Byggahus.se

Varmvatten i kallvattenkranen - Trasig blandningsventil?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Den enda märkning som finns är att farfar skrivit "julen-77" på den med spritpenna. Indikation på att det är dags att byta :)

2. R
    Bannad · Nivå 16
    Det är hela den del som syns på bilden , den vänstra delen med svart ratt är termostatdelen
    Nu kom det fram att den var av äldre modell , då finns säkert inte den delen under VVB ,utan det sitter någon annan temperaturbegränsare för VV ( 55C ) på rören
    Svårt att säga om den passerat bäst datum , gamla grejer var det tjock gods och håller länge
    Ett foto ( så det syns lite av undersidan med ) på den , klargör lite av sorten du har och kan bli en vägledning till beslut av dig

3. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Problemet är väl att det kommer varmvatten när du vrider på kallvattnet? Det borde inte bero på fel inuti varmvattenberedaren.

4. J
    Medlem Nivå 3
    Precis

5. R
    Bannad · Nivå 16
    Beror nog lite på hur nära som tappstället är VVB , det blir ingen VV av grövre sort om det kallnat i rören
    utan kommer några sekunder senare .
    Hur lång tid efter start kommer VV

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  7. J
    Medlem Nivå 3
    Det var blandningsventilen som kackat ihop. Fick tips att koka den och det hjälpte.

• Laddar…
  8. R
    Bannad · Nivå 16
    Första gången jag hör talas om att koka en blandningsventil , alla sätt är bra om det fungerar :):)
    vem fick du tips av ??

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det har jag aldrig hört heller. :p

10. J
    Medlem Nivå 3
    Pensionerad rörmokare på 83 bast, hade nån teori om att bimetallen skulle spännas tillbaka av kokningen. Jag vet inte men det funkade...

• Laddar…
  11. R
    Bannad · Nivå 16
    Säkert någon avlagring i blandaren som stoppade , vid kokning så knuffades det bort
    så den kunde röra sig :):)