Hej!
Har ett avsides beläget sommarhus på berghäll (plintar) vid sjö. Huset är 50m2, ej vinterbonat, har el men inte vatten/avlopp. Används max en månad per år och står annars tomt/ouppvärmt. Flest resurser går till att göra huset så robust och underhållsfritt som möjligt.
Ambitionen är att installera en pumpautomat för att få rinnande vatten till kök inomhus och en diskplats utomhus. På sikt kan en mindre varmvattenberedare (35 l) vara aktuell för varmt vatten i köket samt enklare utedusch. För att inte få en ful slang ringlandes på berget rakt framför huset tänkte jag låta den löpa en 60-70 meter i skog bakom huset, ner i vattnet och sedan ytterligare 60-70 meter på botten för att komma ut till cirkulerande vatten. Huset står 2 meter upp från vattenytan. Pumpen kommer kallställas på vintern dvs viktigt att det går att komma åt för ordentlig tömning av vatten.
Frågor
Pumpautomat:
Kommer pumpa små volymer men viktigt med bra kvalitet för minimalt underhåll, klara kallställning samt kunna pumpa 140-150 meter. Vilka märken är kvalitet? Robota, Grundfos, Wilco? Fel antagande eller andra/bättre förslag?
Slang:
140-150 meter. Är längden ett problem? 40mm PEM skall det tydligen vara för att minimera friktion. Hur får man slangen att ligga på botten förrutom intaget som väl bör ligga en bit ovanför botten? Filter vid intaget samt vid pumpen?
Plats för pump:
Alternativen är under huset (1/2 meter) i någon slags utdragbar låda eller i ett separat pumphus. Separat hus att föredra vad gäller tillgänglighet men också betydligt enklare med låda pga behöver ej bygga och sedan underhålla samt att strömmen är i huset och det är också dit vattnet ska.
Vad tror ni om tänket? Realistiskt eller ute och cyklar?
Knepigast verkar val av pumpautomat vara. Betalar gärna extra för kvalitet, men kommer också användas sparsamt med små volymer så det finns en balans att hitta.
Tacksam för inspel /Bo
Har ett avsides beläget sommarhus på berghäll (plintar) vid sjö. Huset är 50m2, ej vinterbonat, har el men inte vatten/avlopp. Används max en månad per år och står annars tomt/ouppvärmt. Flest resurser går till att göra huset så robust och underhållsfritt som möjligt.
Ambitionen är att installera en pumpautomat för att få rinnande vatten till kök inomhus och en diskplats utomhus. På sikt kan en mindre varmvattenberedare (35 l) vara aktuell för varmt vatten i köket samt enklare utedusch. För att inte få en ful slang ringlandes på berget rakt framför huset tänkte jag låta den löpa en 60-70 meter i skog bakom huset, ner i vattnet och sedan ytterligare 60-70 meter på botten för att komma ut till cirkulerande vatten. Huset står 2 meter upp från vattenytan. Pumpen kommer kallställas på vintern dvs viktigt att det går att komma åt för ordentlig tömning av vatten.
Frågor
Pumpautomat:
Kommer pumpa små volymer men viktigt med bra kvalitet för minimalt underhåll, klara kallställning samt kunna pumpa 140-150 meter. Vilka märken är kvalitet? Robota, Grundfos, Wilco? Fel antagande eller andra/bättre förslag?
Slang:
140-150 meter. Är längden ett problem? 40mm PEM skall det tydligen vara för att minimera friktion. Hur får man slangen att ligga på botten förrutom intaget som väl bör ligga en bit ovanför botten? Filter vid intaget samt vid pumpen?
Plats för pump:
Alternativen är under huset (1/2 meter) i någon slags utdragbar låda eller i ett separat pumphus. Separat hus att föredra vad gäller tillgänglighet men också betydligt enklare med låda pga behöver ej bygga och sedan underhålla samt att strömmen är i huset och det är också dit vattnet ska.
Vad tror ni om tänket? Realistiskt eller ute och cyklar?
Knepigast verkar val av pumpautomat vara. Betalar gärna extra för kvalitet, men kommer också användas sparsamt med små volymer så det finns en balans att hitta.
Tacksam för inspel /Bo
Hej!
Mina reflektioner.
Jag har en liknande lösning till min sommarstuga.
Pumpautomat "Neptun" från Bauhaus (liknande https://www.bauhaus.se/husvattenverk-neptun-1.html)
100m tryckslang 25mm. 70m sugslang 25mm med bottenventil https://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-europa-20r/
Jag har slangen ca 20m ut i sjön till fritt vatten. Slangen hänger i en boj så att bottenventilen är ca 20cm under vattenytan.
Från början provade jag att bara suga, dvs ha 170m sugslang och pumpen vid huset. Men det funkade inte så jag fick flytta den närmare sjön. Det knepigaste är efter vintern att få igång suget, man brukar få kämpa en del med att få det att fungera.
Mina reflektioner.
Jag har en liknande lösning till min sommarstuga.
Pumpautomat "Neptun" från Bauhaus (liknande https://www.bauhaus.se/husvattenverk-neptun-1.html)
100m tryckslang 25mm. 70m sugslang 25mm med bottenventil https://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-europa-20r/
Jag har slangen ca 20m ut i sjön till fritt vatten. Slangen hänger i en boj så att bottenventilen är ca 20cm under vattenytan.
Från början provade jag att bara suga, dvs ha 170m sugslang och pumpen vid huset. Men det funkade inte så jag fick flytta den närmare sjön. Det knepigaste är efter vintern att få igång suget, man brukar få kämpa en del med att få det att fungera.
Tack och intressant!
Var på Nordbygg (byggmässa) i våras och pratade med Wilco om upplägget och de tyckte 32 mm slang var snålt i förhållande till längden och rekommenderade 40 mm. Ett alternativ kan ju absolut vara som du gjort och dela upp i sug resp tryck.
Tack igen för svar!
Var på Nordbygg (byggmässa) i våras och pratade med Wilco om upplägget och de tyckte 32 mm slang var snålt i förhållande till längden och rekommenderade 40 mm. Ett alternativ kan ju absolut vara som du gjort och dela upp i sug resp tryck.
Tack igen för svar!
Det kan gå att suga längre om du fyller hela slangen först från pumpsidan. Jag testade det, men det är lite besvärligt för då måste man lossa bottenventilen och sen sätta tillbaka den när man har fyllt slangen.
Att fylla sugslangen på våren är ganska lätt. Skruva dit sil/backventil på slangens "sjösida". Fyll vatten m.h.a. en vattenkanna i en extra ventil ( gärna grov) på pumpens inlopp enligt bild. Funkar bra för mig med c:a 25 m sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte. Mina ligger så ytligt ( 40-50 cm) , så de riskerar att slitas sönder av isen, därför tar jag bort dem. Hann ej med första året och då hade hela backventil/silen slitits av PEM- slangen till pumpen.