Trasig blandare?

386 läst  6 svar

Nästa tråd i Vatten & avlopp
  1. S
    Medlem Nivå 3
    Efter resultatlös googling så vänder jag mig hit.
    Jag har en blandare i garaget som läcker ur hålet under blandaren, se bilder.
    Är det någon packning som kan bytas eller ska jag försöka få tag i en ny blandare ?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Jag hade inte orkat pilla med detta utan köpt en enkel modell av bekväm ettgreppsblandare istället

• Laddar…
  3. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Det är vakumventilen som läcker, kan vara att det kommit smuts/avlagringar mellan ventil & säte.
    http://www.fmmattsson.se/vara-produ...reservdelar-ovrigt/vakuumventil/?t=4&id=10585

Vakumventilens uppgift är att förhindra att vatten i ansluten slang sugs in i blandaren/kranen om inkommande vattentryck försvinner samt att slangen ”töms” på vatten när kranen stängs & slangen är öppen i andra änden.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar, byta vakumventil kändes som ett lite mindre ingrepp än att byta hela blandaren så börjar nog med det :)

Vad är det för verktyg man behöver för att få loss den? Ser ut som en insexnyckel modell större.

5. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 8
    Insex av modell större brukar det vara.
    Jag har sett dom som använt en sån här mutter istället för en insexnyckel som man bara kommer att använda en enda gång mkt billigare också.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 3
    Efter byta av vakumventilen blev blandaren som ny, fick till och med låna ett verktyg av min VVS-handlare så kunde knappast blivit enklare!

7. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Grattis! Underbart enkel lösning på bekymret! Faktiskt lite avis...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: