12 697 läst ·
88 svar
13k läst
88 svar
Vatten sinar/minskat tryck från enskild brunn
Sedan ska du vara väldig glad för dina grannar som är så hjälpsamma. Se till att aldrig bråka med dom (de förtjänar bättre) och skulle de missköta sig, ha då lite överseende med det.
Många trådar handlar om grannproblem och det är riktig kul att se hur bra det kan fungera. Grattis
Många trådar handlar om grannproblem och det är riktig kul att se hur bra det kan fungera. Grattis
Jag är inte hundra vi dränerat den, men min far har pratat ha något under slangarna just för att inte få ner ytvatten, samma sak att vi täcker själva brunnen så vi ej får ytvatten. Men alla tips i fortsatt arbete tages emot med glädje.mexitegel skrev:
Nu skall jag även hitta bra täckplast så att vi kan täcka över tills vi kan fylla igen om det skulle börja regna. Både grop och in mot huset.
Redigerat:
Jag är oerhört för grannarna så skulle aldrig bråka med dem, inte bara därför, helt onödigt att bräka för det mesta. Man får ju själv bjuda till och hjälpa när det behövs och göra rätt för sig med betalning eller andra tjänster. vi har bra dialog om saker som inte är perfekt som crosskörning mm men som sagt vi har överseende med "småsaker" som det.harry73 skrev:
Har fått offert på att byta pump utrustning Ch hydrofor. Enligt nedan så vad tycker ni om den?
Ny dränkbar pump .125 meter inkl kabel
Hydropress 60 L.inkk nya kopplingar o anslutningar.
Pump. 12400 kr
Hydropress. 2495 kr
Kopplingar. 1225 kr
Arbetstid. 3150 kr.
Elektriker. 1750 kr
Service bil x 2= 840 kr
Div elmtrl ev. 200 kr
Moms. 6515 kr
Rot. - 1837 kr
Tatalt 26738 kr
Fick även erbjudande ta in firma som blåser men hoppas jag kan få en firma där jag bor att göra det.
Mvh
Mats Ola
Ny dränkbar pump .125 meter inkl kabel
Hydropress 60 L.inkk nya kopplingar o anslutningar.
Pump. 12400 kr
Hydropress. 2495 kr
Kopplingar. 1225 kr
Arbetstid. 3150 kr.
Elektriker. 1750 kr
Service bil x 2= 840 kr
Div elmtrl ev. 200 kr
Moms. 6515 kr
Rot. - 1837 kr
Tatalt 26738 kr
Fick även erbjudande ta in firma som blåser men hoppas jag kan få en firma där jag bor att göra det.
Mvh
Mats Ola
Som sagt brunnen är full och 80m så börjar det bli dåligt tryck som ibland efter 10 l borde det ej vara vattenbrist.T Tompa01 skrev:
Nej finns det vatten över ejektorn så är det inte vattenbrist.D DjKool skrev:
Skönt at du grävde fram brunnen så du vet det
Men då behöver du inte heller lägga pengar på att blåsa. Kan om det blir nödvändigt lika gärna göras senare
Vad jag förstått är blåsa bra för mer tillrinning och ha rent hål då det kan samlas "skit" i det. Inte lika bra göra det? Vet grannar gjort det tidigare i sina hål.T Tompa01 skrev:
Underbart att brunn är framgrävd och man kan börja säkra så att själva brunnen blir bättre gjord när det gäller tillgänglighet. Min spontana känsla är att byta allt, även för att få sänkbar pump. Det bökigaste tror jag just nu blir att få upp slangarna, bygga så att brunnen blir bättre vid anslutningarna och sätta igen gropen.
Jag kan inte så mycket om borrning och blåsning, men när jag pratat brunnsborrare så har de sagt att blåsa kan rensa ur igenslammade tillrinnings kanaler. Men det är mest en chansning och ger oftas inte någon större effekt. Prata med några borrare i ditt område som kan geologin lokalt. De borde kunna ge bra råd.
Jag har också förstått det är en chansning men grannarna har gjort och rekommenderade det. Granne skulle kolla med firma i närområdet som blåser med tryck så skall försöka rådfråga dem. Är det sten i antar jag det är bra att få helt rent hål, speciellt om jag skall byta till dränkbar pump?T Tompa01 skrev:Jag kan inte så mycket om borrning och blåsning, men när jag pratat brunnsborrare så har de sagt att blåsa kan rensa ur igenslammade tillrinnings kanaler. Men det är mest en chansning och ger oftas inte någon större effekt. Prata med några borrare i ditt område som kan geologin lokalt. De borde kunna ge bra råd.
Ja, men börja med att mäta tillrinningen för att se om du har något problem alls. Dessutom så ökar ofta tillrinningen om man tömmer brunnen.D DjKool skrev:
Eftersom du bor på västkusten (en bit från havet dock) så skall man alltid vara lite orolig för att få in saltvatten om man blåser hålet. Har en släkting som drabbades av detta, i hans fall så blåste han inte hållet utan det räckte med att han drog upp den gamla slangen och ersatte med en pump på den nya slangen och sedan mätte tillrinningen genom att tömma hålet. Efter detta blev vattnet salt. Då bor han ändå närmare en mil från havet, men troligen så öppnades en åder mot en underjordisk saltvattensjö.
Uppdatering : The never ending story fortsätter. Firma som blåste kände med hand och där.fanns vatten. Idag skulle ny pump ner i hålet men den kommer inte längre ner än foderröret. Det verkar som att berget förskjutits så nu har vi en ny pump vi ej kan använda. VVS skulle komma med mindre pump på Måndag och då skall vi ha mätt g
Hål med så att pump får plats.
Hål med så att pump får plats.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Värmepumpar -
Dricksvatten från egen brunn sinar - kommuner bryr sig inte
Vatten & Avlopp -
Djupvattenpump i grävd källa, vad händer med pumpen om källan sinar?
Vatten & Avlopp -
Minskat energibehov med vattenburet system?
El -
Hur vet man om djupvattenpumpen är trasig eller om brunnen sinar?
Vatten & Avlopp