ca 20 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
R Rolle85 skrev:
- Vilka dimensioner jag ska använda på rör.
110 mm markavlopp i marken som går över till grått PVC eller PP till toa.
Sen 75mm grått till diskho. Som kan tas ner till 50mm eller annat lämpligt när det kommer över golv.
Kniper det så går det med 50mm till diskbänk, men med risk för mer problem med både stopp och att rensa ev stopp.
Det är nog bra att du har en bit lodrät 110 "stam" från toan där du går in med övrigt avlopp i sidan med en 45° gren 110-75.

R Rolle85 skrev:
- Vilka rörkopplingar jag ska använda för att länka ihop kök och toaavlopp.
110-75 45° gren.
R Rolle85 skrev:
- Vilket fall skall avloppet ha mot avloppstanken?
Minst 1cm/ meter.
R Rolle85 skrev:
- Läste om någon annan tråd vad gäller avluftning, hur ter de sig/ser ut/ hur göra?
Anslut den gärna vid diskavloppet, antingen en 75mm pipa upp över tak, + någon lämplig takhuv.
Eller så en vakuum-ventil i diskbänksskåpet.

tack! har du länk till vakumventilen

Schematisk illustration av avloppsledningar från kök och toalett mot en tank under mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser de ut från sidan tänker jag så man måste väl ha utomhusrör och inte de grå rören?

R
Det ser ut som du tänker lägga rören i luften under huset , varför inte gräva ner dom , då behövs inga hängslen för att hålla dom på plats , ligger bra och fast i mark

var / hur monteras vakumventilen enligt bilden ovan?

R
Den har mått som passar direkt i avloppsrör , finns i olika storlekar men min 75 mm , det kan pysa lite skitluft från den .
Så lämpligt är att placera den där lukten inte gör något

R rävlyan skrev:
Den har mått som passar direkt i avloppsrör , finns i olika storlekar men min 75 mm , det kan pysa lite skitluft från den. Så lämpligt är att placera den där lukten inte gör något
Från vår luktade det som sagt inget, fyra personers familj och toalett på båda våningarna.
Vakuumventilen satt på bottenvåningen.
Den ser stor och klumpig ut på bilden, men det är bara en frigolithatt, för att inte ventilen skall frysa fast om den sitter på en kallvind t.ex. Och den hatten behövs egentligen inte om ventilen sitter inomhus i t.ex. ett dusch/toalettrum.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ok tack alla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.